Monday, December 27

Rinn Reviews: Lovin' You by Haruno Hana


Lovin' You
Penulis: Haruno Hana
Editor: kaki novel enterprise
Penerbit: Kaki Novel Enterprise
Cetakan pertama 2010
RM18.00
Sabah/Sarawak: RM21.00
409 mukasurat


"Simfoni kita akan terus berlagu selagi ianya kekal di hati kita..."


Membaca novel ni terasa sedang menonton cerita drama bersiri remaja Jepun yg dialihbahasa ke bahasa Malaysia. MEmang 100% tentang cinta remaja Jepun. Penceritaannya sangat teliti sehingga kita dpt visualize scene2 nya atau mungkin sbb apa yg diceritakan terasa seperti pernah ditonton. Aku kagum bila baca di helaian terakhir novel ni kerana penulisnya baru berusia 16 thn! Penulisannya kemas dan tidak memeningkan kepala walaupun dia menceritakan tentang remaja sekolah di Jepun. Bagi yg meminati cerita remaja Jepun/Korea/Taiwan tentu akan enjoy cerita ni. Teringat masa balik kg baru2 ni aku tengok astro tayang citer My Girl cakap Melayu. Terlopong gak aku. Walaupun paham apa yg diorang ckp tapi rasa sgt kekok dan nak tergelak :)


Cerita ini tentang Kinimoto Kotomi, gadis miskin yg bekerja sambil belajar. Dia tinggal di sebuah mansion besar milik keluarga Masashi. Masashi Kira adalah Tuan Muda yg menjadi harapan keluarga utk meneruskan legasi perniagaan keluarga mereka. Dia sentiasa tunduk pada kehendak bapanya sehingga terpaksa melepaskan cita2nya utk menjadi seorg pemain piano spt yg diingini datuknya yg telah pergi utk selama-lamanya.


Kehadiran Kotomi telah menambah perisa dalam hidupnya. Irama piano makin kerap bergema di mansion itu dan Kira sgt senang hati tetapi sentiasa menolak hakikat yg dia semakin jatuh cinta pada seorg gadis miskin. Tragedi yg kerap menimpa Kotomi di sekolah membuat Kira susah hati dan menjadi seorg yg suka mengongkong pergerakan Kotomi tambahan pula bekas teman baik Kira, Setsuna turut menaruh hati pada Kotomi. Kira ni jadi double jeles dgn Setsuna yg kini menjadi penyanyi popular sedangkan dia tak dapat mengejar cita2nya seperti Setsuna.


Sebenarnya Kotomi tu asyik kena sabotaj ja kat sekolah sbb ada sorang budak ni dah syok giler kat Kira tapi Kira reject dia awai2. Bila tengok Kira kamceng dgn Kotomi, budak tu jeles dan nekad nak buat macam2 utk pastikan Kotomi dibuang sekolah. Baginya gadis miskin tidak layak utk putera kaya spt Kira dan Setsuna.


Memang geram la dgn sikap Kira yg cepat putus asa dan terlalu memendam perasaan. Ego dia tak bertempat. Mungkin sbb terlalu tertekan dgn sikap bapanya yg suka mengongkong. Satu kemalangan telah menambah duka Kira dan menyingkir Kotomi dari hidupnya kerana dia rasa dia sudah tidak layak utk mendampingi Kotomi.


Sebelum meninggalkan Kira, Kotomi nekad berdepan dgn bapa Kira dan meluahkan pendapatnya. Tanpa diketahuinya, kata2nya telah memberi perubahan besar pada keluarga itu. Kotomi pergi tanpa meletakkan sebarang harapan kepada Kira. Kira mengambil masa yg lama utk mencari kekuatan diri dan dia mahu kembali ke dalam hidup Kotomi sbg lelaki yg lebih baik dan kali ini dia mendapat sokongan keluarga sepenuhnya.


Cerita yg ada kronologi yg tersusun kemas tetapi emosi sedih agak kurang menonjol mungkin kerana emosi remaja riang ria tu lebih diutamakan penulis.


Cerita ini ada terpengaruh dgn citer Boys over Flower (Korea), Meteor Garden (Taiwan) and Hana Yori Dango (Jepun)


masa taip nama Kinimoto Kotomi tu macam nak tersasul jer taip Kinomoto Sakura haha aku ni gila tengok anime Sakura CardCaptor. Kawaiiiiiiiiiiii *mata tukar jadi diamond besar penumbuk*


Tahniah buat penulis muda ini. Dia menyalurkan minatnya dalam bentuk penulisan dan berkongsi hasilnya dgn mereka2 yg ada kecenderungan yg sama :) Mungkin terhad pada group2 tertentu tetapi tentu memberi kepuasan kepada penulisnya sendiri. Semoga cemerlang dlm SPM tahun depan :)


sure fine whatever
rinn


blurb/gengkicap/sinopsis belakang buku:


"Apakah perasaan kau kalau orang yg paling kau sayang halang niat kau utk capai impian kau?" - Kira


* Dibesarkan sbg anak tunggal pemilik syarikat yg bertaraf dunia, menghalang dia utk mencapai impiannya yg tersimpan sejak kecil. Dia seperti sebuah robot yg diprogramkan utk menuruti segala arahan bapanya.


"Awak tak patut begini. Datuk awak sayangkan awak, tentu dia tidak setuju kalau dia tahu awak bermusuhan dgn bapa awak sendiri hanya semata-mata kerana perkara ini." - Kotomi.


* Dia hanyalah seorg gadis biasa yg tiba2 sahaja terjebak ke dalam dunia Kira. Seorg gadis yg sentiasa cuba menghargai persahabatan. Bagi dia, Kira mungkin lebih daripada seorg kawan selepas mengenali peribadi sebenar lelaki dingin itu.

Friday, December 24

Rinn Reviews: Rayyan Fantasi by Ramlee Awang Murshid


Rayyan Fantasi
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Editor: Mazuen Yahya
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Cetakan Pertama 2010
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90


"Apa yang terfikir... itu ada!"


Lebih kepada kisah misteri dan science fiction. Bagi penggemar genre sci-fi, memang wajib baca novel ni. Sentuhan thriller RAM yg disulam sci-fi adalah sesuatu yang menarik :)


RAM membuka cerita dengan misteri siapa Ibrahim? Siapa Aiddin? Apabila dia menyembuhkan bapa mertuanya, aku ingat ker dia ni dari future. Dia datang ke zaman sekarang bersama ubat/penawar yg diguna pd masa akan datang. but i was totally wrong. Bunian? lagi lah bukan! Persoalan-persoalan begini membuat aku tak sabar nak abiskan novel ni, biar semua persoalan tu terungkai. Bacaan menjadi fast-phased kerana rasa ingin tahu yg dijana oleh cara penceritaan RAM. Bila dikatakan diorang ni mungkin dari Alam Fantasi, ni buat aku terfikir pulak, diorang ni tak real? tapi memang langsung tak meletakkan diorang sebagai alien dari planet lain. Bacaan ini akan lebih menghiburkan kalau anda mengenepi persoalan bahasa pertuturan. Diorang tak da masalah nak blend dalam bahasa di sana dan bahasa melayu di sini :)


Kisah ini tentang Ibrahim dan Aiddin yg terpaksa melarikan diri dari tempat asal mereka setelah rampasan kuasa berlaku. Nama org Melayu tu dikutip Mij Gillion (Ibrahim) ketika menumpang kenderaan yg dipandu Ibrahim dan Maidin. Aku terfikir jugak, nasib baik la dia tak bubuh nama anak dia Maidin! hehe Aiddin yg dipilih :) Kalau tak, sah2 la nama hero citer ni MAIDIN. Ibrahim dan Aiddin datang dari suatu tempat yg tak pernah kenal Allah. Pak Markum dan Supinah menjadikan hidupnya bahagia dalam naungan Islam.


Aiddin meningkat dewasa dan menjadi anak yg baik. Konco2 dari tempat asal mereka berjaya menjejak mereka, malah mereka yg tertindas di sana turut menjejak Aiddin utk membantu mereka menewaskan kekejaman yg semakin bermaharajalela. Sempat la Aiddin ni bertunang sebelum disahkan mengidap barah tahap kritikal. Impiannya utk menakluki gunung kinabalu berjaya tetapi pada hari yg sama dia lenyap dari muka bumi secara misteri. Feena (tunangnya) mulanya tu memang setia menanti tapi biler dah lebih tigapat tahun tu, dia terpaksa memutuskan pertunangan.


Zaidan memang watak yg sgt menjengkelkan. Kesian la Feena dpt suami mcm tu. Zaidan ni memangla sygkan Feena sepenuh hati tapi kalau tercetus rasa cemburunya, memang makan hati la Feena. Dan cemburu yang diimaginasi sendiri. Adus.


Mika adalah watak warrior princess yang sgt menarik. tapi action dia tak der la banyak sangat dan aku rasa dia memang saaaaaaaaaangat padan dgn Rayyan/Aidin. Aku suka Mika.


Aku sebenarnya tak tau nak citer yg mana satu kat sini. Memang padat kisah dlm novel ini. Cerita dunia realiti (bumi) dan dunia fantasi dipecahkan kepada dua bahagian menjadikan penceritaan lebih kemas dan selari antara satu sama lain.


Kemunculan semula Aiddin 5 tahun kemudian menimbulkan misteri baru apabila satu demi satu kematian ngeri berlaku apabila Aiddin ada di situ. Endingnya membuatkan aku rasa semuanya di reset semula. Realiti yg sebelum ini sangat kental menjadi fantasi yg samar2 dalam ingatan. Aiddin lebih selesa di bumi. Pak MArkum dgn Supinah tu jadi awet muda lah ye? :)


sure fine whatever
rinn





sinopsis/novelcinta.multiply/blurb


Rahsia susur galur Aiddin sengaja dirahsiakan oleh ayahnya, Ibrahim. Justeru... dia memiliki sebuah keluarga yg bahagia. Bagaimanapun kehidupan manusianya yg gembira dan ceria, tercalar apabila disahkan mengidap barah otak tahap 4. Doktor meramalkan Aiddin hanya mampu hidup dlm tempoh yg sangat singkat. Jiwanya terganggu dan sejak itu, Aiddin suka bersendirian.


Aiddin yg berduka cita ditenteramkan oleh tunangnya, Feena yg berjanji akan setia pada ikatan cinta. Impian terakhir sebelum kematian meragut kehidupannya adalah utk mendaki Gunung Kinabalu. Impian itu terlaksana, tetapi Aiddin hilang di kawasan hutan pergunungan.


Selepas 5 tahun, Aiddin muncul semula di kawasan tersebut. Sejak itu, beberapa siri pembunuhan ngeri berlaku. Manakala Aiddin sendiri sering mendengar bisikan suara perempuan.


RAMLEE AWANG MURSHID berjaya mewujudkan sebuah rahsia dlm lingkaran saspens, seram dan misteri dlm novel ini. Faktor cinta pula adalah pengikat, tetapi tidak semestinya tersimpul mati. Rayyan Fantasi merupakan genre berbeza dlm karya Ramlee kali ini. Ketika membaca novel ini, pastikan di sekeliling anda adalah realiti kerana fantasi begitu bijak menipu fikiran.

Rinn Reviews: Iman Suraya by Areila Sahimi


Iman Suraya
Penulis: Areila Sahimi
Editor: Kaki Novel Enterprise
Terbitan: Kaki Novel Enterprise
cetakan pertama: 2010
RM19.00
Sabah/sarawak: RM22.00
476 mukasurat
isbn: 978967506617


"Benarkah, cinta sejati walau telah pergi akan datang lagi...?"


Whoa sejak penulis ni dikenali melalui "Baju Pengantin Mak Andam", cepat jer karya kedua dan ketiganya muncul di pasaran. Rasa macam baru jer pesta buku pwtc Mac lalu saya dapatkan karya kedua beliau "2x5" kini karya terbarunya muncul dgn tajuk "Iman Suraya". Penulis2 e-novel memang ada banyak stock cerita lah :) Setahun sampai 2 buku boleh publish tuuuu.


Secara umumnya novel ketiga Areila Sahimi ini lebih kemas dan matang pendekatannya jika dibandingkan dengan BPMA dulu yg terlalu banyak menggunakan perumpaman dan peribahasa yg diubahsuai. kalau boleh nak BPMA pun sekemas ini, tentu lebih menarik ceritanya. :)


Iman Suraya mengetengahkan cerita cinta kedua yg menjadi cinta sejati. Tak semua cinta pertama membawa ke jinjang pelamin.


heroin citer ni nama suraya. dah bertunang dgn Azim. Azim ni memang faham la sikap suraya ni and terima dia seadanya. Kira set lelaki baik2 dan sgt caring lah. B4 kawin suraya ni pegi makan angin kat langkawi sorang2, dia suka amik gambar guna DSLR. masa kat langkawi tu dia berkenalan dgn Iman, lelaki yg baru frust sbb x-tunang dia kawin dgn abg dia. kes 'ex ku kakak iparku'. kat langkawi diorang jadi kawan travel sama2. Suraya mmg dah bgtau awai2 dia tunang org dan dia mmg syg giler ngn tunang dia. Iman pon x kisah, dia faham kedudukan suraya and at the same time dia citer gak la kisah duka dia tu. Suraya ni mcm byk nasihat dia la suruh terima kenyataan, jgn sisihkan keluarga sbb benda2 mcm ni.


Selepas pulang ke tempat masing2, diorang meneruskan hidup. Iman belajar menerima kenyataan bahawa Amelia kini kakak iparnya. Dalam diam dia amat menghargai pertemuannya dgn Suraya yg serba sempoi tu, tapi sayang dah nak jadi milik org.


Suraya gembira dapat pulang dan tak sabar2 nak menempuh hari bahagia tetapi tiba2 saja sikap Azim berubah. Mereka sudah jarang bertemu malah Azim sudah jarang menghubunginya melalui telefon. Bila dia tahu hal sebenar, segalanya sudah terlewat. Azim menghembuskan nafas terakhir dan berharap abangnya Norman dpt membahagiakan Suraya.


Walaupun Norman tu ensem, Suraya tak berkenan dgn tingkah laku Norman yg pernah cuba ngorat dia walaupun dia telah bertunang dgn Azim. Norman sering mengungkit wasiat Azim dan membuat Suraya serba salah. Walaupun bertahun-tahun berlalu Suraya masih merasakan cintanya masih kuat utk Azim sehinggalah Iman muncul semula dan membuat dia berasa seperti telah menduakan Azim.


Iman memang nekad nak memenangi hati Suraya setelah mengetahui dia masih belum berpunya, tapi rasa sgt tercabar dgn kehadiran Norman yg kelihatan seperti mengongkong Suraya.


Norman baran lah. sikit2 angkat tangan, sikit2 angkat tangan. kalau kena pelempang dia sah2 tergolek. Iman tu plak sanggup jer kena lenyek ngan Norman sbb nak menguji perasaan Suraya pada dia. Walaupun lebam sana sini tapi dia bahagia sbb Suraya sanggup mempertahankan dia.


halamak takkan Umairah ngan Norman kot? ala Umairah tu baik la.


Bahasa utara dalam novel ni ok tapi ada part yg perkataannya tak wujud pon dlm loghat utara. Ketawaq. apa tu? editor tak perasan ke? adusss.




sure fine whatever
rinn


sinopsis/gengkicap/blurb


Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya di tangan Tuhan. di Tanah Mahsuri Iman Radhiff dan Suraya Dania bertemu. Suraya ke sana mahu menghiburkan diri sebelum bergelar seorg isteri. Iman pula membawa diri apabila kisah cintanya tidak menjadi. Di sana mereka berkenalan dan berkawan. Sekembalinya ke tempat masing2, mereka meneruskan kehidupan seperti biasa. Suraya sudah bersedia utk menjadi isteri, Iman pula sedang belajar utk menerima realiti.


Takdir Tuhan, mungkin sudah tertulis jodoh Suraya bukan dgn Azim apabila lelaki itu pergi mengadap Ilahi. Dia tabah meneruskan hidup bersama kenangan dengan lelaki itu. Iman pula, sekembalinya ke rumah, seringkali kenangan bersama kekasih lama yg dikahwini abangnya sendiri datang bertubi-tubi.


Selang beberapa tahun mereka berdua bertemu semula tanpa diduga. Di situ persahabatan kembali terjalin. Isyarat dari tingkah Suraya meyakinkan Iman yg dia tidak bertepuk sebelah tangan. Cinta tanpa isyarat. Datangnya tanpa sedar. Mereka jatuh cinta kali kedua. Namun, di belakang gadis itu sentiasa ada Norman Hakim, lelaki yg punya potensi utk mana2 gadis di luar sana jatuh cinta padanya.


Susahkan? Bila kisah cinta sudah jadi ala-ala filem hindustan. Mujur ada 'Wonder Pets' yg sudi membantu dan melengkapkan kisah cinta mereka...

Wednesday, December 22

Trionovel Alaf21 - Disember




Harga: RM 18.00
Halaman: 464
Penulis: Hani Fazuha
ISBN: 978-983-124-635-1

Sinopsis: KENAPA setiap kali hati berdetik meminta bahagia, kita harus membayarnya dengan titis air mata? Cinta Fea bersama Arman tidak kesampaian. Segalanya menjadi kenangan yang menyakitkan buat Fea. Sejak itu, terasa sukar sekali dirinya meraih bahagia.

Perkenalan Fea dengan Zura membuka ruang untuknya mengenali Ikmal. Lelaki itu punya segalanya. Namun, persahabatan itu jugalah yang menyebabkan hatinya kembali berdarah. Dia mendapat tahu bahawa Zura adalah kekasih baru Arman. Keadaan menjadi genting apabila Arman berhasrat ingin merawat cinta mereka yang telah lama terputus. Lantas, lamaran Ikmal dianggap penyelamat untuk Fea keluar dari kemelut itu. Malangnya, memilih Ikmal ternyata bukan jalan penyelesaian. Sekali lagi dia diuji sehingga hampir-hampir dia terhenyak duduk tidak berdaya.

Dalam kekalutan, Zhafi r tiba-tiba menawarkan diri atas nama pengorbanan kerana bagi Zhafi r, Zura lebih berhak memiliki cinta Arman. Fea keliru. Andai perkahwinan mereka berlandaskan pengorbanan, kenapa Zhafir sanggup jatuh miskin sematamata untuk mendapatkan haknya sebagai suami? Ada apa pada gadis biasa sepertinya sehingga banyak hati yang harus terluka?




Harga: RM 19.90
Halaman: 528
Penulis: Meen Zulaikha
ISBN: 978-983-124-625-2

Sinopsis: JANGANKAN berkahwin, bercinta pun Hanan tidak ingin. Menjadi seorang isteri tiada di dalam kamus hidupnya. Pengalaman pahit ibunya dimadukan membuatkan dia jadi fobia. Baginya, lelaki hanya tahu berpoligami, tapi tidak tahu menjadi suami.

Pertemuan tanpa disangka di awan biru dengan Kapten Akmal Hakim sewaktu ke Melbourne mengubah persepsinya terhadap lelaki. Bernikah di Masjid Biru dan berbulan madu di Istanbul bagaikan suatu mimpi bagi gadis berkulit mulus itu. Semuanya berlaku tanpa dirancang. Tapi takdir menentukan dia bukan setakat menjadi seorang isteri, bahkan tanpa rela turut terbabit sama ke dalam kancah poligami.

Akibat difitnah, Hanan diceraikan dengan talak tiga. Dalam pilu, dia diburu rindu. Dalam duka, dia mengharapkan bahagia. Sanggupkah dia Ĺ’bercina buta¹ untuk kembali ke pangkuan Akmal, sedangkan kehadiran Ridz mula membawa cahaya di dalam hidupnya?




Harga: RM19.90
Halaman: 512
Penulis: Fitri Hussin
ISBN: 978-983-124-619-1

Sinopsis: ZAMAN remaja yang penuh gelora mengundang hati yang naif mudah terpesona dengan sihir dunia. Zamri dan rakan-rakannya cuba berdepan dengan segala tekanan menerusi cara mereka sendiri. Mereka berlima mencari keseronokan luar yang membinasakan untuk melupai masalah masingmasing. Disayangi jika cemerlang dan disisih jika gagal. Duduk seharian di sekolah digantikan dengan berpeleseran di jalanan. Lantas, segala macam gejala sosial menjadi mainan hidup.

Saat SPM semakin hampir, suatu cahaya menembusi gua milik Zamri yang semakin dalam. Norin yang selama ini langsung tidak dihiraukan tiba-tiba menghulurkan bantuan. Sedikit demi sedikit hatinya yang kelabu ingin
sahaja disucikan kembali. Mampukah Zamri keluar dari lembah buas, hanyir dan menggerunkan itu, sedangkan dunia enggan melepaskannya? Mungkin Norin adalah penawar mujarab yang mampu memutihkan titik-titik noda yang sudah melekat di hatinya.

Friday, December 17

Januari 2011 Dari Kaki Novel


AKULAH CINDERELLA – NOZI DANISYA
TERBITAN KAKI NOVEL
ISBN: 978-967-5067-66-2
SEMENANJUNG: RM 18.00
SABAH/SARAWAK: RM 21.00


Bila benci bertukar cinta, hati bak waja pasti luluh dek hangatnya api asmara.


SINOPSIS :
Nur Aisyah, gadis manis bertukar imej tomboi untuk mengelakkan diri daripada dibuli oleh orang kampung. Dia yang dipanggil Syah terpaksa berhenti sekolah dan bekerja untuk menyara lima orang adik-adiknya selepas kematian ibu bapanya. Pada malam semasa pulang bekerja, dia telah bertembung dengan kereta Shafiq yang membawa kepada pergaduhan besar di antara mereka. Semenjak itu, Syah mengisytiharkan perang ke atas Shafiq. Secara kebetulan juga Syah telah menyelamatkan nyawa Datin Zulaikha, seorang wanita kaya yang baik hati dan juga ibu kepada Shafiq. Kesengsaraan hidup Syah telah menyentuh hati Datin Zulaikha dan cuba untuk membalas budi baik gadis itu dengan mengambil Syah dan adik-adiknya sebagai anak angkatnya tanpa pengetahuan lelaki itu. Bagaimanakah reaksi Shafiq?


“Apa ni? Nak cari gaduh ke?”
“Apa dia? Aku buat apa?”
“Kau luku kepala aku tu kenapa?”


Bolehkah mereka berdamai? Bolehkah Shafiq menerima Syah dan adik-adiknya? Adakah Syah akan selamanya menjadi tomboi dan bersikap dingin dengan Shafiq? ‘Akulah Cinderella’ ada jawapannya.






HATI BILA CINTA- LYNN ALLYNA
TERBITAN KAKI NOVEL
ISBN: 978-967-5067-64-8
SEMENANJUNG: RM 20.00
SABAH/SARAWAK: RM 23.00

Hati kalau dah cinta, benci pun boleh jadi sayang.
Sehari tak pandang, mulalah jadi gila bayang.


Sinopsis panjang:-
Dua-dua tak sebulu. Bila si lelaki kata mahu, si perempuannya pula kata tidak. Hari-hari kerja mereka bergaduh saja. Macam anjing dengan kucing. Pantang berjumpa, pasti tak sah kalau si perempuan tak mengalirkan air mata. Boleh ke si dara dan si teruna ini hidup bersama?


Dalam benci ada cinta. Mulut kata benci tapi hati tetap kata cinta. DZ tak mengalah walaupun berkali-kali dia ditolak. Fenn telah menutup pintuk hatinya untuk bercinta semula. Pelbagai cara dibuat untuk memastikan si dara jatuh ke tangannya. Dendam sudah bertukar rindu dan sayang.


Fenn tak mahu cepat mengalah. Cintanya sudah berkubur bersama jasad lelaki yang paling dicintainya. Tapi siapa yang mampu mengelak kehendak Tuhan. Sekuat mana mindanya menolak, sekuat itu jugalah hatinya menarik DZ ke dalam jiwanya.


“Cinta Iqram Dzulqarnain hanya untuk Nur Fazreen.”
Mampukah Nur Fazreen juga mengungkapkan kata-kata yang sama?

Wednesday, December 8

Kucc Reviews: 3 Campur Satu = Satu



Kata Kucc:


Naratif ini kaya dengan elemen kasih sayang. Naratif ini sarat dengan nilai kekeluargaan yang amat menyentuh perasaan biarpun dipersembahkan dengan nada yang cukup selamba. Naratif ini mengheret pembaca mendalami dan memahami erti sebuah ikatan yang disimpulkan atas nama adik-beradik. Inilah tema yang menunjangi naratif yang diberi judul comel tapi penuh makna tersirat. Kasih sayang antara keluarga ibarat air yang dicincang. Tiada tarikh luput. Tiada sempadan. Deminya segala sanggup dilakukan. Inilah mesej yang saya kira cuba disampaikan penulis pada khalayak pembaca.


Plot cerita cukup mudah digarap. Tiada yang menyukarkan perjalanan pembaca menyelusuri kisah yang dipenakan penulis. Suntingan yang baik memberikan satu kelebihan pada sesuatu naskhah agar tidak menyulitkan pembaca memahami isi cerita dan pada naskhah ini ia telah dilakukan dengan cukup baik. Flashback yang diselitkan punya makna tersirat demi merungkai sebuah persoalan yang telah menjadi antara sub plot didalam naratif ini dan ternyata ia dijalin dengan baik demi menyampaikan maksud tersebut pada pembaca.


Gaya bahasa yang digunapakai sememangnya seratus peratus gaya pertuturan muda-mudi semasa. Jangan ditanya elemen personifikasi jauh sekali unsur metafora..takkan berjumpa!Saya sedikit tidak gemar bahasa-bahasa sapaan yang digunakan didalam naratif ini terutama bila ia membabitkan dialog antara watak-watak utama; adik beradik along, angah, acik dan Rin. Terus terang saya kira ia sedikit "kurang manis" dan tidak sesuai diaplikasikan kerana penggunaan "aku" dan "kau" tidak manis digunakan bila kita berbicara dengan insan yang lebih tua dari kita lebih-lebih lagi dikalangan anggota keluarga.


Perwatakan didalam naratif ini semudah gerak persembahannya. Selamba potret tiap wataknya yang menunjangi naskhah ini. Rin @ Khairina si adik bongsu yang bekerja di kaunter pejabat pos menjadi kesayangan tiga abangnya yang bertindak sebagai pelindung dan melindungi dirinya demi amanah dari ibu dan ayah.


Perwatakan Rinn cukup baik dilayarkan penulis baik dari segi luaran mahupun dalaman. Konflik emosi yang melanda Rin disebabkan tragedi silam nan hitam cukup baik dipotretkan penulis dan saya kira penulis berjaya membawa pembaca menyelami hati kecil Rin juga gelora yang melanda dirinya. Along, Angah juga Acik baik ditangani penulis didalam menggambarkan keutuhan hubungan antara mereka berempat. Saya kagum pada nilai kasih sayang antara mereka berempat. Tidak nampak seperti dibuat-buat. Ia begitu semulajadi. Hakimi tidak kurang juga memberi sumbangan yang menghidupkan naratif ini biarpun wataknya cukup terbatas.


Buat penulis, tahniah untuk sebuah persembahan yang cukup baik dari anda. Kasih sayang Along, Angah,Acik dan Rin anda cukup istimewa dimata saya. Moga akan terus mencoret jutaan kasih sayang yang pelbagai genre untuk tatapan para
pembaca.

Sunday, December 5

Akan datang daripada Fajar Pakeer

Tajuk : Jangan Pernah Berubah
Penulis : Qaseh Qaisara



Tajuk : Hingga ke Disember
Penulis : Wannie Nordin

Tajuk : Cinta Dari Istana
Penulis : Adah Hamidah

Terkini Daripada Fajar Pakeer


Tajuk Semakin Rindu Semakin Sayang
Penulis Umaira Dzul Widad
ISBN:978-967-365-028-6
Sem. Malaysia: RM22.90
Sabah / Sarawak: RM25.90

Puteri Elisya amat yakin bahawa cintanya terhadap Khyrul tidak pernah bermusim. Sayangnya setinggi puncak Himalaya. Walaupun telah terlalu banyak perkara melukakan perasaannya, cinta terhadap Khyrul melebihi segala. Dia rela buat-buat buta dan buat-buat lupa. Bagi Puteri Elisya, Khyrul satu-satunya lelaki yang berjaya menjuarai carta jiwanya. Namun, mengapa hati berbelah bahagi saat cinta itu bakal disatukan dengan sebuah ikatan perkahwinan? Sungguhkah rindunya sudah kehilangan bisa?

“Abang tak kisah kalau Elis dah ada kekasih. Walaupun abang sukakan Elis, in fact dah jatuh cinta pada Elis, tapi abang tak akan paksa Elis untuk cintakan abang.”

“Kalau boleh abang nak bawa Elis terbang di angkasa. Kita jelajah ke bintang, ke bulan. Waktu itu mungkin Elis akan sedar, bahawa perasaan abang kepada Elis tidak pernah terbatas. Seluas langit dunia, sesetia malam pada siang.”

Kalaulah dia belum ada Khyrul, mungkin sahaja dia membenarkan Syahmi menghuni hatinya. Bersama lelaki itu dia rasa bahagia. Sungguh dia rasakan Syahmi telah terlewat. Tetapi mengapa semakin dibiar, rindu itu terus bertindanan di jiwa, membenihkan sayang sehingga dia rasa sukmanya terseksa selepas pemergian Syahmi.

“Dia telefon, kamu tak layan, kamu telefon, dia tak jawab. Sampai bila nak selesai masalah kamu berdua ni? Kalau suka cakap ajelah suka. Tak payah nak main tarik tali.”

Benarkah perasaannya terhadap Syahmi telah mula bertukar makna? Sedangkan dia bimbang menjadi haloba sekiranya membiarkan cinta di hati beralih kepada Syahmi. Mampukah dia bertahan selepas ketiadaan lelaki itu?



Tajuk : Seharum Bunga Rampai
Penulis Wijdan Syauqina & Nor Rafishah Md Hassan
ISBN:978-967-365-036-1
Sem. Malaysia: RM19.90
Sabah / Sarawak: RM22.90

Adam tidak pernah menghargai Marissa selaku tunang. Layanan hatinya juga tidak selayak itu. Dia hanya tahu dingin. Luqman bertemu Aisyah dalam keadaan yang tidak terduga. Dan ia membenih benci di hati gadis itu.

Apabila tunangnya, Marissa, mengalami amnesia setelah terlibat dalam kemalangan kereta dan tidak dapat mengingati dirinya, Adam mula berasa bimbang jika situasi itu akan membuatkan dia tersingkir dari hati Marissa. Lebih-lebih lagi apabila Salman yang menyelamatkan Marissa semasa kemalangan itu cuba merapati tunangnya.

Pertemuan yang membibitkan cinta di hati Luqman malangnya benci di hati Aisyah. Perjalanan cinta ke hati Aisyah tidak semudah yang disangka, namun kalau jodoh itu di tangan Tuhan tiada siapa yang dapat menolaknya. Namun, rumah tangga yang di bina putus di tengah jalan.

Dan kini, niat dua lelaki ini hanyalah satu, mengejar semula cinta hati mereka. Adam sedar dia sebetulnya mencintai Marissa. Lupa Marissa menyedarkannya. Luqman pula tahu cintanya hanya untuk Aisyah. Hilang Aisyah memberitahunya. Seharum bunga rampai, mampukah kasih sebegitu jadi milik Adam dan Luqman dalam memenangi hati insan tercinta? Akankah ada peluang kedua daripada Marissa dan Aisyah untuk lelaki yang masih bertempat di hati?

Terkini daripada Alaf21

CINTA AKAN INDAH

Penulis: Rini Syanira
Halaman: 512
Harga: RM19.90
ISBN: 978-983-124-611-5

Sinopsis:

Anis bukan Lina. Mereka cuma kembar seiras, tetapi berlainan perwatakan. Kerana sebuah peristiwa pahit, Anis koma. Kala sedar, dia mengakui bahawa dia adalah Lina. Kerana tidak mahu melihat Anis menderita menanggung kesakitan, keluarga mereka terpaksa membenarkannya menggunakan identiti Lina.

Dengan pengenalan sebagai Lina, Anis meneruskan pelajaran di universiti. Di sana, cintanya terhadap Irsyad berputik. Malangnya, Anis koma semula. Apabila sedar, dia tidak ingat segala yang terjadi sepanjang menjadi Lina. Lebih memilukan, saat Anis pulih... Lina pula pergi buat selama-lamanya.

Irsyad menyangkakan bahawa kekasihnya yang meninggal dunia. Hati yang pilu dibawa pergi. Namun, takdir menemukan mereka kembali. Dalam keadaan Anis masih kabur akan dirinya, Irsyad terpaksa menerima gadis yang hendak dijodohkan dengannya walaupun dia tidak pernah melupakan arwah ‘Lina’.


CINTA USAH DINANTI

Harga: RM19.90

Penulis: Aimi Husna
Halaman: 528
ISBN: 978-983-124-608-5

Sinopsis:

Aina menghadapi pelbagai konflik peribadi dan dan membiarkan hidupnya hanyut dalam dunia khayalan. Dia meminati insan yang mustahil untuk dimiliki, namun kuasa Allah tiada siapa yang dapat mengatasinya. Fasa kehidupannya berubah dengan takdir yang mendatang, lalu menjelmakan dirinya yang lain. Doa memakan diri, namun musibah yang menimpa membuatkan kehidupannya lebih bererti.

Budi, lelaki yang didambakan hadir jua di depan mata walaupun bukan untuk bertakhta di jiwa selamanya. Allah Maha Mendengar kerana mewujudkan pertemuan itu meskipun tidak semanis impiannya. Tamrin, dia hanya rakan sepermainan namun rupa-rupanya terpahat sebuah ikatan yang tidak pernah dirancang. Mereka mangsa keadaan lalu bibit-bibit percintaan tercetus dalam diam. Aina pasrah menerima ketentuan. Demikian kehidupan, tiada yang mustahil akan terjadi jika sudah ditakdirkan. Sebagai insan yang ada rasa cinta, kecapilah kebahagiaan yang masih tersisa dengan sepenuh jiwa agar hidup lebih sempurna.

Sunday, November 28

Akan datang daripada Jemari Seni




Tajuk : 3 Jantung Hati
Penulis : Nisyah
Harga : RM19.90 /Rm22.00

menahan diri daripada menerima Nadim samalah seperti menelan paku payung

Benarkah cinta seorang perempuan terhadap seorang lelaki itu seumur hidupnya? Biarpun lelaki itu telah tiada di alam fana ini, benarkah cintanya tidak pernah berusik? Biarpun waktu berlalu, benarkah kasihnya takkan berubah?

Lalu bagaimana pula andainya muncul seorang lelaki lain yang setara? Kalaupun tidak lebih baik daripada si jantung hatinya yang telah pergi itu, apakah cintanya akan beralih arah? Susahnya memahami hati perempuan, kadang-kadang dalamnya tidak terduga; kadang-kadang berkata ‘ya’ di dalam, di luar tetap mengaku ‘tidak’!

Sukar sungguh hidup Nadira setelah suaminya mati, meninggalkan dia merana bersama anak kecil si jantung hatinya. Ah, bertambah sukar hidupnya setelah menjadi ibu tunggal itu, tiba-tiba muncul dia! Dia yang berebut mahu jadi jantung hatinya yang ketiga. Sanggupkah dia membiarkan hatinya diisi lagi, kalau kasihnya pada Imran sudah penuh?

* * * *

NISYAH menulis tentang hati seorang perempuan yang tersepit antara kenangan cinta lama dengan munculnya ‘orang baharu’ yang begitu mengharap cintanya.NISYAH begitu berhati-hati membuat keputusan dalam 3 Jantung Hati untuk mengubah hidup Nadira selamanya.

Akan datang daripada Buku Prima



Tajuk : Setiaku Di Sini
Penulis : AZRA ARYRIESA
Harga : RM 25.90
ISBN: 978-967-0184-03-6
~624 hlm

Hadirnya Dhia Maihani hanya untuk membahagiakan hati-hati insan yang disayanginya. Malah rasa hatinya dipendam lantaran sedar, dia tidak mampu untuk membalas rasa cinta itu kerana hayatnya sudah ditentukan waktunya. Namun begitu, dia berusaha menyatukan Farhan insan yang dicintainya bersama Mahfuzah, wanita yang mendambakan kasih Farhan. Apakah yang terjadi pada Dhia yang berkorban kasih dan bagaimana pula penerimaan Farhan apabila mengetahui keadaan Dhia yang sebenar? Ikuti untaian kasih Dhia dalam Setiaku Di Sini.

Tajuk : Tika Cinta Berpaling
Penulis : ZULAILA ZAKARIA
Harga : RM 19.90
ISBN: 978-967-0184-05-0
Halaman : ~512 hlm

Malaikha percaya bahawa cita dan cinta akan bersatu dalam melayari perjalanan hidupnya di kemudian hari. Ibunya tidak merestui hubungan yang terjalin antara dia dan Daniel Chan kerana ingin bermenantukan Doktor Noah Najman. Demi melihat ibunya bahagia, Malaikha rela mengahwini Doktor Noah Najman. Malangnya hati dan diri tidak dapat menerima kehadiran lelaki itu dalam hidupnya. Akhirnya perkahwinannya terlerai, lalu dia membawa diri jauh dari keluarga. Setelah enam tahun, Malaikha kembali semula. Namun, sekali lagi dia terpaksa menghadapi konflik hati. Memilih lelaki yang pernah dia kahwini atau lelaki yang pernah bertakhta di puncak hati?.

Tajuk : Fantasi Cintaku
Penulis : FATINILAM SARI AHMAD
Harga : RM 19.90
ISBN: 978-967-5489-98-3
Halaman : 496 hlm

Percintaan antara Riya dan Alam tidak mungkin akan jadi nyata. Riya seorang manusia biasa dan Megat Dewa Alam, manusia vampira yang hidup hanya pada waktu malam. Demi kelangsungan hidup insan yang disayangi mereka harus berkorban, Pengorbanan itu bukanlah sesuatu yang mudah, memusnahkan sebuah jiwa yang penuh dengan rasa cinta dan kasih sayang.Apakah mungkin Riya akan kembali menikmati cinta sejati setelah Alam meninggalkannya.


Tajuk : Andai ku bermimpi
Harga: RM 19.90
Halaman: 480
Penulis: Mastura Abdullah
ISBN: 978-967-5489-96-9

Sinopsis: Idayu mencari dirinya yang hilang bersama dengan kesamaran jalan yang dilaluinya. Ketika jatuh, dia terlihat sejalur cahaya yang diyakini dapat membantunya meneruskan perjalanan hidup. Sedikit demi sedikit dia cuba bangun dari kepayahan dan apabila berjaya menemui dirinya kembali, jalur cahaya itu menghilang dengan tiba-tiba. Begitulah yang terjadi dalam hidup Idayu. Setelah kehilangan sahabat sejatinya, Nora Hashima, Idayu bagai mencari dirinya sendiri. Tuah menyebelahi dirinya apabila dia bertemu dengan Danish Ifwat. Hanya lelaki itu yang mempercayainya dan berbekalkan sedikit kepercayaan, dia mengharungi segala cabaran. Berbahagiakah mereka di akhir cerita atau derita itu sentiasa mengejarnya hingga ke titik penamat?


Tajuk : Hingga ke Akhirnya
Penulis : Siti Nur Dhuha
Harga : RM 25.90
ISBN: 978-967-0184-08-1
Halaman : 720 hlm

Mimi Atia gagal menerima Tengku Khuzairi sebagai suami kerana masih dihantui kenangan lalu. Tengku Khuzairi berubah, dia tidak lagi berperangai seperti dahulu. Namun, Mimi Atia telah menetapkan batas-batas pergaulan di antara dirinya dengan Tengku Khuzairi malah lelaki itu tidak diperlakukan selayaknya sebagai suami. Perkahwinan Mimi Atia dan Tengku Khuzairi telah memalitkan duka di hati Raja Isyirah, iaitu adik kepada Raja Irwan. Raja Isyirah nekad ingin menghapuskan mereka. Lalu, Tengku Khuzairi dan Mimi Atia diculik dalam suatu serangan yang dirancang oleh Raja Isyirah. Adakah insiden selanjutnya lebih teruk menimpa Mimi Atia?


Akan datang daripada Ramlee Awang Murshid


Tajuk : Rayyan Fantasi
Harga: RM19.90
Halaman: 512
Penulis: Ramlee Awang Murshid
ISBN: 978-983-124-615-3


Sinopsis: RAHSIA susur galur Aiddin sengaja dirahsiakan oleh ayahnya, Ibrahim. Justeru... dia memiliki sebuah keluarga yang bahagia. Bagaimanapun kehidupan manusianya yang gembira dan ceria, tercalar apabila disahkan menghidap barah otak tahap empat. Doktor meramalkan Aiddin hanya mampu hidup dalam tempoh yang sangat singkat. Jiwanya terganggu dan sejak itu, Aiddin suka bersendirian.

Aiddin yang berduka cita ditenteramkan oleh tunangnya, Feena yang berjanji akan setia pada ikatan cinta mereka. Impian terakhir sebelum kematian meragut kehidupannya adalah untuk mendaki Gunung Kinabalu. Impian itu terlaksana, tetapi Aiddin hilang di kawasan hutan pergunungan. Selepas lima tahun berlalu, Aiddin muncul semula di kawasan tersebut. Sejak itu, beberapa siri pembunuhan ngeri berlaku. Manakala Aiddin sendiri sering mendengar bisikan suara perempuan.

RAMLEE AWANG MURSHID berjaya mewujudkan sebuah rahsia dalam lingkaran saspens, seram dan misteri dalam novel ini. Faktor cinta pula adalah pengikat, tetapi tidak semestinya tersimpul mati. Rayyan Fantasi merupakan genre yang berbeza dalam karya Ramlee kali ini. Ketika membaca novel ini, pastikan di sekeliling anda adalah realiti kerana fantasi begitu bijak menipu fikiran.

Thursday, November 25

Bakal Terbit dari NB Kara: ...dan cinta pun tersenyum...




Release date yg pasti belum lagi ada utk novel ini. Tapi dijangka akan berada di psaran dalam bulan Disember. Untuk maklumat terkini, jgn lupa ke blog roseharissa.blogspot.com dan blog nbkara http://novelnbkara.blogspot.com/


... dan cinta pun tersenyum ...
Penulis: Nora Ismail (a.k.a Rose Harissa)
RM23.90
Sabah/Sarawak: RM26.90
isbn: 9789675229213
Terbitan NB Kara
Cetakan pertama 2010
636 mukasurat


"Sedangkan dua negara bisa berdamai, inikan pula dua hati..."


sinopsis/gengkicap/blurb:


"Ervan... ini matahari pagi, bagus sbg vitamin D yg penting utk kekuatan tulang. Kamu tahu kenapa kamu tak tahan dgn cahaya matahari walaupun sedikit? Itu kerana kamu adalah org yg berambut keperangan asli dan kulit berwarna putih. Org yg paling tahan terkena radiasi matahari adalah org yg berkulit gelap. Semakin gelap semakin terlindung dari sinar matahari. Tapi kamu, putih mcm cicak! Manalah tahan dgn cahaya matahari!"


"What?!" Ervan terpekik. "Kamu bilang aku seperti cecak?!" Ervan merengus dgn mata terpelotot ke arah Surihani. Kalau tadi Surihani mengatainya sbg mannequin, sekarang sbg cicak pula! Eeii...! Ervan bergidik geli.


"Iya... cicak... ck... ck... ck..." balas Surihani sambil menggayakan bunyi cicak. Sengaja mahu menghangatkan hati Ervan. Tanpa mahu menunggu reaksi Ervan, Surihani meneruskan langkah.


"Kurang ajar kamu! Dasar cewek jutek! cuek!" maki Ervan dgn bengang.
---------------

Aku mau pulih dari kesengsaraan ini. Yang kubutuhkan saat ini, hanya cinta Tuhan bukan cinta darimu. Kerna secinta-cintanya manusia kepada manusia, kan nggak boleh cintanya lebih dari cinta kepada Allah? - Ervan


It's about love and hate. Never give up on someone you can't go a day without thinking about. Love like you've never been hurt. - Surihani

Wednesday, November 24

Kucc Reviews: Tiga Ceritera Dalam Sebuah Warna


Tajuk Buku : Warna
Penulis : Nazurah Aishah, Rnysa & Nasz
Penerbit : Jemari Seni Publishing
Harga : RM21.50
Cetakan Pertama : 2010
Genre : Cinta & Kekeluargaan
Bintang : 4.5

-----------------------------------------------------------
Kata Kucc:

Warna I: Bukan Dipaksa oleh Nazurah Aishah

“ kabut ungu di hatiku tanda luka itu tidak pernah sembuh…”

Mengenali karya-karya Nazurah sejak dari naskhah awal beliau;Lili Buat Najah saya melihat beliau semakin kemas didalam melahirkan naratif-naratf berat lagi beremosi. Ada jiwa dan roh didalam jalinan penceritaannya. Menyerap ke seluruh pelusuk jiwa.

Kali ini Nazurah mempersembahkan sebuah drama kehidupan yang cukup menyentuh jiwa. Sebuah lakaran kehidupan manusia yang cuba sembunyi dari kenyataan dan takdir. Beliau menterjemahkannya menerusi kemelut sebuah perkahwinan rahsia yang dibina atas dasar cinta tapi perkahwinan tanpa restu pastinya akan dilanda masalah.Itulah harga yang perlu dibayar. Paling sedih, jiwa insan kecil yang tidak berdosa juga terpaksa menerima natijah akibat kerakusan dendam manusia yang tiada sempadan.

Bertemakan cinta & kekeluargaan yang digarap dengan cukup melankolik, penuh emosi Nazurah ternyata semakin hebat memperlihatkan kemahirannya didalam mewarnakan karya beliau. Naskhah ini mendukung tema cinta uda dan dara seperti
karya-karya terdahulu beliau namun memberikan suntikan berbeza didalam kita melihat makna kehidupan dan perkahwinan. Perkahwinan yang dimulai dengan hubungan cinta tapi mendapat tentangan juga tiada restu bisakah berkekalan? Mesej penulis saya kira jelas. Dendam tidak akan membawa manusia kemana-mana. Tiap yang tertulis oleh-Nya pasti ada hikmah didalam kehidupan seseorang manusia. Percayalah. Yakinlah.

Plot kronologi mendominasikan keseluruhan perjalanan naratif ini. Sisipan teknik flashback ada juga diselitkan sama demi menguatkan lagi jalan cerita. Sangat kemas digarap, begitu juga suntingannya yang cukup teratur. Perwatakan dua nadi utama Bukan Dipaksa; Ayu Nardine Zahiyyah dan Affan Hakeem sangat serasi diganding. Nazurah cukup berjaya mengemosikan kedua-dua mereka di dalam meladeni kemelut perkahwinan mereka berdua yang awal-awal lagi terputus akibat tekanan Hajah Normah; ibu Affan yang sedari awal mendendami keluarga isterinya itu kerna
sebuah janji silam yang tidak tertunai. Setiap pergerakan, dialog sangat menyentuh naluri . Nazurah berjaya membuai perasaan pembaca didalam menyusuri dilemma dan onak yang terpaksa dihadapi pasangan muda ini. Watak antagonis Hajah Normah tidak begitu diserlahkan hanya sekadar pemberitahuan didalam penceritaan oleh watak utama sahaja. Gaya bahasa yang diterapkan Nazuarh dalam naskhah beliau ini cukup melankolik sekali lenggoknya bersesuaian dengan corak persembahan naratifnya. Keseluruhan naratif ini cukup mantap cuma penamat cerita yang saya kira agak terburu-buru sedikit mengurangkan keindahan naskhah yang cukup berkesan ini.

Buat penulis muda berbakat besar ini tahniah untuk naratif terbaru anda. Buat pembaca juga pengemar penulis ini, lihatkan kematangan beliau membuai jiwa anda didalam Bukan Dipaksa.

* * * * * * *
Warna II: Hikari Ainori oleh Rnysa

“cinta pandang pertama…the love ride of hikari ”

Sudah begitu lama tidak membaca nukilan Rnysa dan kemunculan cahaya baru ini bagai serakan warna salju yang mendamaikan jiwa. Hikari Ainori; perjalanan kisah insan-insan yang mencari diri, mencari identiti yang hilang, mencari jalan hidup dipersembahkan penulis dengan begitu indah sekali. Saya sukakan kisah ini. Dengan isi yang cukup berat, penulis berjaya menyampaikannya dengan kaedah paling mudah dan santai. Pembaca seolah-olah sama-sama menyusuri pencarian diri yang diangkat sebagai tema naratif hebat ini.

Kisah cinta yang dilayarkan penulis di dalam naratifnya kali ini bukanlah cinta yang biasa namun cinta yang lebih simbolik. Persoalan cinta pertama terjemahan penulis kali ini memperlihatkan dimensi perasaan cinta seorang lelaki pada wanita yang kekal bertakhta disanubari. Biar dipisah jarak dan masa, rasa cinta itu tetap tidak pernah hilang ditelan arus waktu. Kekal kejap dihati dan jiwa.

Plot naratif ini konsisten pergerakannya dari mula hingga ke akhir cerita. Persembahan yang sangat cemerlang ini juga disumbangkan oleh susunan teknik olahan dan suntingan yang cukup teliti yang membuatkan pembacaan tidak
terganggu. Gaya bahasa biasa yang diaplikasi penulis begitu sederhana namun tetap cantik dan tersendiri.

Perwatakan di dalam Hikari Ainori memfokuskan pada beberapa watak utama; Hazelina, Rafique, Umar Rayyan dan Adriena Ayuni. Watak Hazelina @ Hazel dibangunkan dengan cukup berhati-hati bersesuaian dengan latar diri watak yang sedang mencari diri. Hazel cantik ditangani penulis. Potret watak ini cukup mencuri perhatian. Kewajaan dirinyadidalam menangani hubungannya bersama Rafique begitu memikat. Rafique bukan hero pilihan saya. Sikapnya memang dari awal sangat menjengkelkan. Penulis begitu berjaya mewarnakan watak Rafique sedemikian rupa. Rafique insan yang mencari cintanya yang hilang lalu cuba singgah dihati insan lain tanpa sepenuh hati dan jiwa.Dan benarlah lelaki yang baik pasti untuk wanita yang baik begitu juga sebaliknya. Adriena Ayuni yang muncul dalam
Albatros dinoktahkan kisahnya di sini. Umar Rayyan si Naruto alim ini begitu mencuri hati. Diam dirinya berisi. Pencarian cinta yang tertambat buat pertama kali pada si mata coklat di negara matahari terbit termeterai disana juga akhirnya.

Mesej yang diselitkan penulis kali ini buat pembaca bukan calang-calang . Didalam menerajui isi cerita yang berat adakalanya sesetengah penulis gagal didalam menyampaikan mesejnya pada pembaca namun Rnysa saya kira berjaya
melakukannya. Selangkah kita mencari cahaya-Nya, seribu kali langkah kita dipandu ke jalan-Nya.

Buat Rnysa, anda memang mengagumkan!
* * * * * * *

Warna III: Karamel oleh Nasz

“Karamel itu benda hangus yang sedap...”

Sepanjang menyusuri naratif sempoi ini saya tidak sudah-sudah senyum dan ketawa. Karamel; secomel tajuknya begitulah juga perjalanan kisahnya. Karamel nukilan kedua penulis membawa pembaca mengenali warna diri dan kehidupan seorang Nory Ana; sang setiausaha yang polos dan lurus pekertinya.

Tema cinta dan kekeluargaan dalam naskhah santai dan lucu penulisi ini sangat menangkap dimata pembaca, Penulis saya kira cemerlang menarik pembaca menghayati sepenuhnya perjalanan naratifnya ini dengan penuh perasaan.

Nory Ana selaku tunjang naratif sangat cemerlang ditangani penulis. Ana diangkat sebagai lambang gadis yang polos jiwanya, jujur hatinya didalam menjalani hidup dan sifatnya itu membuatkan dia cukup disayangi keluarga juga rakan sekerja kecuali ketua barunya; Encik Arif. Penulis saya kira cukup bijak mencipta potret watak seorang Ana yang cukup memikat.Dialog yang ditutur Ana sentiasa buat saya tersenyum . Arif Mohammad; si boss yang sentiasa mencari pasal dengan Ana berjaya mencuri perhatian. Potret seorang Arif disingkap sedikit demi sedikit hingga warna dirinya yang sebenar terserlah. Arif yang nampak sungguh beku rupanya hangat juga. Hebat! Nana si watak pembantu yang mengindahkan lagi warna naratif ini. Lucu dan spontan!

Gaya bahasa yang mudah, menggunakan jargon bahasa muda-mudi semasa sangat kena dengan persembahan cerita. Teknik suntingan pada naskhah ini saya kira cemerlang direalisasikan pada pembaca. Walau ia cuma sebuah naskhah ringan penulis penuh berhati-hati demi memberi sentuhan yang lebih sempurna pada pembaca.

Bermesejkan paksi cinta dan kasih sayang, plot naratif penulis bergerak dengan cukup santai teralun namun kemas digarap. Buat penulis muda yang semakin kukuh membina nama dipersada kreatif tanahair tahniah untuk sebuah naratif yang cukup membuat saya tidak cukup senyum dan ketawa hingga ke noktah terakhir. Karamel anda hangus tapi rasanya memang sungguh ummphhh!

psst : Nasz, dialog Ana dalam bahasa isyarat tika mula memperkenalkan diri pada Arif mengingatkan kucc pada dialog Sudin dengan isteri pak Mat Tempe dalam Seniman Bujang Lapok, siap ketawa terbahak-bahak sorang-sorang tengah-tengah malam buta....ahaaks

Posted by kucc_aprilsnow

Monday, November 22

Terbaru dari NB Kara: Sayang Seorang Qaiser


Terbaru dari NB Kara. Dah ada di pasaran. Hari tu nampak ada banyak copies kat Minerva

Tajuk : Sayang Seorang Qaiser
Penulis : Anuar Kamaruddin
Semenanjung : RM22.00
Sabah/Sarawak : RM25.00
ISBN : 978-967-5229-19-0

"Dia bukan lelaki sempurna tetapi dia disayangi"


Qaiser seorang lelaki yang biasa-biasa sahaja. Orangnya cukup sederhana, tetapi hatinya dipenuhi dengan limpahan kasih sayang. Jiwanya sentiasa ada rasa cinta. Dia disayangi semua terutama saudara mara.
Tanpa disedari, ada sepasang mata memerhati. Menagih cinta dari sang lelaki. Qistina, gadis kaya raya yang kosong jiwanya. Terpesona kerana budi bahasa bukan kerana harta. Cinta mereka bertaut tanpa sengaja, namun dugaaan menyapa. Qaiser dicemburui dan menerima padahnya.
Namun apa pun dugaan yang melanda, cinta ke dua mereka tidak tergugah dan pasti tetap bersatu kerana sayang seorang Qaiser, tidak pernah memilih-milih.

Friday, November 19

Rinn Reviews: Kristal Kristal by Misdhiaz


Kristal Kristal
Penulis Misdhiaz
Penerbit: Jemari Seni
361 mukasurat
RM17.00
Sabah/Sarawak RM20.00
isbn: 9789675118456


Ini kisah cinta. Kisah cinta duka. Yg pergi selamanya itu, turut membawa cintanya pergi. Yg ditinggalkan dan masih bernyawa terus berduka kerana tidak memperjuangkan cinta. Yg baik2 dlm citer ni pendek umur pulak, yg jahat sikit2 dan jahat banyak2 tu yg panjang umur. Tapi yg pergi selamanya itu telah meninggalkan kesan mendalam sehingga membuat mereka yg masih melayari hidup di dunia fana ini menyesal dan kita boleh kata 'padan muka!' kat diorang. :) mcm ada rasa puas pula di situ.


Bagi aku penulis menulis utk kepuasan diri. Dia melayarkan ceritanya bukan kerana nama. Dia hendak berkongsi rasa cinta seorg gadis yg kecewa.


Bagi aku penulis ini berani menonjolkan karya pertama dgn ending begini. Memang cerita alternatif ending begini ada peminat2 tersendiri tetapi dari segi komersil mungkin bagi pembaca santai yg membaca utk hiburan akan rasa agak takut utk membeli karya kedua penulis ini.


Iris meneruskan pertunangan dgn Keem walaupun sejak dahulu dia asyik makan hati dgn sikap Keem yg suka berpeleseran dgn model2 cantik. Setia Iris seperti sia-sia. Mungkin atas rasa tanggungjawab membuatkan dia menjaga ikatan pertunangan tu, tp kalau dari sudut hati, dia lebih terikat pada Ray. Kelihatan seperti Iris pilih utk menderita dan makan hati.


Ray memang jauh lebih baik dari Keem tetapi bait2 romantis dari Ray hanya menonjolkan dia sbg seorg yg puitis tapi bukan seorg hero.


Aku rasa macam tak sabar nak selak setiap muka surat bila membaca kisah ini mulai dari part Iris kehilangan abg dan ibunya serta part selepas dia berkahwin dgn Keem. Ada rahsia yg kita tak sabar nak tahu. Memang geram bila tau Iris sebenarnya isteri kedua dan Nia yg menjadi isteri pertama tu lebih mementingkan dendam dari persahabatan. Penulis tak banyak menyingkap perasaan Iris selepas berkahwin dengan Keem. Dia kelihatan pasrah menerima Keem dan cuba membahagiakan Keem walaupun terpaksa berkongsi kasih. cuma selepas mengetahui Nia dan keem pernah ada anak luar nikah, barulah dia menonjolkan rasa kecewa tambah2 anak itu adalah si anak kecil yg disayangi Iris selama ini. Dia rasa tertipu apabila Keem merahsiakan tentang kewujudan anak itu.


Iris menghargai seni nota2 puitis Ray manakala Ray dgn mudahnya dapat menyelami lukisan perasaan karya Iris tetapi mereka tidak ditakdirkan utk bersama.


Watak Aunty Mila memang mengejutkan tetapi membuatkan ending terasa seperti tergesa-gesa. Aku suka novel yg tidak terlalu tebal tetapi kalau mcm summarized buat aku rasa tak puas pulak. Susah betul la aku ni, nak tulis sendiri tak reti. haha... pandai komplen saja.


Misi Nia utk memporak perandakan hubungan Keem dan Iris berjaya dgn cemerlang tapi kesannya menjadikan dia perempuan serabai yg suka menangis dan ketawa sendirian. WAtak2 antagonis mendapat balasan yg setimpal dan buat aku rasa seronok pulak. Ending agak sedih tapi tak rasa nak menangis walaupun aku ni kira dalam kategori minah sensitif kalau baca citer2 sedih neh.


buat Bugurwu & Emai, aku gerenti hang mesti suka citer nih. :)


sure fine whateverr
rinn



"Someone!
Someone tu siapa?
Someone to love... is DR Luv..."


blurb


Kasih Iris Arshad!
Nama itu terlalu istimewa; buat dia nanar suatu waktu dulu! Lalu nota-nota perak dia titipkan buat memecah 'rasa' si gadis. Momen indah itu selayaknya tercipta dgn kelainan yg abadi. Biarpun si gadis tidak mampu utk dimiliki.


Silapnya dia terlalu bergantung pada naluri. Silapnya dia membiarkan gadisnya terus meneka dlm kesamaran.
Masihkah ada sisa waktu utk mereka?


Aduhai hati,
Murahkah cintanya selama ini, miskinkah sayangnya pd diaa. Atau dia sudah lelah menunggu? Lalu, ahirnya dia harus bagaimana?


DR Luv...
Suka itu tak semestinya cinta. Sayang itu tak semestinya kasih.
Kepastian adalah tunggak segala penantian. Aku sedia menunggumu sehingga terbuka kata.
Kalau cinta, lafazkanlah!


Kristal. Kristal.
masih bergaung dlm hiba
saat mencari suatu petanda utk bahagia
Kenapa dia harus suka dlm duka?


MISDHIAZ membongkar cinta daripada sanggar hatinya. MISDHIAZ membiarkan Kasih Iris mencorakkan dan mewarrnakan Kristal Kristal mengikut gerak hati seorg perempuan yg ditinggalkan.

Thursday, November 18

KuCc Reviews: Suka Saya, Ya? Suka Saya, Tidak? by Manjlara


"Allah pinjamkan dia buat aku mengenal cinta. Allah temukan dia untuk aku
mengenal kaca dan permata. Andai bersua lagi, akan aku kotakan janji padanya.
Tetapi benarkah, dialah pilihan hati?.."

Kata Kucc:


Tema & Mesej
Saya kira mesej penulis didalam naskhah kedua beliau ini mudah difahami pembaca. Persoalan jodoh yang sememangnya urusan dan rahsia Allah diangkat sebagai mesej utama naratif yang begitu melankolik ini. Mesej ini disimpulkan penulis dengan cantik bersaksikan sebuah garapan kisah yang indah terlakar dikanvas kertas putih. Persoalan kasih sayang yang disulami suntikan unsur ukhuwah kekeluargaan mewarnai tema naratif ini. Terselit juga pengajaran yang ditinggalkan penulis untuk renungan pembaca.


Plot
Persembahan dan olahan plot naratif ini sangat menarik dimata saya. Tersusun, kemas garapan dan suntingannya. Gaya kronologinya menguasai keseluruhan teks. Teknik imbas kembali yang disisip sekadar penambah seri cerita.


Perwatakan
i. Qisya Amni - Ya, saya suka dia! Gadis yatim piatu ini cukup mengundang simpati dan hiba pembaca dengan dirinya yang malang. Latar wataknya digarap cemerlang oleh penulis. Memang ada waktunya sifat mengalahnya yang sedikit keterlaluan mengundang rasa geram saya padanya. Saya kira penulis berjaya mengusik hati pembaca dengan sifat dan keperibadian Qisya nan menawan ini.


ii. Azam Jufry - Ya, saya suka dia! Ketulusan, kesabaran dan kematangan watak ini begitu memikat. peribadinya cantik dipotretkan penulis. Figura hero ini ternyata punya karismanya yang tersendiri dan cukup menyerlah! Yang pernah membaca naskhah pertama penulis; Persis Sebutir Pasir pasti kenal siapakah hero ini..


iii. Wafi Ilya - Ya, saya tak suka dia! Penulis berjaya mencipta rasa misteri pada watak ini dengan kemunculan awalnya yang tampak "baik".


iv. Julia, Pak Long Mukri - Ya, saya suka dia! Watak pembantu ini sangat mewarnai dan signifikan dengan keseluruhan cerita.


v. Mak Long Ainun - Ya, saya tak suka dia! Anatagonisnya sangat menjadi dan terserlah!


Cameo Widya @Kasih dan Syed Irwan Zahir yang sudah berstatus Dr. pasti mengembalikan nostalgia romantis Persis Sebutir Pasir. Solo lagi Irwan rupanya...hehehe


Gaya Bahasa
Melankolik dan estetikanya cukup berseni. Indah digambar dan digarap. Metafora kehidupan watak-watak utama diterjemahkan dengan begitu baik menerusi suasana sekeliling.Alam, persekitaran memainkan peranan didalam menghidupkan mood perjalanan cerita.


Buat penulis, tahniah! Kisah cinta garapan anda kali ini nampak seperti klise namun dari sisi yang lain anda bijak mengajak pembaca menyorot definisi cintaitu sendiri dari sudut Keluhuran dan ketulusannya.

Rinn Reviews: Penjara Rindu by Nia Arissa


Penjara Rindu
Penulis: Nia Arissa
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM21.00
sabah/sarawak: RM24.00
644 ms


"Biarlah aku bebas mencintaimu kerana rinduku tidak sanggup terpenjara lagi..."


Cover kedua2 novel terbitan november 2010 oleh kaki novel ni mempunyai konsep warna yg sama (Dosa Semalam & Penjara Rindu). Kadang2 macam tak teringat covernya yg mana satu.


Penjara Rindu menawarkan kisah kawin paksa. Sesuatu yg dah jadi terlalu biasa dalam membaca novel melayu seolah2 ramainyer org kat Malaysia ni yg kena kawin paksa.


Farisya Hani yg sudah mempunyai kekasih (Aswad) terpaksa mengahwini sepupunya Haziq demi menyelamat maruah keluarga itu setelah bakal pengantin perempuan melarikan diri dgn lelaki lain.


Di bahagian awal kisah ini memang agak lambat aku membacanya kerana terasa seperti mengulang baca kisah lain yg mempunyai latar cerita yg lebih kurang sama.


As we follow the storyline, the writer began to improve in presenting her stories. Rasanya banyak di bahagian awal novel ini perlu diedit dan dikemaskini supaya lebih 'menangkap' perhatian pembaca. Bagi yg mahu memulakan cerita ini, jgn sekali kali berenti ya, kerana konflik cerita ini semakin menarik selepas fasa 'stereotaip' yg pertama itu.


Isya dan Haziq akhirnya membuka hati utk menerima antara satu sama lain dan mereka sangat bahagia. Tetapi sayang, sikap Isya yg menyembunyikan kemunculan 'peminat misteri' yg sering mengirim bunga kepadanya memang telah dijangka akan menjadi punca Haziq dikuasai cemburu.


Aswad masih menyintai Isya dan peluang utk bekerja dgn Isya memang menjadikan dia lelaki yg paling gembira. Namun tidak bagi Isya. Pergerakan mereka menjadi intipan lalu menimbulkan fitnah. Fitnah yg telah meragut kebahagiaan Isya-Haziq. Api cemburu Haziq disemarakkan lagi oleh Tasya yg sempat mencalit ubat guna2 pulak kat Haziq sehingga Haziq melafazkan talak tiga ke atas Isya.


Penulis mempunyai kelebihan dalam melakar kisah sedih menyentuh hati dalam menceritakan kesengsaraan Isya yg kehilangan anak dan suami dalam masa yg sama sehingga membuatkan dia meroyan. Bertahun-tahun masa diambil Isya utk sembuh. Haziq juga turut menjalani rawatan secara Islam dan kembali sedar akan kesilapannya. Cintanya masih segar utk Isya tetapi segalanya sudah terlambat, Isya sudah membuka semula hatinya buat Aswad. Tak sangka pulak Haziq sampai kidnap Isya dan pergelutan mereka telah membuat Haziq terluka, literally. Aku ingat ker Isya yg tertikam tapi HAziq yg kena rupanya. Kata2 Haziq masa tu memang menyentuh perasaan dan boleh ternangis lah.


Dapt ker Haziq mengaut kembali kepercayaan Isya? Lu baca la sendiri ;)


sure fine whatever
rinn





blurb/alongside/sinopsis


Kehadiran Farisya Hani di dalam hidup Haziq Denial hanyalah sekadar penyelamat kpd maruah keluarga lelaki itu. Atas dasar itu, perhubungan mereka tidak berjalan dgn lancar.


Dgn kejadian beberapa insiden yg tidak disengajakan, bibit-bibit cinta mula berkembang mekar bak bunga di pagi hari. Dalam tak sedar, masing-masing sudah saling jatuh cinta.


Namun langit tidak selalunya cerah. Kebahagiaan yg diharapkan berkekalan terlerai sudah di pertengahan jalan. Kehdiran bekas kekasih Farisya Hani telah mengundang konflik yg ditunggu-tunggu oleh pihak ketiga yg sentiasa mencari peluang utk mendekati Haziq Denial.


Masih adakah peluang kedua utk mereka? Atau... adakah rindu mereka akan terpenjara buat selama-lamanya?

Wednesday, November 17

Happy Birthday, Kaypo Darling

Happy Birthday Myspace Comments
MyNiceProfile.com




Birthday Blessings

Instead of counting candles,
Or tallying the years,
Contemplate your blessings now,
As your birthday nears.

Consider special people
Who love you, and who care,
And others who’ve enriched your life
Just by being there.

Think about the memories
Passing years can never mar,
Experiences great and small
That have made you who you are.

Another year is a happy gift,
So cut your cake, and say,
"Instead of counting birthdays,
I count blessings every day!"


Monday, November 15

December 2010 Dari Kaki Novel


ISBN: 978-967-5067-61-7
SEMENANJUNG : RM19.00 AHLI KN: RM15.00
SABAH/SARAWAK: RM22.00 AHLI KN: RM18.00

Ajal maut, jodoh pertemuan semuanya di tangan Tuhan. Di Tanah Mahsuri Iman Radhiff dan Suraya Dania bertemu. Suraya ke sana sekadar mahu menghiburkan diri sebelum bergelar seorang isteri. Iman pula membawa diri apabila kisah cintanya tidak menjadi. Di sana mereka berkenalan dengan status berkawan. Sekembalinya ke tempat tinggal masing-masing, mereka meneruskan kehidupan seperti sedia kala. Suraya sudah bersedia untuk menjadi se
orang isteri kepada Azim dan Iman pula sedang belajar untuk menerima realiti pada takdir cintanya yang dirasakan perit sekali.

Takdir Tuhan, tiada siapa yang dapat menghalangnya. Mungkin sudah tertulis bukan jodoh Suraya dengan Azim apabila tunangannya itu pergi mengadap Ilahi. Dia tabah meneruskan hidup bersama kenangan dengan lelaki kesayangannya itu. Walau siapa pun yang datang, dia berusaha untuk terus kukuh setia bersama cinta arwah tunangannya. Ima
n pula, sekembalinya ke rumah, Iman masih dibelenggu oleh rasa cinta kepada si kakak iparnya yang dahulunya kekasih hatinya. Namun, seringkali juga kenangan bersama tunangan orang itu datang bertubi-tubi. Cinta tanpa isyarat. Datangnya tanpa sedar. Akur. Dia jatuh cinta untuk kali kedua.

Selang beberapa tahun mereka berdua bertemu semula tanpa diduga. Di situ persahabatan kembali terjalin antara mereka. Namun, tingkah Suraya tidak lagi seperti dahulu yang banyak cakap, periang dan selamba tetapi kelihatan diam dan sedikit muram. Tetapi azam di dada, hati gadis itu harus dicuri lantas tidak menyedari di belakang gadis itu sentiasa ada Norman Hakim, lelaki yang punya potensi untuk mana-mana gadis di luar sana jatuh cinta padanya.

Susahkan? Bila kisah cinta sudah jadi ala-ala filem Hindustan. Mujur ada ‘Wonder Pets’ yang sudi membantu dan melengkapkan kisah cinta mereka

ISBN: 978-967-5067-63-1
SEMENANJUNG : RM 18 AHLI KN: RM 14
SABAH/SARAWAK: RM 21 AHLI KN: RM 17

Kira yang digelar ‘putera’ di sekolahnya bersikap dingin kerana memendam perasaan akibat cita-citanya untuk menjadi pemain piano profesional telah ditentang habis-habisan oleh ayahnya. Ayahnya mahukan dia meneruskan legasi perniagaan keluarga mereka yang berkembang pesat di seluruh dunia. Kira hampa kerana mendiang datuknya yang mencintai muzik pernah memberikan galakan kepadanya untuk bermain piano. Sementelah, kawan karibnya sejak kecil iaitu Setsuna telah berjaya menjadi bintang pujaan ramai dan mendapat sokongan padu daripada keluarganya.

Perjalanan hidup Kira berubah dengan kehadiran Kotomi. Kotomilah satu-satunya gadis yang berani memarahinya dan membuka matanya tentang warna-warni kehidupan di dunia ini. Dengan dorongan dan sokongan yang diberikan, Kira mula membuka hatinya terhadap kemanisan hidup bercinta dan keindahan melodi simfoni yang beralun dari piano.

Namun… kecelakaan yang menimpa Kira telah mengubah kisah mereka berdua.

Bagaimanakah mereka mengharungi badai takdir yang menghempas mereka? Berjayakah mereka mengharunginya bersama-sama?