Thursday, March 19

Cinta Sejati



TAJUK BUKU : CINTA SEJATI
PENULIS : AZRA ARYRIESA
PENERBIT : BUKU PRIMA SDN BHD
HARGA : RM16.90
CETAKAN PERTAMA : 2009
GENRE : DRAMA & ROMANTIK
BINTANG : 4


-------------------------------------------------------

“ cinta sejati adalah cinta yang hanya hadir sekali seumur hidup. Cinta sejati itu datang dari hati yang ikhlas dan suci. Ianya lahir tanpa dipaksa-paksa. Dan cinta itu akan kekal utuh selama-lamanya biar apa jua yang berlaku…”

Apa Kata Saya

Saya melihat Cinta Sejati (CS) sebagai sebuah persembahan yang cukup baik dari seorang penulis yang baru pertama kali saya tatapi karyanya. Menerusi ruang kacamatanya yang cukup berseni, beliau mencoretkan falsafah cinta dari sudut pandangan peribadinya yang kemudian diterjemahkan menerusi watak-watak yang dicipta dalam naskhah sulungnya ini.

Tema cinta sudah acapkali kita temui dan bukanlah baru di mata para penggemar novel tempatan namun istimewanya CS di tangan Azra Aryriesa adalah cara penulis ini melontarkan ideanya dengan kaedah persembahan keseluruhan cerita yang cukup menarik dengan laras bahasa yang indah dan estetika sekali lenggoknya yang ternyata cukup merencahkan cerita ini hingga kita terbuai tanpa menyedari kita sudah sampai ke penghujung cerita.

Latar cerita yang menggunakan 2 lokasi sebagai latar cerita nampak sangat menarik. Dubai dan Melaka menjadi perantaraan penulis mencoretkan kisah manusia-manusia yang terperangkap dengan perasaan yang gagal diluah kesan dari pengalaman silam, tekanan sekeliling juga pengaruh dalaman diri mereka sendiri yang menjejaskan kemampuan untuk membuat keputusan.

Watak dan perwatakan seringkali menjadi kunci kehebatan sesebuah cerita. Jatuh bangun sebuah kisah banyak bergantung kepada keberkesanan mereka menerajui cerita. Dr. Zarif, Zara, Tengku Yashmaan, Mia Maisarah, adalah penggerak utama CS dan watak mereka sangat berjaya persembahkan sang penulis ini. 4 wajah, 4 kisah yang berbeza tapi terkait antara satu sama lain. Tidak ketinggalan Intan, Iskandar juga Laila dan Anas yang membantu mewarnai lagi catatan falsafah cinta dalam naratif sang penulis ini. Zarif dan Zara pasangan suami isteri yang berkahwin atas permintaan keluarga demi keeratan hubungan dua keluarga. Ketidakpastian tentang perasaan masing-masing kerana tidak merasakan wujud rasa cinta antara mereka mendorong mereka membuat perjanjian berpisah demi memahami perasaan terhadap satu sama lain. Yashmaan yang dihimpit rasa kesal dan bersalah terhadap dosa pada Mia tidak berupaya memadam ingatan pada gadis yang pernah dirosakkannya biarpun menyedari Mia tidak akan mampu dimiliki lagi kerana telah menjadi milik orang lain. 7 tahun menjadi simbol pengesahan perasaan antara mereka ber empat. Dan takdir membawa mereka bersatu semula… atas dasar cinta. Saya amat menyukai watak Dr Zarif yang begitu dalam rasa cinta dan kasih pada sang isteri yang akhirnya menjadikan dia seorang yang berani untuk berterus terang tentang rasa cinta itu. Cinta yang sekian lama cuba dinafikan, tapi kuasa-Nya yang menganugerahkan rasa itu tidak akan mampu disingkirkan oleh kita manusia.

Plot cerita berkembang dengan cukup tersusun, segar biarpun tidak berkonsepkan kronologi. Saya sangat sukakan persembahan plot CS ini. Ia dibina untuk mengujakan pembaca agar berada dalam situasi yang tidak sabar untuk mengetahui kisah seterusnya tanpa sedikitpun menjejaskan tumpuan pembacaan. Plot diteliti dengan sebaik mungkin dengan mengambil kira mood dan sensitiviti pembaca.

Mesej CS ini cukup jelas. Hargai sesuatu itu bila ia masih di depan mata, kala terlepas, hanya takdir yang menentukan samada ia akan kembali kita miliki atau tidak. Setiap apa yang tersurat ada hikmahnya. Yang kita fikirkan baik, tidak semestinya baik buat kita, begitu juga sebaliknya. Hanya Dia yang maha mengetahui.

Buat Azra Aryriesa...anda cukup berbakat dan bagus sekali..tahniah diatas kecemerlangan anda melayarkan falsafah cinta anda menerusi Cinta Sejati dengan cukup berkesan sekali...semoga akan terus cemerlang berkarya di masa hadapan.

Buat rakan pembaca di luar sana...falsafah cinta dalam naskhah ini cukup menarik untuk dihayati. Banyak yang dapat anda kutip disepanjang kisah ini, memilikinya tidak akan sia-sia kerana ia cukup bagus dan berhak berada dikelompok karya-karya berstatus 4 Bintang anda yang lain.

5 comments:

dyea said...

Yep..yep..
suka ngan falsafah cinta dlm buku ni...
N suka her style...
Tahniah Azra!!!
can't wait for ur next book :D

kucc_aprilsnow said...

didi perasan tak ada error kt 3rd last bab..title dia...rasanya ayat "5 tahun berlalu..." tu suppose letak kt bab akhir..iye dak..macm xkena letak kak bab 61 tu..mungkin printing error agaknya..

dyea said...

kucc..
wa prasan error tu.
Salah letak la tu...
Mula2 tu wa pun konpius...
Biar betik..hheheh

Qimi08 said...

Ha ha ha cite sejati "high 5" dgn kucc & dd....cite dia menarik cara penulis tu sampaikan....
Error tu cam dah biasalah kucc mcm x ada perubahanlah.

kucc_aprilsnow said...

kak noor,BP kena take note laa benda ni kan..jgn wat2 pejam aja..QC tu kena lebih teliti la ek...

masa tgk ayat tu sy kata biar betul, xkan lps 5 tahun br Yash& Mia nk bersanding kot..boleh wat pembaca huru-hara wei....hahaha