Friday, December 23

Rinn Reviews: Dikau Tidak Pernah Jauh by Nur Hatija


Dikau Tidak Pernah Jauh
Penulis: Nur Hatija
Terbitan Jemari Seni Sdn. Bhd.
2011
Editor: Harny Abu Khair
RM19.00
Sabah/Sarawak: 22.00
9789675118692
427 mukasurat

Aku tak sangka aku akan menyenangi karya ini. Gaya Nur Hatija yang bercerita dengan serius membuat aku rasa cerita ini berat. Tetapi cerita yang dibawanya ini jarang-jarang dapat aku hayati dalam novel2 melayu. Nur Hatija mengangkat Firdaus sebagai watak utama kisah ini. Tak seperti penulis-penulis wanita lain yang lebih gemar mengangkat watak wanita sebagai fokus cerita.

Kita dibawa mengenali keluarga Fadhil dan dua org anaknya, Firdaus dan Aisyah yang memilih untuk meninggalkan hidup serba mewah untuk melalui cara hidup zuhud. Selepas habis membaca karya ini barulah terang lagi jelas di mata aku mengapa Fadhil memilih untuk membawa Firdaus dan Aisyah hidup dalam serba kekurangan. Dia mahu menyelamatkan aqidah anak-anaknya. Walaupun serba kekurangan, tetapi dia bahagia. dan dekat dengan Allah. Fadhil, Firdaus dan Aisyah terkenal dengan sifat terpuji mereka. Malah sifat mereka turut mempengaruhi sahabat-sahabat baik mereka untuk sama menjadi baik.

Tak sangka betul lelaki sebaik Fadhil pernah disingkir isteri sendiri dari rumahnya sendiri. Kisah Fadhil sangat hiba. Dia rela menukarkan seluruh harta bendanya demi mendapatkan hak penjagaan Firdaus dan Aisyah. Sepanjang membaca kisah ini, aku lebih simpati kepada watak-watak lelakinya iaitu Fadhil dan Firdaus. Penulis meletakkan fokus pada watak-watak lelakinya berbanding watak-watak perempuan. Kisah Fadhil dan Firdaus walaupun berbeza latar masa, tetapi mereka telah mengharungi jalan-jalan yang hampir sama. Fadhil seperti tahu kelemahan Firdaus.

Jalan takdir membawa Firdaus kepada ibunya. Sedihnya melihat Firdaus hanyut ketika tinggal bersama ibunya di rumah yang besar dan mewah. Firdaus ni jenis menurut saja dan mahu menyenangkan hati orang tua sehingga rasa ikhlas itu seolah-olah terkeliru dengan sifat 'menurut kata'. Semasa dengan ayahnya, dia gembira dapat menyenangkan hati Fadhil dengan sama-sama bersolat, sama-sama beribadah, tetapi apabila Fadhil tiada dan muncul pula ibunya Halina, Firdaus jadi hanyut dan leka. Dia gembira mengecapi syurga dunia.

Watak-watak antagonis tidak digambarkan keterlaluan tetapi cukup untuk membuat kita merasa jelik dengan mereka. Kisah Firdaus selepas kemalangan tu membuat aku menangis hingga ke akhir cerita. Terasa kengerian Firdaus untuk kembali ke kehidupan yang mewah kerana dia takut akan hanyut semula seperti dulu. Bapa mertuanya menggunakan pendekatan yang sangat berhemah untuk menarik Firdaus namun pada masa yang sama dia turut tertarik kepada peribadi menantu yang baru dikenalinya. Patutlah anaknya sanggup menunggu Firdaus malah meminta ayahnya meminang Firdaus.

sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku

Letaklah Allah pada cinta yang paling utama. Cinta terhadap manusia tidak salah tetapi biarlah selari dengan kehendak agama...

Apakah erti cinta?
Cinta hanyalah omong kosong pada yang tidak sanggup berkorban demi cinta!

Kerana cinta, Fadhil meninggalkan kebahagiaan dunia dan belajar hidup zuhud.
Kerana cinta, Halina sanggup kehilangan kasih anak-anak.
Kerana cinta, Firdaus tenggelam dalam pelukan dunia;
dan kerana cinta akan Firdaus, Mardhiah sabar menunggu.

"Janji dengan saya, awak akan tunggu saya." ucap Firdaus.
"Awak pun berjanji dengan saya. Jangan pernah melarikan diri daripada saya," balas Mardhiah.

Tapi, kenapa kini Firdaus jadi lupa pada kata-kata yang pernah dia ucapkan dahulu? Mampukah mereka kenal erti cinta sebenar? Mampukah mereka berkorban demi mencari nikmat cinta itu?

NUR HATIJA menulis tentang makna cinta. Dikau Tidak Pernah Jauh membawa anda menghayati kisah cinta yang penuh teladan untuk mencari keikhlasan cinta yang sebenar.

Wednesday, December 21

Rinn Reviews: Kerana Sebuah Janji by Nozi Danisya


Kerana Sebuah Janji
Nozi Danisya
Kaki Novel Enterprise
cetakan pertama disember 2011
RM18
sabah / sarawak: RM21
9789675067884


cepat jer sambar buku ni sebab saiz nya yg nipis :)


al-kisahnya...
Datuk Hisyamudin berasa bersalah apabila satu kemalangan yang melibatkan dirinya dan ibu bapa Dahlia telah meragut nyawa dua insan yg dikasihi Dahlia. Dalam umur semuda 17thn Dahlia sudah yatim piatu. Wasiat bapa Dahlia digalas penuh ikhlas oleh Datuk Hisyamudin utk memelihara Dahlia sebaiknya.


Kehadiran Dahlia mengundang rasa benci Dani terhadap gadis itu. Dia yakin Dahlia datang bersama agenda untuk mengikis hati keluarganya. Datuk Hisyammudin meninggal dunia ketika Dahlia masih menuntuk di kolej. Wasiat Datuk Hisyammudin telah memerangkap Dahlia dan Dani. Untuk menjamin agar Dahlia tidak ditinggalkan Dani setelah dinikahi, Datuk Hisyammudin mewasiatkan 30% dari hartanya kepada anak yang bakal dilahirkan Dahlia setelah mereka berkahwin nanti. Rasanya Datuk Hisyamudin tahu Juliana bukan set2 yang sesuai dibuat menantu. Dia lebih senang dengan Dahlia yang baik dan bersopan santun.


Dani memang sygkan Juliana tetapi Juliana lebih sayangkan kerjayanya sebagai pramugari. Dia hanya mahu terikat sbg kekasih Dani dan bukannya sbg isteri dan ibu kepada anak-anak Dani. Dia belum bersedia. Sikap Juliana itu mungkin mendorong Dani untuk menerima wasiat ayahnya. Dahlia pulak sudah terlajak kata berjanji dengan arwah Datuk Hisyamudin jadi dia sekadar mengotakan janjinya kepada orang yang telah berjasa kepadanya.


Ikatan mereka rasmi sebagai suami isteri setelah Dahlia sudi dan Dani menerima syarat Dahlia supaya berjanji agar tidak jatuh cinta padanya. Dahlia redha sekiranya Dani mahu memperisterikan kekasihnya yg sudah saling mengenali lebih 7 tahun. Setelah menjadi suami isteri Dani serta merta memungkiri janjinya untuk tidak jatuh cinta. Dahlia adalah isteri yang cukup sempurna untuknya tetapi hatinya tersiksa apabila tidak dapat melafazkannya pada Dahlia kerana sebuah janji...


Dani ni jenis lelaki yang sentiasa rasa apa yg difikirnya adalah betul saja. Dia tak der nak bagi peluang orang explain. Tau nak maaaaaaaaaaarah saja. Angkara fitnah Juliana, Dani mengasari Dahlia hingga keguguran. Tindakan itu melukakan hati Dahlia lalu melarikan diri dari hospital. Ketiadaan Dahlia membuat Dani rindu tetapi dia tak tahu mana nak cari.


watak-watak 2nd hero yg berpotensi untuk berpasangan dalam kisah ini dua2 tak bleh pakai. Dua2 gelojoh semacam dan sewenang2nya meluahkan perasaan cinta kepada isteri orang. Terus rasa kagum dan hormat pada Adam dan Azam hilang. Mereka membiarkan perasaan menguasai diri. Diorang sepatutnya menghormati keputusan Dahlia yang sah-sah masih isteri orang.


Aku suka watak Mursyid. Dia penenang terbaik buat pemarah seperti Dani. Dia sentiasa rasional dalam berkata-kata dan aku sangat suka cara dia membidas kata-kata fitnah dari Juliana. Namun kata-kata fitnah itu diterima Dani hingga membuat dia gagal mengawal rasa marah. Mursyid tu lebih percaya kepada Dahlia, dia yakin dahlia seorang wanita yang baik. Dahlia kecewa apabila Mursyid dan Adam yang datang mencarinya, bukan Dani. Sedangkan Dani menderita menanggung rindu dan tidak dapat meluahkan perasaannya kepada Dahlia kerana terlanjur kata berjanji kepada dahlia sebelum mereka berkahwin dulu. walaupun Dani tu cepat marah, tapi dia seorang yang sangat slow dalam mengambil tindakan untuk mengambil hati Dahlia. Part marah jer cepat.


sejujurnya aku lebih suka kisah ini berbanding 'akulah cinderella'.


sure fine whatever
rinn

blurb/sinopsis


Dahlia:
Luka di hati ini sangat dalam kau toreh. Sukar sekali untuk menyembuhkannya. Akan kubawa rajuk ini sejauh-jauhnya, jika ini yang kau mahukan.


Dani:
Andainya aku dapat memutarkan kembali detik-detik hitam itu, pasti kesilapan serupa tak akan aku ulangan. Sejujurnya aku sangat kesal.


Kerana budi dan janjinya kepada ayah Dani, Dahlia terperangkap. Kerana ekonomi syarikatnya yang meruncing dan juga wasiat ayahnya, Dani telah bersetuju dengan syarat Dahlia. Kedua-dua telah berjanji tanpa berfikir panjang. Dani dan Dahli berjahwin kerana sebuah janji. Namun, belum setahun jagung usia perkahwinan mereka, fitnah telah membuatkan Dani hilang pertimbangan lalu tega mengasari isterinya. Dahlia pergi membawa rajuk di hati. Selama berjauhan mereka mengalami konflik jiwa akibat merindu. Oleh kerana masing-masing terikat dengan janji, maka perasaan itu menjadi salah faham dan berlarutan. Apakah janji-janji yang telah dibuat sehingga merantai jiwa mereka dari berkasih sayang?

Thursday, December 8

Terbaru Daripada Jemari Seni


Tajuk : Sehiris Bulan
Penulis: Hafizah Iszahanid a.k.a Mia Khaidina
ISBN: 978-967-5118-71-5
Harga: RM21.00 (Sem. Malaysia)/RM24.00 (Sabah/Sarawak)

Hidup ini pelik, dan bahagia itu subjektif.
Sesetengah orang mentafsirkan bahagia letaknya pada cinta. Sesetengah pula bahagia itu adalah kemuncak kerjaya. Sesetengahnya pada membahagiakan keluarga.
Lili Julia, wartawan muda yang hatinya terpaut pada jejaka berjiwa seni, Adlan Huzairi. Malangnya pula lelaki itu berkongsi rasa dengan Zaira. Nota cinta Adlan Huzairi sentiasa menghujani hati Julia namun bagi Zaira, Julia itu bagai ahli sihir yang menghalang segala kehendak hatinya pada Adlan.
Hati, sebenarnya apa yang kau mahu?
Hati, sebenarnya masihkah engkau dihambat rindu?
Engku Effendi masih mengharap cinta tidak kesampaian daripada Kassandra Pullman, namun bondanya Engku Mahani, mahu dia teguh membina perasaan terhadap Lili Julia.
Sehiris bulan di langit mengumpul selaut rasa tulus perasaan seorang manusia dalam pengembaraan rasa untuk menemui cinta. Lili, Zaira, Adlan, dan Engku Effendi, mereka adalah pemain wayang di bawah cahaya bulan berona perasaan!

* * *
HAFIZAH ISZAHANID menukangi Sehiris Bulan dengan bahasa yang indah dan sedap dibaca. Pemenang Hadiah Sastera Kumpulan Utusan 2009 kategori cerpen ini tahu apa yang perlu untuk anda ‘lihat’ dan ‘dengar’ dalam karya terbaharunya ini.

Disember daripada Buku Prima


JODOH KAU & AKU
Afifah Yusof
ISBN 978-967-365-096-5
Sem. Malaysia RM18
Sabah/Sarawak RM21

Natasya, gadis yang mahu berdiri di atas kaki sendiri, akhirnya menurut kehendak papanya untuk bekerja di syarikat keluarga demi menjaga hati seroang ayah. Namun, baru beberapa ketika dia bekerja di situ, dia sudah terlibat dalam satu masalah yang melibatkan kakaknya, Hana.

“Saya nak cakap yang saya nak berkahwin dengan Hana punya adik, Natasya.”

Sebaris ayat itu telah menyebabkan Natasya menenjadi suri kepada seorang lelaki yang langsung tiada kaitan dengan dirinya. Namun, itulah yang dikatakan jodoh. Antara mahu dengan tidk, Natasya sedia menerima apa pun takdirnya.

Ashraf, lelaki biasa yang punyai rahsia tersendiri. Hanya mahu dikenali sebagai seorang peguam yang makan gaji. Tidak lebih daripada itu. Namun pekerjaannya dipandang rendah oleh bapa kekasih hati. Dan disebabkan itu, dia nekad mengahwini Natasya atas alasan tersendiri.

Natasya dan Ashraf, dua insan yang tidak mengenali sebelum ini terpaksa duduk serumah, menjalankan rutin rumah tangga seperti pasangan lain. Namun akan adakah rasa sayang yang bakal terbit dalam diri mereka? Mampukah Natasya meletakkan Ashraf di hatinya? Permasalahan apa yang Hana lakukan sehingga melibatkan Natasya? Siapa Ashraf yang sebenarnya? Masih adakah jodoh antara Ashraf dan Natasya?



KAU ANTARA BINTANG
Wanie Nordin
ISBN 978-967-365-098-9
Sem. Malaysia RM21
Sabah/Sarawak RM24

Iskandar, macam nama yang dah biasa dengar. Tak ada apa-apa yang istimewa pun. Nothing special! Apa yang spesialnya, nama Iskandar itu maksudnya nama seorang raja kalau merujuk dalam Islam. Dan Iskandar muncul dalam hidup Anum Danisha sebagai raja di hati Anum Danisha. Tak perlu Iskandar susah-susah pasang umpan, mudah saja Anum Danisha terpikat.

Tapi masalahnya sekarang, Iskandar yang Anum Danisha gila-gilakan ini suka main nyorok-nyorok. Sekejap ada, sekejap hilang. Sekejap muncul, sekejap ghaib. Misteri sangat orangnya. Bila dicari, langsung tak jumpa. Bila tak dipanggil, tahu-tahu dah ada depan mata. Iskandar ni manusia ke hantu? Orang ke bunian? Human or vampire?

“Kalau tadi ada bintang nama Aquarius, Gemini, tapi bintang yang awak tengah tengok tu namanya Anum Danisha.”

Iskandar yang pelik. Bintang pun dia sanggup namakan dengan nama Anum Danisha. Tapi, itulah kenyataannya.

Persoalannya sekarang, apa yang berlaku antara Iskandar dan Anum Danisha, realiti atau fantasi? Siapakah sebenarnya Iskandar di mata Anum Danisha? Wujudkah Iskandar yang dimaksudkan? Bersambutkah cinta yang dirasai oleh Anum Danisha? Akan adakah bintang yang bakal menyinar antara mereka?


MAT PIN NAPKIN
Umaira Dzul Widad
ISBN 978-967-365-097-2
Sem. Malaysia RM20
Sabah/Sarawak RM23

Fallah si menantu terpilih itu baru tersedar yang dia sebenarnya lebih senang memilih daripada terpilih. Tetapi memilih Hayfa yang ala-ala calon ustazah pilihan itu bukanlah semudah yang disangka. Lalu dia terpaksa rela menjadi yang terpilih dan membiarkan Hayfa memilih kerana mereka berdepan dengan pilihan yang tidak memihak kepada diri masing-masing. Pilihan, pilihan…

“Biarlah! Begini barulah adil, kan? Bakal isteri Fallah sedang bercengkerama dengan bakal suami Hayfa kat sebelah dinding sana. Bakal suami Lily dengan bakal isteri Hazardi sedang berperang di sebelah dinding sini.”

Menjadi yang terpilih bukan sesuatu yang Hayfa harapkan. Menerima hati si Mat Pin Napkin bakal membuat hati yang lain terluka. Untuk itu dia lebih rela memilih dan membiarkan Fallah terpilih. Walau hakikatnya hati Hayfa yang sejuk beku itu sebenarnya sudah lama dicuri dan dibawa lari. Lalu sebatang pin napkin menjadi ganti, menjadi bukti bahawa Hayfa dan Mat Pin Napkin saling berhutang hati.
Mat Pin Napkin,
Masa yang terus berlalu membawa kenangan itu semakin jauh daripada kita. Dan… hatiku yang telah kau curi itu, bila masanya nak kau kembalikan? Atau mungkin kalau kau kembalikan kepadaku, ia sudah tidak menjadi hatiku lagi? Kerana aku kini tak punya hati kepada insan lain setelah kamu

Terbaharu daripada Buku Prima


Tajuk : Kau Tetap Di Sisi
Penulis : Aishah Abu Hassan
RM 25.90
ISBN: 978-967-0342-20-7
~688 hlm

Ainanisha anak jati Malaysia penuntut tahun akhir di Universiti Leeds Metropolitan, Manchester terpilih mengikuti program anak angkat selama tiga bulan. Tuah menyebelahinya apabila dia diterima baik sebuah keluarga yang kaya di Simla, India. Namun, Ainanisha terpaksa menempuh pelbagai dugaan sepanjang berada di rantau orang. Kedatangan Ahmad Darius menambat hati Ainanisha. Namun tidak terlintas di hatinya untuk menjadi orang ketiga di antara Ahmad Darius dan Tina, adik angkatnya. Cinta yang berputik di hati Ainanisha terpaksa dipendamkan kerana dia tidak mahu menjadi perampas. Biarlah dia berkorban apa sahaja demi Tina. Dalam diam, Hairil Fahmi yang juga rakan seuniversiti Ainanisha menaruh hati padanya. Pelbagai cara dilakukan untuk menambat hati gadis itu tetapi Hairil Fahmi tewas. Cinta Ainanisha pada Ahmad Darius terlalu kuat. Pelbagai dugaan hebat terpaksa dihadapi Ainanisha sebelum mengecapi kebahagiaannya. Bagaimanakah kesudahannya? Hanya ‘KAU TETAP DI SISI’ mengetahuinya.


Tajuk : INFLUENZA CINTA
Penulis :LEVIS DELISYA
RM 22.90
978-967-0342-21-4
... ~592 hlm

Tragedi yang meragut seluruh ahli keluarganya meninggalkan Yasmin sebagai pewaris tunggal Hotel Eden Garden. Lalu bermulalah episod kembara mencari suami di mana Yasmin perlu memilih calon paling layak sebagai peneraju hati dan hotelnya.

Kebetulan, calon terakhir iaitu Ezad Hakimi merupakan cinta pertama Yasmin. Namun bagi Ezad Hakimi, Yasmin sekadar bayangan silam yang ingin disingkir ke tepi.

Sementara kisah Ezad Hakimi dan Yasmin penuh dengan sengketa dan misi dendam yang belum terlaksana, Zul Khuzaimey hadir dengan perisa cinta yang manis bergula.

Siapa yang harus Yasmin pilih? Ezad Hakimi yang tawar tak berperisa atau Zul Khuzaimey yang pernah menyandang gelaran Mr. Kasanova?


Tajuk : Saat Mata Berbicara
Penulis : DYZA AINUN
RM 25.90
ISBN: 978-967-0342-22-1
~672 hlm

Jija, bersuamikan Zharul yang tidak boleh menjadi suami yang sempurna kerana serangan angin ahmar. Namun, Jija rela demi untuk merawat lelaki itu bersama bapanya seorang tukang urut di desanya. Zharul sangat berduka apabila Jija terkorban dalam kebakaran di rumahnya. Kemunculan Qhalisya, seorang gadis tomboy menggetus hati Zharul kerana terlau banyak sikap Qhalisya mengheret ingatan Zharul terhadap arwah Jija. Siapakah Qhalisya sebenarnya?

Monday, December 5

Kucc Reviews : CinTa HaRi HaRi RusuHan...


Tajuk Buku : Cinta Hari-Hari Rusuhan
Penulis : Faisal Tehrani
Penerbit : Creative Enterprise
Harga : 15.90
Cetakan Pertama : 2000
Genre : Historical Fiction
Bintang : 5

-------------------------------------------------------------



"Hidup memang bukan mudah dan kerana payahnyalah kehidupan itu, aku dan engkau akan menjadi lebih bermakna sebagai manusia.."


Kata Kucc

Memetik kata penulis didalam sebuah laman blog "..Saya memang tak redha dengan kulit buku itu sampai mati." Tersenyum juga membaca kata-kata beliau. Hakikatnya bukanlah kulit buku ini yang akan saya perkatakan biarpun tercuit juga rasa dihati bila melihat aksi dikulit yang jelas tidak selari dengan personaliti sang penukil cerita didalamnya. Nak disalahkan sang pelukis pun tidak boleh juga. Mungkin dia cuma melakarkan apa yang dimahukan oleh sang penerbit.


Novel ini dikatakan didasari dari cerpen tersohor tulisan penulis yang dihasilkan pada tahun 1996. Cerpen berjudul "Api KL Belum Padam" yang disiarkan didalam Mingguan Malaysia bertarikh 9 Disember 1996 yang juga telah diangkat sebagai pemenang hadiah utama kategori cerpen bagi Hadiah Sastera Utusan Melayu-Public Bank 1996. Kisah cinta watak utama; Basri dan Tengku Valizah (Val) yang diabadikan didalam cerpen ini dikembangkan perjalanan kisahnya didalam novel ini.


Cinta Hari-hari Rusuhan (CHHR) mengangkat peristiwa gerakan pelajar era 70-an di Institusi pengajian tinggi yang berpusat kumpulan utamanya di Universiti Malaya. Perjalanan cerita menelusuri perjuangan, aturan strategi, dokumentasi tragedi juga cetusan bibit-bibit cinta didalam kegawatan rusuhan yang mengheret sebuah catatan sejarah luka yang berpanjangan melangkaui dua dekad. Basri, Tengku Valizah juga Basariah adalah catatan duka sebuah sejarah cinta dua dekad yang tercalar.


Bahasa penulis usah dipersoalkan. Hebat dimanupulasi hingga menyerlahkan kekuatannnya dengan gayanya yang tersendiri. Lenggok bahasa jelas memperlihatkan jati diri penulis sendiri yang menyala-nyala semangatnya. Plot cerita biarpun tidak mengikut arus biasa yakni melompat dari satu daerah latar masa ke dearah masa yang lain, anehnya pembaca tidak hilang dalam lohongan perbezaan waktu. Jalan cerita jelas tidak kompleks namun berjaya dijalin kemas signifikasinya yang memperlihatkan kesinambungan fragmen cerita yang berkait rapat antara satu sama lain. Plot dua zaman ini hebat ditangani penulis sehinggakan kita alpa seketika kala mengundur masa menjejak langkah Basri dan Tengku Valizah dizaman manis mereka...zaman semangat anak muda yang berjuang demi memperjuangkan nasib golongan miskin yang dinafikan haknya atas tiket pembangunan.


Menyusuri perwatakan Basri yang menunjangi naskhah ini selaku teraju utama, tidak dapat tidak kita bagaikan melihat diri seorang Hishamuddin Rais pada profil Basri. Sebagaimana aktifnya Basri didalam gerakan pelajar, begitu juga Hishamuddin. Siapa yang tidak kenal tokoh pelajar paling terkenal di tahun 70-an ini. Lantang suaranya masih terngiang-ngiang pada yang pernah hidup sezaman dengannya. Hebat pengaruhnya digeruni pemerintah. Penglibatan Basri didalam beberapa siri perjuangan pelajar membela nasib rakyat, pernah ditahan reman hinggalah kepada catatan penting sejarah tanahair yakni demonstrasi besar-besaran golongan pelajar yang bangkit membela golongan petani-petani miskin di Baling yang membawa kepada tangkapan besar-besaran oleh kepimpinan kerajaan ketika itu. Tindakan yang menyebabkan beliau terpaksa bertindak melarikan diri ke luar negara demi mempertahankan haknya sebagai manusia bebas persis sekali seperti yang terjadi pada Hishamuddin. Seperti Basri yang lama menetap ke tanah ratu sebelum kembali ke tanahair, tokoh pelajar ini juga begitu. Kedua-dua juga meminati muzik. Mungkinkah Basri itu Hishamuddin Rais?..


CHHR kisah perjuangan. Perjuangan diri watak-watak utama yang menerajui naskhah. Melankolik naskhah ini banyak disumbangkan oleh imbasan kembali catatan-catatan duka Basri dan kekasihnya Tengku Valizah. Dua hati, dua jiwa yang terpisah dan dipisahkan akibat desakan dan tuntutan keadaan semasa yang begitu zalim. Yang pastinya kisah Basri penuh buih-buih kepiluan yang menyentuh perasaan. Siksa dan derita yang ditanggung Tengku Valizah selama dua dekad meruntun jiwa. Namun atas semua lipatan sejarah pilu kedua-dua insan malang ini yang terbongkar ditangan Basariah, pengorbanan si manis ini paling luhur...paling istimewa. Ketiga-tiganya sama...menemui cinta di kala hari-hari rusuhan.


Meminjam sebaris kata-kata Hishamuddin Rais...hanya anak muda sahaja yang dapat mengubah dunia kerana dunia akhirnya kepunyaan anak-anak muda. Bacalah naskhah hebat penulis ini untuk menyusuri rakaman hari-hari rusuhan di alam mahasiswa yang tak mungkin akan berulang sampai bila-bila. Lihat dan tataplah semangat anak-anak muda yang jitu semangat kental jiwa demi sebuah perjuangan. Demi sebuah keadilan.

Rinn Reviews: Kuseru Rindu Itu by Hanni Ramsul


Kuseru Rindu Itu
Penulis: Hanni Ramsul
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM26.00
Sabah/Sarawak: RM29.00
730 mukasurat
9789675067839
cetakan pertama: sept 2011


"Cinta ini mungkin tidak layak untuk mengintai ruang di hatimu, sayang ini juga mungkin tidak pantas untuk bersemi di lembah rasamu..."


Tak kira tema apa yang dibawa Hanni Ramsul dalam kisah-kisahnya, ia tetap mengikat aku untuk terus membacanya tanpa boleh dihenti-henti. Mesti kena habiskan walaupun masa tidur aku terkorban. hehe. Kisah suami yang curang kepada isteri yang sangat setia bukanlah genre kegemaran aku. Tapi Hanni Ramsul ada gaya tersendiri menyampaikan kisah begini membuat kita terikat dengan kisah ini selagi belum sampai ke muka surat terakhir.


Kisah ini bermula setelah 7 tahun Hisyam berkahwin dengan Idayu. Idayu bukanlah pilihan hatinya. Dia bahagia beristerikan Idayu tetapi dia yakin dia tidak pernah jatuh cinta pada Idayu. Dia hanya menerima Idayu sbg tanggungjawab tambahan pula kelahiran anak lelakinya menambahkan lagi keceriaan hidup mereka. Kehadiran Maisara menduga perasaan sebenar Hisyam. Bagi Hisyam, Maisara membuat dia kenal erti rindu dan cinta. Akhirnya dia temui cinta yang ditunggu-tunggunya. Walaupun dia pernah berterus terang dengan Idayu bahawa dia tak pernah cintakan Idayu, dia berasa serbasalah untuk berterus terang. Dia masih ingat yang Idayu pernah berjanji akan mengundurkan diri sekiranya suatu hari nanti Hisyam bertemu dengan cinta sejatinya. Apabila hari itu tiba, Hisyam pula tidak sanggup melepaskan Idayu.


Maisara yang pada mulanya bersabar menjadi resah dan cemburu dengan Idayu (walaupun Idayu tak pernah apa-apakan dia). Maisara bertindak membuka rahsia membuatkan Hisyam hilang sabar dan lebih risaukan Idayu yang sudah patah hati (walaupun Idayu sudah tahu mengenai kecurangan Hisyam) Tapi Idayu kecil hati kerana bukan Hisyam yang membuka cerita itu kepadanya. Dia rela dimadukan sekiranya Maisara itu pilihan hati Hisyam. Idayu terasa terhutang budi pada Hisyam yang sanggup memperisterikan dan membahagiakan dirinya di sepanjang perkahwinan mereka.


Sikap Idayu yang mula menjauhkan diri dari Hisyam membuat Hisyam serba tak kena. Rindunya kepada Idayu melebihi rindunya pada Maisara. Inikah perasaan cinta yang dicari-carinya? Setelah Idayu terluka barulah dia cuba meluahkan cinta tetapi Idayu menganggap kata2 cinta dari Hisyam hanyalah untuk membahagiakan dirinya. Hmm macam mana Hisyam nak ngorat balik Idayu ya?


Idayu adalah seorang wanita yang sentiasa memikirkan perasaan dan hati orang lain berbanding hati dan perasaan sendiri. Maisara dan Hisyam pula ada watak-watak yang mementingkan diri sendiri sahaja. Apa nak jadi pada orang lain diorang langsung tidak peduli.


MEmang geram dengan Hisyam. Masa dengan Maisara, dia tak pernah fikirkan perasaan Idayu. Tetapi sekali saja dia terserempak dengan Idayu bersama seorang lelaki, dia terus melafaz talak tanpa usul periksa. Memang dasar badigol. haha. Tapi padan muka Hisyam. Puas hati aku dengan cara Hanni Ramsul torture perasaan Hisyam. Great ending! citer tangkap nangis yang patut ada dalam simpanan penggemar kisah ala-ala Neng Yatimah.


sure fine whatever
rinn




blurb/sinopsis belakang buku:


Perkahwinan itu tiada kekurangan langsung. Hisyam bahagia menjadi suami kepada Idayu dan Idayu sepuluh kali bahagia bergelar isteri kepada lelaki yang dicintai sepenuh jiwanya itu, walau perkahwinan mereka bukan berlandaskan perasaan cinta pada mulanya. Kebahagiaan hampir menjadi sempurna dengan kehadiran seorg anak lelaki yang cukup keletah.


Namun di pihak Hisyam, bagai ada satu kekosongan di hatinya. Kekosongan yg dia rasakan perlu diisi dengan kehadiran seorg gadis manis bernama Maisara. Maisara mengajarnya erti rindu. Maisara juga berjaya membawa debar di hatinya apabila mata saling bertaut. Yakin, itu adalah cinta yang dia cari, Hisyam nekad mahu bersama Maisara.


Namun... satu hakikat yang mula dia sedar, desakan demi desakan daripada Maisara agar Idayu disingkirkan di antara mereka, telah membuka satu dilema baru. Walau dia yakin hubungannya dengan Idayu hanya berlandaskan rasa tanggungjawab, satu kenyataan yang perlu dia hadapi... dia tidak mampu untuk berpisah dengan Idayu.


Lalu, benarkah ada cinta yang mekar di hatinya untuk Maisara, dan benarkah juga hubungannya dgn Idayu hanya kerana tanggungjawab semata-mata? Mampukah dia menerima hancur sekeping hati milik Idayu dengan kecurangannya dan mampukah Maisara terus membawa bahagia di jiwanya? Siapakah sebenarnya yang benar2 dia cinta?

Rinn Reviews: aku dia & .com by Daisy Zahra


aku dia & .com
Penulis: Daisy Zahra
Terbitan Kaki Novel enterprise
RM21.00
sabah/sarawak: RM24.00
590 muka surat
9789675067808


"Kalau dah suka, katakan saja!"


Karya yang santai, ringan dan tidak memberatkan kepala untuk mengikuti kisahnya. Amat sesuai bagi yang nak melarikan diri dari kisah drama heavy dan konflik. Tema cinta online yang dibawakan mungkin kedengaran tipikal kerana semakin ramai penulis membawa kisah begini. Tapi Daisy Zahra ada ending terbaik untuk watak Lida untuk memilih insan terbaik buatnya :)


cover belakang dan depan t-shirt tu membuatkan novel ini kelihatan berlainan. eye-catchy :)


Lida & Fazura bersahabat baik dan merupakan teman sebilik. Lida sering berhubung secara online dengan 'Takuya' yang juga merupakan pelajar di UiTM Kedah. Mereka di kampus yang sama tetapi Lida tidak pernah mendedahkan cerita sebenar kepada Takuya. suatu hari, ketika berada di cafe dia terdengar nama 'takuya' dilaungkan. Maka dapatlah dia melihat wajah 'Takuya' yang menyahut panggilan makcik cafe tu. Mamat tu namanya Rizal. Setelah berpeluang berkenal-kenalan, Rizal kelihatan lebih tertarik kepada Fazura. Lida tidak terkilan kerana dia bukannya ada apa-apa dengan Takuya. Rizal yang sering ditemani Hakimi turut membuatkan mereka semua saling mengenali. Hakimi banyak memberi perhatian kepada Lida membuatkan dia tak senang duduk.


Lida mula rasa tak sedap hati apabila 'Takuya' masih lagi menghulurkan salam kasih kepadanya walaupun Rizal sebenarnya sudah steady dgn Fazura.

Yutaka hanyalah watak tempelan untuk menimbulkan tanda-tanda soalan di kepala pembaca.


Hakimi yang sering mengiringi Rizal akhirnya mencuri perhatian Lida tapi entah kenapa tiba-tiba Hakimi mula menjauhkan diri. Lida kecewa kerana ketika rindu Lida terhadap hakimi sudah semakin menggunung. Hati Lida makin terluka apabila Hakimi mula mendampingi Syif, budak junior tak sedo diri, yang sejak awal perkenalan lagi sudah mula mencari sengketa dengan Lida. Aku suka la cara senior yang tegur kekurang ajaran Syifa masa dalam kedai tu. Mulutnya yg tak terkawal dan suka menuduh orang tak tentu pasal tu memang buat aku rasa geram.


Ketika berjauh hati dengan Hakimi, Lida cuba mengalih perhatian terhadap Luqman. Luqman ni dah lama cuba menjejak Lida setelah satu peristiwa menimpa mereka berdua satu masa dahulu. Bagi Lida itu hanya memori yang telah ditinggalkan tetapi bagi Luqman, itu adalah memori yang mahu dikejarnya sampai dapat. Terbaek lah Luqman ni!


Kalau nak banding antara Hakimi dan Luqman, Hakimi ni jenis cepat berprasangka. Dia suka buat kesimpulan sendiri tanpa bertanya walaupun pada awal cerita watak Hakimi kelihatan sangat gentleman dan manis. Luqman pulak, dia ni bukan jenis yang melulu. Dia lebih matang dan sabar. :)


Jadi siapa sebenarnya Takuya kalau bukan Rizal?


sure fine whatever
rinn


meRinnTis blurb/sinopsis belakang buku:


Kerana minat berchatting, Angelberry yang menuntut di UiTM Sungai Petani berkenalan degan lelaki yg menggunakan nickname Takuya. Masing-masing saling berhubung melalui e-mel sehinggalah pada suatu hari, Angelberry mendapat tahu Takuya sedang menjalinkan hubungan dengan Fazura, iaitu kawan baiknya sendiri.


Angelberry reda menerima keadaan tersebut tetapi yang membuatkan dia tidak berpuas hati, kenapa Takuya kacau dia lagi? Nak ambil berat? Takkan dua2 pun Si Takuya nak rembat? Malas untuk melayan, muncul pula An-nur dan Yutaka di alam maya yang mencuri perhatian Angelberry.


Dan di UiTM, kehadiran Luqman bagaikan penawar di saat Mohamad Hakimi mula berpaling kepada yg lain.


Yutaka... siapa pula lelaki itu? Di antara Luqman dan Mohamad Hakimi, siapa yang berjaya menawan hati keras milik Angelberry? Itulah... kalau dah suka katakan saja!

Rinn Reviews: Angel In The Devil's Suit by Kaseh Esmiralda


Angel In The Devil's Suit
Penulis: Kaseh Esmiralda
Terbitan Kaki Novel 2011
640 mukasurat
RM23
Sabah/Sarawak RM26
isbn 9789675067877


"Jeremy dan Dew... dua insan seiras rupa, dua watak berbeza gaya, tapi Camie tetap setia menyayangi mereka!"


some secrets are best to remain as secrets.


Kisah Manga yang dibukukan dalam bahasa melayu. Watak-watak bukan melayu dan bukan malaysia yang diceritakan dalam suasana bahasa melayu santai ditangani dengan baik oleh penulis. mungkin gaya santai itu yang membuat penyampaian kisah Dew & Camie ini tidak terasa janggal. bukannya apa,biasanya kalau aku baca kisah yang orang bukan malaysia ni, kadang2 terasa seperti membaca buku yang diterjemah. Bagi orang yang tak pernah baca komik manga, mungkin terasa jugak lah bezanya dari novel biasa.


Ada 3 kisah utama yang menarik dalam novel ini.
- Jeremy - Milly/Camie
-Dew - Camie
-Misteria yg disimpan Madam Juwiette, Tuan Ramelo dan Rafael. Pn. Jemina, isteri Rafael seperti tidak tahu apa-apa2 mengenai misteri itu, tetapi detik pertama pertemuan dengan Dew naluri keibuannya dapat mengesan itu anaknya.


Kisah bermula dengan Camie yang dipindahkan ke sekolah lain kerana prestasi pelajarannya yang semakin merosot lantaran tertekan dengan kematian kekasihnya, Jeremy. Di sekolah baru, kebetulan yang ajaib berlaku apabila dia ditempatkan di sebelah Dew yang mempunyai wajah yang sejibik sejibon macam Jeremy yang telah meninggal dunia. Tetapi setakat itu saja persamaan mereka. Jeremy merupakan pembela dan pelindung Camie di sekolah tetapi Dew merupakan pembuli dan memilih Camie untuk menjadi hambanya bagi menyelesaikan kerja-kerja sekolah dan nota buatnya. Camie hanya memberontak dalam hati, dia terpaksa menurut kehendak Dew dan terus menjadi mangsa buli team budak2 perempuan juga. Hubungan 'kerja' mereka membuat mereka saling mengenali peribadi sebenar.


Tekanan-tekanan yang diberikan Dew menjadikan Camie smakin hari semakin berani dan mula menunjukkan sikap melawan. Dew senang dengan perubahan itu kerana dia tidak mahu Camie terus membiarkan dirinya menjadi mangsa dan tidak memerlukan orang lain sebagai penyelamat. Assignments dan nota yang sering disiapkan Camie untuk Dew juga menjadikan Camie semakin cemerlang dalam pelajarannya. Dew digeruni kerana dia merupakan anak Mdm Juwiette. Kesian Camie kerana terpaksa bertahan dengan kekejaman Dew.


Misteri yang disimpan kejap keluarga Jeremy dan keluarga Dew semakin terbongkar apabila Dew mengikut kakak Jeremy pulang ke rumahnya dan bertemu dengan Pn. Jemina, seorang ibu yang penyayang, jauh berbeza dari ibunya Mdm Juwiette yang mengejar status hingga kasih anak tidak lagi penting.


Aku tak suka cara watak guru dipresent dalam kisah ini. Walaupun memang nak menunjukkan Dew tu betul2 devil dan menambah elemen lucu, takkanlah semua watak guru turut dibuli. Kalau macam tu lebih baik Dew tu tak ke sekolah langsung. Itu barulah devil. Pengetua diejek dengan gelaran yang memalukan malah watak pengetua kelihatan miang dan tidak cerdik. apakah kriteria seorang pengetua Kolej Riveria? Takkanlah kolej elit seperti itu mengambil seorng pengetua yang tak berkaliber langsung. Walaupun watak pengetua tu bukan org malaysia dan melayu (mungkin juga bukan india atau cina) tetapi guru tetap guru. perkataan guru/pengetua itu sendiri adalah satu perkataan yang mulia.


Jeremy-Milly adalah kisah cinta yang tidak kesampaian yang menyentuh hati. Mereka terpaksa mengucapkan selamat tinggal kerana suratan takdir yang tidak dapat ditolak oleh sesiapapun.


Paling menarik adalah kisah Ramelo-Juwiette dan Rafael-Jemina. Kisah mereka terbongkar setelah Dew meniggalkan Rivera untuk melawat family Jeremy yang dikatakan seiras dirinya. Itulah detik bermulanya pembongkaran rahsia besar Ramelo dan Rafael.


Yang menjadikan buku ini tebal adalah kisah-kisah pembulian yang dilakukan oleh Dew terhadap Camie.


nama Dew membuat aku rasa nak menonton lagi sekali filem Thai yang bertajuk 'The Letter'. Kisah yang menyentuh perasaan. tapi aku tak suka ending 'The Letter' sebab ada ka patut dia suruh anak dia panggil pokok tu 'ayah' kerana abu mayat suaminya ditabur dekat pokok tu. huhu... eh tetiba masuk citer thai.

sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


Angel in The Devil's Suit


Dew dan Jeremy adalah orang berlainan tetapi mempunyai wajah yang seiras, nama yang serupa dan suara yang seakan. Namun perwatakan dan keperibadian mereka terlalu berbeza sehinggakan Camie, gadis yang paling rapat dengan mereka menggelarkan mereka dengan gelaran The Angel dan The Devil.


Jeremy, insan yang amat dicintai oleh Camie dan mereka saling menyayangi. Namun, hubungan kasih mereka akhirnya terlerai apabila Jeremy yang selama ini mempunyai penyakit telah meninggal dunia.


Dew pula seorang pelajar yg digelar The Taiko oleh semua pelajar dan guru-guru di sekolahnya dan mengisytiharkan Camie sebagai hambanya. Mereka bergaduh, membuli, bertekak dan apa sahaja bersama-sama. Camie hanya menurut dan rela menjadi hamba Dew kerana wajah, nama dan suaranya yang seiras Jeremy, kekasihnya.


Namun penemuan diari mendiang Jeremy telah membongkarkan identiti sebenar Dew yang selama ini hanya diketahui oleh ayah Dew dan juga ayah Jeremy sendiri. Detik penemuan diari itu telah menyebabkan dirinya pening dan keliru.


Apakah rahsia itu? Bagaimanakah caranya Dew mencari kembali identiti dirinya yang telah dikelirukan oleh diari kepunyaan Jeremy itu? Berjayakah Camie membantu 'tuan'nya menyelesaikan masalah itu?

Rinn Reviews: Yes Boss! by Areila Sahimi



Yes Boss!
Penulis: Areila Sahimi
Editor: Jabatan Editorial KNE
RM19.00
Sabah/Sarawak: RM22.00
Terbitan Kaki Novel Enterprise
457 mukasurat
9789675067815


"Bos memang macam tu?
Apa sahaja yang dia katakan, kita wajib jawab, "yes boss!"


Edeh kelat mata aku pagi ni. Padan muka sapa suruh stat baca lepas isyak. haha. Mungkin pemilihan hari membaca yang sesuai membuat aku boleh baca novel ni sehingga abis sekali hadap jer. Memang boleh dikelaskan dalam senarai buku yang bila dah stat susah nak berenti. Bagi yang biasa dengan gaya penulisan Areila Sahimi, tentunya maklum dengan cerita romantik komedi yang diselang-seli lawak iklan yang menjadi trademark beliau. Walau bagaimanapun AS sudah bijak mengimbangi lawak iklannya supaya tidak terlalu banyak sampai buleh buat buku panduan iklan pulak :)


Ada rasa yang sangat-sangat puas hati selepas membaca karya ini. Bagi yang meminati kisah ringan dan menghiburkan, karya ini memang pilihan berbaek!!! Jalinan ceritanya kemas walaupun temanya biasa-biasa dan romantik komedi.


Penulisan scene sedihnya amat menjadi kali ni. Menyentuh perasaan. Ada scene yang membuat aku ketawa terbahak-bahak dan ada scene buat aku tangkap leleh. Paling lawak part Ilham buat speech mengenai anjakan paradigma dan azam untuk berubah seperti seekor beluncas yang miang kepada seekor rama-rama yang cantik. Memang tak bleh pakai la cakap mamat lidah bercabang tu. Rasanya masa dia buat speech tu saja dia baik, abis saja speech tu terus jadi ulat bulu balik.


Aryana ni kira jenis yang pandang rupa jugak la. Kalau tak, tak derla dia jatuh hati dengan Ilham. Selalunya kalau perangai k.o, reject! heh heh. tapi Ilham tu bernasib baik, ada gak minah yang baik hati nak kat dia. Tapi tula... kesian Aryana yang rasanya menghimpun dosa tolong menipu untuk Ilham.


Kalau diukur dari cerita-cerita dalam novel ni, kerja Aryana ni memang khas mengurus girlfriends si Ilham saja. Ilham plak, keja mengurus projek syarikat tu adala kot 5%, yang lain2 tu keja mengayat awek jer jadi priority. Ada ka masa terlantar kat hospital pun sempat lagi dia mengorat misi.


Aryana yang penyabar akhirnya meletus juga takat didihnya apabila Melina muncul dengan agenda tersembunyi. Yana-Ilham bertelingkah buat kali pertama sehingga Yana membawa diri ke kampung dan menjadi penjahit kain felt. Kehadiran pengusaha ikan keli berjaya di kampung Yana membuat Ilham tak senang duduk. hmmm macam mana ya Ilham nak tackle Aryana yang dah tau semua trick Ilham dalam nak mengorat perempuan?


hmmm kan bagus citer macam ni, tak citer scene intim lebih-lebih pun ceritanya sudah cukup menarik dan menghiburkan :) Tetiba rasa nak tengok balik citer "Yes Boss!" lakonan Shahrukh Khan dengan Juhi Chawla tu... lagu dia pun best2. hehe. Yaaa jom korek kotak CD di pagi Ahad!


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


Aryana... dia tak pernah terfikir yang dia akan menjadi pembantu peribadi kepada lelaki yang menjengkelkan, berlagak bagus dan poyo (tapi boleh tahan kacak jugaklah). Tugas hakiki seorang pembantu peribadi tidaklah susah mana pun, tapi dia yg mendapat bos seperti Ilham Irfan: selalu buat dia pening kepala. Setiap langkah boss... kena turut. Setiap rentak boss... kena ikut. Semua kena "Yes, boss!"


Dan dia pun sama sekali tidak pernah menyangka yang hatinya akan terpaut pada lelaki itu dan seterusnya membuatkan dia sering terluka.


Ilham... dia perlukan Aryana untuk tolong cover line bila dia tiada di pejabat dan tolong pastikan setiap temu janji dia dengan semua 'teman tapi mesranya' itu tidak bertindih di antara satu sama lain. Sebabnya? Dia selalu lupa dengan girlfriend yang mana satu dia patut keluar. Kerja-kerja pejabat yang lain, Aryana yang bijak tu sudah tahu apa yang dia patut buat. Seronoknya hidup bila ada pembantu naif seperti Aryana yang tak pernah membantah. Cakaplah apa saja, Aryana pasti akan mengatakan, "Yes, boss!"


Dan bila Aryana tiada, hidup dia jadi tak keruan. Saat tersedar dia perlukan Aryana lebih daripada seorg boss yang memerlukan seorang pembantu peribadi, ada pula halangan yang menanti. Ah! masakan dia perlu mengalah kepada tauke kolam ikan keli tu!

Rinn Reviews: Sangkar by Samsiah Mohd Nor


Sangkar
Penulis: Samsiah Mohd Nor
Terbitan Karisma Publications Sdn Bhd
293 muka surat
9830500713
Cetakan Pertama 1995


"Batinnya meronta digelusang sengsara..."


persahabatan jazma - mek diah mengingatkan aku kepada kisah "sejernih lazuardi" karangan samsiah mohd nor juga :)


Jazma terpinggir dalam keluarga sendiri. Kakaknya sendiri membenci dirinya malah berjaya menikahi lelaki yg dikasihi Jazma. Dia terasa seperti ibunya sengaja menghantarnya jauh ke rumah mak long sedangkan dia yg byk membantu membawa sumber kewangan ke dalam keluarga mereka yg miskin.


catatan rahsia kisah tigasegi maklong - pateh - andak membuka hijab yg diselindung dalam keluarga itu. barulah jelas mengapa maklong jadi begitu. maklong yg berdiam diri dipandang serong dan andak pula dipandang tinggi.


jazma mula menimbang siapa lebih malang? dia atau maklong. dari kisah itu dia menyelami penderitaan maklong yang tersisih dalam keluarga sendiri. Semasa awal cerita kita akan mengangkat Jazma sbg isi cerita, tapi rupa2nya kisah Jazma hanyalah bingkai cerita dan isi cerita berlegar dalam kisah hidup maklong yang sangat-sangat menyentuh perasaan. Malah tagline "Batinnya meronta digelusang sengsara" itu lebih kena dengan penderitaan mak long selama hayatnya.


patutlah seserius mana pun andak memujuk, mak long buat tak peduli dan sentiasa mendiamkan diri. rasa sakit hati yang membuat dia menjadi bisu dan memendam perasaan. Andak mengambil alih segala-galanya yg penting dlm hidup mak long. Suami dan anaknya semuanya dibolot Andak, adiknya sendiri. Panggilan mak terlucut dari mulut anak kandungnya sendiri dan Andaklah yang dipanggil emak. Aduh sedih nya. dia hanya dipandang sebagai 'maklong' yang duduk di suatu bilik kecil dalam rumah itu.


kehadiran jazma dalam rumah mak long telah meleburkan hati tua yg sudah lama membeku itu. lembut hatinya sehingga sanggup seikhlasnya memaafkan Andak yang sudah berdosa besar.


kalau korang terer, cubalah tahan air mata semasa baca kisah ni... *sob sob ;_;


kisah dia sedikit sebanyak cenggini...


Mak long ni berkahwin dengan Pateh atas aturan keluarga tetapi mereka sangat bahagia malah dikurniakan seorg anak lelaki yg comel. Andak adalah adik kandung Mak Long yg tinggal bersama mereka membantunya menjaga anak dan membuat kerja2 rumah. Ketika keguguran anak kedua, maklong mendapatkan rawatan selama sebulan di hospital. Setelah sekian lama kembali, pecah lah rahsia yg tersimpan antara Pateh dan Andak. Andak mengandung anak luar nikah. Mak long terpaksa diceraikan demi menutup malu. Sejak itu Mak Long terasing dan membisu. Berbagai spekulasi buruk timbul berkaitan Mak long - andak dan Pateh. Mak long membisu manakala Pateh dan Andak buat-buat tak tahu utk menutup ketelanjurang mereka. Hati Maklong lebih luluh apabila anaknya Herman memanggil andak 'mak'. Semuanya diragut sekelip mata darinya. SEhingga dewasa dan menjadi doktor, malah sudah beristeri dan beranak tiga, Herman percaya ibunya adalah Andak dan mak long adalah hanya sekadar maklong dalam rumah mereka. Mak long tidak pernah membuka cerita, terus membisu di suatu sudut rumah itu. Andak pula terus berlagak biasa walaupun dosanya yg menggunung memburu rasa bersalahnya terhadap mak long. Mak long tahu andak berjasa membesarkan anaknya dengan baik sekali tetapi luka hatinya terlalu dalam.


hanya kehadiran jazma membuat mak long cerita dan rahsia besar itu terbuka, tapi hanya utk pengetahuan jazma sahaja. Jazma hanya dibenarkan mendedahkan kisah sebenar kpd Herman setelah dia meninggal dunia.


Saat itu tiba akhirnya. Mak long bukan sahaja mewasiatkan Jazma menyampaikan catatan kisah silam malah Mak long juga berharap Jazma menggantikan tempat Mastura sbg isteri dan ibu kepada anak-anak Herman yg sememangnya sudah rapat benar dengan Jazma. Perkara pertama itu memang tak susah utk disampaikan tetapi pesanan kedua tu buat Jazma tak senang duduk. hmm ok la tu Jazma. Nak harapkan boyfriend di kampung? sudah dirampas kakak sendiri. Rugilah kalau menolak lelaki sebaik Dr. Herman dan anak-anaknya yang manis :)


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb


Lelayang nasibnya luruh ke mahligai kaca dan di situlah terbina sangkar rahsia dari percikan bunga-bunga api.


Saban waktu dia merangkai sukma dengan temali kasih yang terpintal di perdu budi...

Rinn Reviews: Gelora by Ma Lee Chuswan


Gelora
Penulis: Ma Lee Chuswan
Terbitan Kaki Novel
Editor: Jabatan Editorial KNE
Cetakan pertama Julai 2011
RM17.00
Sabah/Sarawak RM20.00
338 muka surat


"Dia dilahirkan buta untuk menilai sebuah kejujuran"


Aku belum pernah baca versi asal kisah ini yang pernah diterbitkan Creative Enterprise suatu masa dulu. Bagi aku kisah ni isinya mudah dah ringkas. Tidak dilewakan penceritaan membuatkan kita dapat menghabiskannya dengan cepat. Sekadar kisah cinta yang penuh dengan prasangka dan Adam-Mila adalah watak klasik dalam novel melayu yang popular.


Adam menyangka Mila, anak bapa angkatnya, sudah mula sukar dikawal dan berani menulis surat cinta kepadanya sedangkan dia sepatutnya menumpukan perhatian dalam pelajaran. Demi mengelak Mila dari hanyut dengan perasaannya Adam menyarankan agar Mila dihantar belajar ke luar negara. Mila pergi bersama perasaan geram dan marah. Dia terasa dirinya dibuang dari keluarga sendiri oleh Adam yang hanya menumpang harta bapanya. Dia percaya Adam ada misi untuk merampas syarikat dari tangannya. Malah tuduhan yang dilemparkan Adam mengatakan Maya mengutuskan surat2 cinta kepadanya adalah keterlaluan!


Bilakah mereka akan sedar yang rupa-rupanya ada insan yang cemburukan mereka dan mahu mereka berdua terus berprasangka sesama sendiri. Namun kuasa cinta tak siapa dapat menolaknya. Dalam benci, perasaan cinta menguasai mereka sehingga mereka sendiri gagal mengawalnya. Mata tua Pak Mus tak pernah salah menafsir isi hati kedua-dua anak itu dan dia tidak mahu anaknya jatuh ke tangan orang lain. Adam adalah pilihan terbaik untuk Mila dan juga terbaik untuk meneruskan legasi perniagaannya.


Mila cuba menolak aturan jodoh oleh ayahnya namun akhirnya dia tetap menjadi isteri Adam. Salah faham antara mereka semakin meruncing dan kedua-duanya juga cepat cemburu. Memang geram dengan diorang berdua ni, dah tau dah dua-dua kaki cemburu, nak jugak keluar dengan org lain.


Bagi yang gemarkan kisah-kisah cinta novel karya orang lama, tentu karya ni pengubat rindu, tapi tulah, ada adegan-adegan yang tak sesuai dibaca remaja & anak-anak.


sure fine whatever
rinn



blurb/sinopsis


Mila menyesal. Tetapi segalanya telah terlambat. Lelaki itu sedar siapa dirinya... pastinya dia pergi membawa hatinya yang luka. Dan luka itu sudah terlalu parah, sukar disembuhkan lagi. Atau mungkin tidak akan sembuh untuk selamanya.


Kini tahulah Mila siapa sebenarnya lelaki itu. Lelaki yang dibencinya selama ini. Terlalu lama dia mendendami lelaki itu. Dan lelaki itu tidak pernah menunjukkan kebencian... itulah satu-satunya lelaki yang menyintainya di dunia ini, tetapi dia tidak pernah menghargainya. Lelaki itu telah pergi jauh... dia mahu mengejar lelaki itu tetapi nasi sudah menjadi bubur. Tak mungkin lelaki itu kembali lagi...

Thursday, December 1

Fiesta Buku Karangkraf

Disember daripada Alaf21


Tajuk : Aku Pilih Dia
Penulis: Hezzy Azra
Harga: RM22
Halaman: 560
ISBN: 978-983-124-742-6

Sinopsis:

Pemergian Khalil tiga bulan sebelum diijabkabulkan, mengheret cinta Johana hingga ke pusara. Bertahun-tahun dia merawat duka di hati, namun pengganti Khalil tetap sukar dicari. Bila ada yang bertanya siapa Raif Imran di sisinya, jawapan yang diulang berkali-kali; lelaki itu cuma teman... tapi mesra.

Raif pula tidak pernah meluah rasa kepada Johana. Baginya, walau didampingi ramai gadis sekalipun, Johana tetap ada ruang istimewa di hati. Johana sering menduduki senarai teratasnya biarpun tidak pernah mengisytiharkan gadis itu miliknya. Kemunculan Ian Redza mula mengubah segala-galanya. Kali pertama Raif menonton kemesraan Ian dan Johana, dia dijangkiti virus cemburu.

Raif kata: Ian merampas Johana daripada aku!
Ian balas: Aku tak mencuri hak sesiapa.
Hati Johana berbisik: Hanya aku yang tahu... ada seorang sahaja yang aku cinta.


Tajuk : Mahar Setulus Hati
Penulis: Ayu Emelda
Harga: RM21.00
Halaman: 528
ISBN: 978-983-124-740-2

Sinopsis:
Antara Emir Nazreen dan Chempaka Harlina bezanya bagai langit dengan bumi. Tetapi bila jodoh sudah tertulis, tiada apa yang mampu menghalangnya. Bagi Emir, alangkah bahagianya jika dapat memiliki isteri sehebat Saidatina Khadijah atau sebijak Saidatina Siti Aisyah.

Bagi Harlina pula, hidup hanya sekali. Kehidupannya mesti dipenuhi keseronokan dan hiburan. Perkahwinan merupakan penghalang untuk dia mengecapi syurga dunia yang tiada penghujung itu. Lalu, pelbagai helah dicari untuk menggagalkan niat murni Emir. Tetapi, kesabaran lelaki itu memusnahkan usahanya.

Entah kenapa, sebaik tangan digoncang tok kadi, bahu Emir terasa berat mahu menggalas tanggungjawab. Menikahi Harlina bukannya seperti jinak-jinak si burung merpati, tetapi bagaikan jinak-jinak si kucing Parsi... makan di tangan. Bila ditangkap, dicakar.

"Ya ALLAH… andai aku dijadikan daripada tulang rusuk kirinya... ENGKAU panjangkanlah jodoh kami hingga ke Firdausi...”

Mampukah Emir bertahan dalam pelayaran yang penuh cabaran itu sedangkan kehidupan Harlina sudah jauh tersasar daripada landasan Islam? Adakah kesabaran Emir menjadi titik perubahan dalam hidup Harlina? Hanya DIA yang tahu.



Tajuk : Fiksyen 302
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Harga: RM21.00
Halaman: 512
ISBN: 978-983-124-746-4

Sinopsis:
LAN LANI, JIMMY YEOH, PRAKASH KUMAR dan FARID JA’AH membunuh mangsa-mangsa mereka dengan kejam. Masing-masing melakukannya dengan cara yang hampir serupa. Angka 302 dilakar di dahi mangsa. Sejurus itu, mereka menghubungi polis dan melaporkan bahawa hukuman mati telah dilaksanakan. Ketika diberkas, mereka menyerah diri dalam keadaan bertelanjang bulat. Bagaimanapun, motif sebenar setiap pembunuhan sangat kabur. Andai dipadankan dengan psikologi manusia, ternyata mereka yang mengaku bertanggungjawab bukanlah orang yang waras. Kes-kes itu tidak dapat diselesaikan.

Tahun 2032 - seorang peguam, Rita Yuzalina menyertai projek rahsia yang dikendalikan oleh dua orang pakar psikiatri bertujuan untuk merungkaikan misteri pembunuhan itu. Namun, ia disabotaj. Pertukaran watak berlaku. Lebih menakutkan... tragedi lampau berulang lagi. Lebih dahsyat daripada apa yang dijangkakan!

RAMLEE AWANG MURSHID dalam karyanya kali ini mengingatkan bahawa rasa percaya merupakan perangkap yang boleh mengancam nyawa. Apabila tersedar sahaja, maut sudah di hadapan mata. Melarikan diri adalah perkara mustahil. Menyerah begitu sahaja menyebabkan kematian yang sia-sia. Cara paling selamat... jangan sesekali percaya! Sesiapa pun tidak terkecuali daripada pertuduhan, prasangka dan dijadikan suspek utama pembunuhan.


Tajuk : Biru Ungu Cintaku
Penulis: Intan Arnida
Harga: 21.00
Halaman: 512
ISBN: 978-983-124-733-4

Sinopsis:

Siti Julia Sophia benar-benar tertekan apabila ditinggalkan oleh suami yang amat dikasihi. Tiba-tiba saja Faeris Syakim menghilangkan diri tanpa sebarang pesan dan khabar berita. Jiwa Julia bertambah sengsara apabila dibelenggu ketakutan. Berulang kali dia diugut dan terus diburu lelaki misteri sehingga nyawanya terancam.

Kepada kakaknya, Siti Jesnita Shania dia mengadu untuk merungkai segala kekalutan yang dialami. Tapi tanpa diduga, kakaknya itu punya rancangan yang strategik. Tanpa berbincang, dia mengheret Dr. Qairul Arif ke dalam permainan barunya. Dia mahu lihat siapa yang bijak dan siapa yang dungu!

Maruah Syakim semakin tercabar. Dia yang selama ini memendam rasa cemburu dan syak wasangka terhadap Julia terus bertekad untuk menyingkap segala kecurangan Julia dengan menyamar sebagai ‘Prince William’ di dalam Facebook, bertujuan untuk menggoda isterinya sendiri. Namun, tindakannya telah menjerat dirinya. Julia yang tidak tahu apa-apa pula menjadi mangsa keadaan. Haruskah dia berjumpa dan berterus terang kepada isterinya?



Tajuk : Untuk Sekali Lagi
Penulis: Azilah Wahab
Harga: RM21.00
Halaman: 528
ISBN: 978-983-124-734-1

Sinopsis:

Rashidah – Sekalipun dia datang dan pergi sesuka hatinya, namun aku pasrah. Walaupun aku cuba membina tembok kebencian padanya, namun kebencian itu bagai tiada di dalam diri ini. Sejauh mana dia pergi, aku masih tetap mahunya kembali. Aku ingin membina semula mahligai bahagia kami yang sudah goyah walaupun diri ini sakit akibat kekejaman yang dilakukannya. Dan lebih parah lagi… aku difitnah!

Kamal – Kemewahan dan pangkat itulah yang menjadi tunjang untuk aku mencapai matlamat dan cita-cita. Kini, aku berjaya memperolehnya. Perlukah aku kembali ke rumah itu setelah melihat apa yang telah dilakukan olehnya? Adakah aku suami yang kejam? Tidak! Biarkan dia
rasa. Sayang aku padanya sudah pudar!

Syuhadah – Aku cinta padanya walaupun aku dituduh perampas! Tiada niat di hati ini untuk merenggut kebahagiaan orang lain. Aku hanya mahukan lelaki itu bersikap adil. Namun, aku tidak boleh terima dia menyakiti perasaan wanita itu kerana aku juga murah dengan air mata. Rashidah dan Syuhadah menjadi taruhan kasih sayang Kamal. Kedua-duanya saling memerlukan, namun ada sesuatu yang mengejar bayang-bayangnya. Dia tersungkur mencari kebahagiaan yang hilang!


Tajuk : Persis Bidadari Syurga
Penulis : Ummu Wafa
Harga: RM 21.00
ISBN: 978-983-124-739-6
Halaman: ~528

Ketetapan takdir yang tertulis tidak mampu diubah lagi. Nur Asiah terpaksa berserah saat dia dikahwinkan dalam usia muda dengan lelaki yang tidak dicintai kerana tidak mahu menjadi anak derhaka. Sewaktu rakan sebayanya berlumba-lumba memanjat tangga universiti, Nur Asiah berada di ceruk dapur, menjadi isteri yang terdera fizikal dan mentalnya oleh suami yang panas baran serta menjadi hamba kepada madunya di dalam rumah sendiri.

Bayangan nasib malang dan ujian ALLAH sering mengekorinya. Saat dia mendapat kembali cinta, kasih dan sayang suami yang hilang, dia diuji lagi. Suami tercinta pergi menghadap ILAHI. Dalam usia yang masih muda, dia bergelar balu. Dugaan datang dan pergi sehingga Nur Asiah kelelahan. Mampukah Nur Asiah menyambung kembali cinta pertamanya bersama Zarif atau menerima lelaki dari Jerman yang mengirim cinta di angin lalu? Tegakah dia menduakan kasih suaminya yang kini hanya tinggal nama? “Ya ALLAH… berikan aku petunjuk dan hidayah dalam menghadapi dugaan-Mu ini…”

Akan Datang daripada Fauziah Ashari


Tajuk : Kan Kejar Cinta Kamu
Penulis : Fauziah Ashari
Harga : RM28.90 /31.90
Halaman : 800

Mereka bertemu ketika sama-sama belajar di luar negara. Dua tahun berkenalan mengukuhkan cinta mereka. Kerana cinta, mereka lupa segala sengketa keluarga. Kerana cinta, mereka lupa pesan papa dan abah mereka. Kerana cinta mereka berkahwin secara senyap sebelum tiga bulan kembalinya ke tanah air.

Sehari selepas berada di tanah air, Raiyan kemalangan hingga menyebabkan dia kehilangan identiti diri dan keliru sentiasa. Alma hilang arah. Papa pernah berpesan, “Jangan dekati keluarga Datuk Raqib (datuk Raiyan). Nek Bonda (nenek Raiyan) ada mengugut. “Sekali kau dekat dengan Raiyan, berkali-kali kau akan kecewa.” Raiyan juga pernah berpesan, mereka mesti sama-sama hadapi halangan keluarga. Jika sendirian, boleh karam. Ada makna pesan suaminya. Rupanya, Nek Bonda ala-ala Hitler!

Alma atur strategi. Tanpa dedahkan statusnya sebagai isteri, (tapi Nek Bonda tahu statusnya) dia buru dan dekati Raiyan dalam senyap. Dia langgar perintah papanya dalam diam. Dia ingkar amaran Nek Bonda demi cinta dan rindunya. Jika terang-terangan menjatuhkan ego dan maruah papa. Jika berterus-terang, hidup keluarganya terancam. Dan, tak mustahil Raiyan yang keliru terus lari!

Hisy! aku nak kena mulakan, ke? Hmm...buat muka selenge. Eh! tak ke nanti dia kata aku perempuan jahat, ya lah cuba goda dia. Eh...eh...nanti dulu, yang aku goda bukan ke laki aku? Apa pulak aku jahat, kan? Jadi perempuan baik? Lemah-lembut, sopan-santun? Lagi boson kot. Argh! tak boleh jadi ni! - Alma

You ni cantik. Buat I tergoda selalu. Tapi sayang, macam-macam perangai, buat I tergolek, pening tau. - Raiyan.

“Perkahwinan ni rupanya memang betul-betul kesilapan. I harap sangat bukan kesilapan.” Itulah ayat Raiyan, kunci keyakinan Alma. Dia redah lagi onak dan duri demi mengembalikan bahagia dua tahun tiga bulan mereka bersama, bercinta dan berkahwin ketika di Ireland tanpa kelibat Dilaila, Huzail, Qistina, Zack, papa, abah dan Nek Bonda si Hitler...

Monday, November 21

Review: Sejam RM2.50 by Norhayati Berahim


Sejam RM2.50
Penulis: Norhayati Berahim
Editor: Anida Daud
RM29.00
Sabah/Sarawak: RM32.00
867 mukasurat
Terbitan NBKara
9789675229251


"Sengsara itu ada ganjarannya"


Sudah menjadi cara Norhayati Berahim sekarang ini untuk bercerita tentang watak-watak utamanya sejak zaman kanak-kanak, sehinggalah ke alam dewasa dan berumah tangga. Mungkin sebab itulah novel-novel baru beliau sering mencecah 800 muka surat. Cara begitu membawa kita lebih dekat mengenali watak-watak dalam ceritanya. Ceritanya terasa padat walaupun ketebalannya tak agak-agak. KEbelakangan ini banyak juga novel-novel baru bersaiz tebal. Semakin ramai penulis suka menghasilkan karya yang tebal-tebal. Masalahnya kadang-kadang ceritanya best tetapi cerita menjadi 'dragging' atau berulang-ulang membuatkan keseronokan cerita hilang begitu saja.


Keluarga Sean dan keluarga Wafa ada dugaan tersendiri dalam menempuh hidup sejak zaman kanak-kanak. Sean sering kecewa dengan bapanya yang selalu mengenepikan haknya sebagai anak hanya kerana ibunya isteri kedua. Tan Sri itu lebih mengutamakan isteri dan anak-anak di sebelah sana sedangkan dia lima beradik bersama ibu mereka memendam rasa kecewa yang menggunung.


Tan Sri Fakrul perlu menjaga reputasinya sebagai orang terkenal agar tidak terjejas dengan terbukanya rahsia yang disimpan sekian lama. Dia menahan diri dari berlamaan dengan Puan Nori sekeluarga. Dia lebih menumpukan perhatian kepada Puan Sri Fatimah dan dua anak mereka.


Kematian adiknya, Ashraf, membuat Sean lebih membenci bapanya. Ashraf pergi tanpa sempat bertentang mata dengan bapa mereka. Ashraf begitu mengharapkan kehadiran bapa mereka untuk memberi kata-kata semangat bagi dia meneruskan sisa-sisa hidup yang tidak lama. Perkenalan Ashraf dengan Wafa mengubat sedikit lara di hati Ashraf dan Sean. Walaupun masih kecil, Wafa pandai mengambil hati sedangkan dia sendiri menanggung derita penyakit yang membawa maut.


Haron, anak isteri pertama Tan Sri Fakhrul, ada pakej lengkap sbg anak org kaya yang kacak bergaya. Tapi dari segi pekerti, Haron sangat tercorot. Walaupun pandai mengaji, dia gemar bertukar-tukar pasangan. Banyak persoalan mula terungkai selepas kematian Tan Sri Fakhrul.


Wafa dalam dilema pada mulanya apabila mengetahui yang rupa-rupanya ibunya sekarang adalah ibu tirinya. Ibu sebenarnya sudah berkahwin lain dan mempunyai anak. Dia tidak pernah menyangka perjalanan hidupnya selepas itu menjadi gembira dengan kehadiran dua orang ibu yang terbaik untuk dirinya walaupun bapa kandungnya bukanlah seorang yang 'supportive' terhadap minatnya dalam bidang lukisan.


Lebih separuh pembacaan aku masih lagi tak menemui 'sejam RM2.50' tu. Suku terakhir barulah kita bertemu dengan tajuk cerita ini. Demi menyuburkan semangat Islam di US, Wafa menggunakan kuasa "Sejam RM2.50" untuk menarik anak-anak kecil dan remaja US ke surau. errr bukan United States ya? US tu Ulu Saritan di mana keluarga di situ bukanlah kaya raya dan tahap sosial kehidupan masyarakat Islam di situ sangat menyedihkan. Di situlah juga Wafa bertemu Hussin, anak muda yang luhur hatinya. Kalau diorang kawin, diorang akan dapat 4 orang ibu kandung/mertua/tiri yang baik-baik belaka :)


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


"Memang aku bukannya baik. Tapi kalau boleh, aku tak mahu buat maksiat. Buat aku tak mahu, bersubahat pun tidak sama sekali."


"Apa salahnya Hraon tu? Dia bukan kejar orang, org yg kejar dia!" Safina seperti memenangkan Haron. Secara tuntasnya, Wafa tahu kenapa Safina mempertahankan lelaki itu. Hanya kerana lelaki itu berharta. Apakah kerana harta, hilangkan segala maruah dan harga diri!


"Kau tahu, papa dia tinggalkan dia dengan harta sebyk sepuluh bilion!"

"Aku peduli apa? Kalau seratus bilion pun aku tak hairan. Aku bukan nakkan dia pun."


Persoalan yang ditimbulkan oleh Safina benar-benar membuat hati Wafa pusang. Safina sama seperti papanya. Harta menjadi pokok persoalan utama. Bukannya pekerti lelaki itu.


"Aku hairan sungguh kau ni."
"Hairan apanya?"
"Apa yg kau benci sangat dgn Haron tu? Aku tak faham. Kau tau tak berapa ramai perempuan hendakkan Haron? Kau bernasib baik kerana Haron tergila-gilakan kau. Kau bernasib baik kerana daripada ratusan, mungkin ribuan wanita yang mahukan dia, Haron memilih kau. Kalau akulah, aku tutup mata saja dgn apa yg Haron lakukan. Dia kaya, dia bilionaire!"


Bodoh! Mahu saja Wafa mengeluarkan kata-kata tersebut. Org bodoh macam Safina saja yang tergila-gilakan lelaki mcm Haron. Aku tidak sebodoh itu!


Ya memang Wafa tidak sebodoh itu. Dia mahukan pekerti lelaki dan bukannya harta. Itu semua dia ada. Dia boleh mencarinya. Dia mahu hidup dengan gembira dan bahagia. Siapakah yg ditemuinya dalam perjalanan dan kehidupan yg singkat ini?

Review: Ikhlas, A.K! by Nirrosette


Ikhlas, A.K!
Penulis: Nirrosette
Terbitan Jemari Seni Sdn Bhd
Editor: Mariah Mustapha
RM21.00
Sabah/Sarawak: 24.00
9789675118654
528 mukasurat



tahniah buat penulis muda ini kerana menghasilkan karya pemutihan jiwa yang sangat menyentuh hati, manis dan comel ini. Karya-karya beginilah yang sepatutnya diperbanyakkan dan dibaca muda mudi sekarang sebagai ikhtibar dan moga-moga menjadi titik tolak kepada penyembuhan jiwa. Dalam bercerita, penulis mengajak kita menilai diri adakah kita bersedia berubah seperti Kaseh.


Cinta kepada Adam Khalis yang membawa Kaseh (yang comel dan manja) kepada cinta kepada Allah Yang Maha Agung. Dia bersungguh-sungguh menyiapkan diri supaya layak menjadi kekasih Adam Khalis yang baik. Allah mengasihi Kaseh dan Adam Khalis menjadi medium pendorong yang bakal membawa Kaseh ke jalan yang diredhai Allah. Walaupun Adam tu bukanlah alim tahap ustaz-ustaz, tapi dia menjalankan tanggungjawab sebagai saudara sesama Islam untuk membimbing Kaseh ke arah yang sepatutnya.


Adam Khalis (budak biasiswa yang 'low profile') yang sudah sekian lama berada tidak jauh dari dirinya akhirnya kelihatan menyerlah di depan mata Kaseh. Sebelum ini Kaseh yang bermata keranjang, cepat saja terpikat dengan jejaka-jejaka kacak yang 'charming' akhirnya mengejar Adam Khalis setelah membuang Iskandar dari hidupnya. Iskandar jenis yang terlalu mendesak dan 'control freak' membuat Kaseh merasa bosan lalu memulakan pemburuan mencari pengganti.


Lamaran 'direct' dari wanita secantik Kaseh membuat Adam terkedu. Adam mencadangkan tempoh untuk mereka berkenalan terlebih dahulu sebelum 'declare' sebagai pasangan kekasih dan Kaseh laju saja bersetuju. Permulaan perkenalan Kaseh dan Adam Khalis membawa kita mendalami cara hidup Kaseh yang jauh menyimpang dari landasan Islam. Adam secara berhemah mendidik Kaseh. Dia tak pernah menyangka yang Kaseh yang amat terkenal sebagai model yang baik hati itu nama sahaja Islam tetapi dia kenal langsung apa itu Islam. Tetapi Adam sangat bersyukur kerana Kaseh tu seorang yang sangat mendengar kata dan lembut hatinya. Saksikanlah bagaimana Adam Khalis melentur Kaseh, gadis Singapura yang cantik bergaya itu menjadi muslimah yang manis. Kaseh yang selalu naik kereta mewah tu, sanggup bersusah payah naik MRT demi Adam. Hebat betul daya pesona Adam terhadap Kaseh.


Kaseh mula menilai diri apabila menyedari betapa jauhnya jurang perbezaan peribadi antara dirinya dengan jejaka bernama Adam Khalis. Walaupun dia berusaha bersungguh-sungguh seikhlas hati, dapatkah dia meletakkan dirinya setaraf dengan Adam Khalis? Kalaupun Adam masih sudi padanya, mahukah keluarga Adam Khalis menerima wanita seperti dirinya dalam hidup mereka? Ibu Adam Khalis awal-awal lagi sudah beristigfar dan menggeleng kepala. hmmmm... alahai Kaseh, ada 'chance' ke? Bagi yang menumpukan cerita Adam - Kaseh mungkin akan sangat berpuas hati dengan pengakhiran cerita. Sesekali tertanya tanya juga khabar Syera yang sangat rapat dengan Kaseh. Adakah dia masih lagi sesat dalam dunianya? Syera ni lah orang yang paling bimbang apabila Kaseh jatuh hati pada Adam. Dia risau yang dia akan kehilangan Kaseh yang merupakan teman berhibur dan sponsor besarnya apabila berhora di mana-mana. Semasa Kaseh dalam kesesatan, nak sangat dia ikut Kaseh ke mana-mana, tetapi apabila Kaseh menuju ke jalan yang benar, Syera langsung tak mahu ikut. Sayang. Bukan semua mahu jadi baik. Mereka mahu terus sesat. Perubahan rakannya tidak dilihat sebagai petunjuk dari Allah sedangkan orang-orang begini akan menyebut, dia akan berubah menjadi baik setelah mendapat petunjuk dari Allah. Petunjuk sudah di depan mata tetapi dia tidak mahu melihat pula petunjuk itu.


Kulit buku ni saja sudah cukup comel dijadikan hadiah kepada kawan-kawan dan anak-anak :) Membuka 'hadiah' ini dan membacanya juga merupakan pemberian pengajaran terbaik kepada yang membacanya. Perkara pertama yang aku search kat google adalah designer clutch. Aku tak terbayang amende nya tu. Aku kalau orang sebut klac, maksudnya pedal yang selalunya kaki kiri tekan untuk tukar gear keta. haha.


sure fine whatever
rinn




blurb/sinopsis belakang buku


Kada Adam Khalis:

Hidup ini tak boleh berdasarkan 'saya-suka-awak' dan 'awak-suka-saya' and we live happily ever after - aman bahagia untuk selamanya. Tak semudah itu, Kaseh. Hidup ini ada duri dan ranjau.


Kata Kaseh:

Bagaimana kita berbeza macam langit dengan bumi; Kaseh tak kisah. Kaseh sanggup buang apa sahaja demi Adam; termasuklah tidak mewarisi harta benda daddy. Kaseh sanggup hidup macam org biasa. Percayalah, Kaseh bersedia memberi semuanya, kerana sekali dalam hidup Kaseh, apa yang Kaseh 'tahu' apa yang Kaseh 'mahu' hanyalah Adam Khalis!


Kata org:

Opposite attracts. Bad girls go for good guys. True much? Tapi... sejauh manakah kebenaran teori ini? Boleh ke Adam - stok budak masjid, bertahan dengan Kaseh - playgirl of the century? Well, we'll see, we'll see! :) oops, jangan lupa Adam bakal menjadi kekasih yang ke 34 Nur Kaseh Kaisara! :(

Review: Semarak Cinta by Hijratul Akisya


Semarak Cinta
Penulis: Hijratul Akisya
Penerbit Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
RM20.00
Sabah/Sarawak: RM23.00
561 mukasurat
9789675067853


"Mampukah aku melupakanmu tika hai dikabus rindu...
mampukah aku melepaskanmu di kala jiwa terpaut sayang...
perlukah aku melangkah pergi bila cinta mulai bersemi?"



Kisah kahwin paksa ini isunya tidak lari jauh dari kisah-kisah tipikal lain dalam genre ini. Tetapi cara Hijratul Akisya berkongsi kisah di kampung yang sulam komedi ringan menjadikan kisah ini membuat kita tersenyum penuh nostalgia. Kita dibawa mengikuti kisah Alia dan Adi Hamidi yang mula mengenal hidup berumahtangga dan mula mengenal hati dan perasaan masing-masing. Adi Hamidi tidak pernah memberi harapan tetapi Alia buat selamba saja menjalani hidup sebagai isteri hanya pada nama.


Alia kelihatan selesa berada dalam situasi itu. Hari-hari yang diharungi bersama memberi pengalaman yang berbeza kepada mereka. Watak-watak tua penyeri kisah ini sangat mesra dan penyayang. Aku suka dengan 'spirit' kekeluargaan dalam cerita ini.


Adi Hamidi yang digelar buaya darat itu tak lah terserlah sangat aura buaya daratnya. Terasa seperti gelaran itu tidak sesuai buatnya. Watak Mimie yang menyintai Adi Hamidi dari jauh mungkin mudah disalah tafsir oleh pembaca pada awalnya tetapi ternyata dia seorang yang menghormati rumah tangga sahabatnya. Namun watak Ely yang merupakan kenalan rapat Mimie pula yang menjadi pencipta onar.


Scene Adi Hamidi memujuk kembali Alia memang sangat manis tetapi membayangkan apa yang telah terjadi antara dia dan Mimie yang 'terperangkap' dan terpaksa berkahwin secara rahsia membuat rasa manis itu sedikit kelat.


Adi Hamidi boleh saja membela diri supaya tidak berkahwin dengan Mimie kerana keadaan pada masa itu berpihak padanya sekiranya dia berkata benar. Malah Mimie juga kelihatan bersedia utk menerangkan yang benar. Instead mereka dinikahkan juga. Penamat kepada watak Mimie kelihatan seperti jalan keluar yang singkat untuk mengakhiri kisah ini.


Apa-apa pun Hijratul Akisya menjaga penceritaan adegan-adegan intim Alia-Adi agar tidak berlebih-lebihan tetapi cukup manis dan mengundang senyum simpul. :)


sure fine whatever
Rinn



blurb/sinopsis belakang buku:


Apalah erti sebuah cinta andai ianya mengundang kecewa yang berpanjgn. Adi Hamidi seorg lelaki yg pernah dikecewakan oleh Azlin wanita yg disayanginya ketika sama-sama menuntut di pusat pengajian tinggi menjadikannya seorg kasanova. Lantas, dia menganggap cinta suci seorg wanita langsung tidak wujud. Teman-teman wanita hanya dijadikan teman bersosial sehinggalah dia digelar "Buaya DArat Terlaris". Kapten Mohamad ayah kepada Adi Hamidi terpaksa masuk campur apabila mengetahui sikap anaknya. Kapten Mohamad membuat keputusan untuk mengatur perkahwinan Adi Hamidi dgn anak rakan baiknya yg telah lama terpisah. Demi menjaga hati dan mendapatkan semula kepercayaan daripada ayah dan keluarganya, Adi Hamidi menerima pernikahan itu.


Atas perkahwinan itu juga ada hati yg terluka, kasih yg disemat di dalam hati bertahun lamanya akhirnya memakan diri sendiri.


Mampukah Nur Alia mengubah sikap suaminya, walau segunung cinta dipertaruhkan dalam melayari alam rumah tangga? atau mungkin dia tertewas oleh perasaan kerana kasihnya yang tidak bertepi.

Thursday, November 17

HePPi beSDaY kAY LAliNg

Happy Birthday Comments Glitter Graphics for MySpace, Hi5, Orkut


Happy Birthday Comments


Happy Birthday Glitter Images



Indahnya Persahabatan

Tiada mutiara sebening cinta...
Tiada sutra sehalus kasih sayang...
Tiada embun sesuci ketulusan hati....
Dan tiada hubungan seindah persahabatan..

Saturday, November 12

Terbaharu daripada Jemari Seni


Tajuk : Merahnya Ceri
Penulis: Zulina
ISBN: 978-967-5118-73-9
Harga: RM22.00 (Sem. Malaysia)/RM25.00 (Sabah/Sarawak)
Pesanan Online: Diskaun 20% - mulai 18 Nov. 2011

Berapa peratus wanita di dunia ini tidak pernah kecewa dengan cinta pertama?

Aina Marsilla bukan salah seorang daripadanya!
Lama sekali barulah dia sudi membuka hatinya semula. Namun, kenapa rasa cinta itu tidak pernah sama dengan cintanya pada Ahmad Yasser? Ahmad Yasser pergi begitu sahaja dan membiarkan Aina kesepian sekian waktu! Sampainya hati dia!


Aina tidak pasti arah tujuan sebenar hubungannya dengan jejaka baharu. Konflik yang tercipta membuatkan Aina menjauhkan diri daripada Khairil. Biarlah hati ini tidak berpenghuni! Biarlah dia sendiri lagi!! Biarlah hatinya bukan milik siapa-siapa pun!!!

Bagaikan sebuah drama... tiba-tiba muncul si dia yang membuat hatinya tenang dan senang. Namun kenapa ya, bilamana saat bahagia sudah di ambang pintu si dia hilang tanpa dapat dikesan.

Lalu hilangnya dia, diganti pula dengan hadirnya Ahmad Yasser? Lama sudah dia menutup ‘buku cintanya’ pada ‘lelaki yang tidak setia’ itu. Perlukah Aina tunduk padanya atau Aina terus menunggu si dia yang hilang itu menemui jalan pulangnya?

* * * *

ZULINA membawa kita menelusuri hati Aina Marsilla yang senantiasa diuji cintanya. Merahnya Ceri di tangan ZULINA tentulah menjanjikan pengakhiran yang manis lagi indah, bukan?



Terbaharu daripada PTS


Tajuk : Huyan dan Mimpy
Penulis : Nippan
Harga: RM 17 / RM 19
ISBN-13: 978-967-408-021-1
Tarikh Terbit: 17 Nov 2011
Jumlah Muka Surat : 320


Huyan tidak mempunyai mimpi yang besar. Huyan hanya mahu memastikan dia dapat meneruskan tanggungjawab menyara keluarganya dan menyekolahkan dua orang adiknya, selepas sang ayah ditimpa kemalangan. Daripada bergelar pelajar sekolah, Huyan menjadi penjual aiskrim dan keperluan hidup yang mendesak saban hari, memaksa Huyan terjerumus ke kancah penyeludupan beras di sempadan Thailand-Malaysia. Kematian tragik rakannya yang tergelincir dari bumbung kereta api ketika menyeludup, menyebabkan Huyan mulai memikirkan masa depan dirinya dan keluarganya. Mimpy yang selalu setia berkongsi kisah dan harapan mencadangkan agar Huyan mengusahakan kebun bunga. Siapakah Mimpy dalam hidup Huyan? Adakah cadangan mengusahakan kebun bunga itu diterima oleh Huyan? Inilah kisah remaja cekal dan bertanggungjawab yang mengajarkan kita erti sebuah kehidupan



Tajuk : Mandela Dunia Kedua
Penulis : Azizi Haji Abdullah
Harga: RM 18.00 / RM 19.00
ISBN-13: 978-967-408-013-6
Tarikh Terbit: 20 Oct 2011
Jumlah Muka Surat : 328


Sebuah khemah daif di tengah belantara Banjaran Titiwangsa - ini mandala mereka.

Sepasang manusia yang asing, Jone dan Sima, disatukan oleh takdir apabila kasih yang dicintai dikhianati.

Mereka yang tinggal bersama, di mandala ini, yang dianggap 'Shangri-La' yang diimpi, jauh daripada sesat dunia, juga pincang nafsu manusia.

Namun, nafsu itu juga yang mengkhuatirkan mereka. Jone sudah lama meninggalkan tuhannya di kota. Kini hanya pegangan moral menjadi dindingnya. Sima pula berbentengkan iman, cuba memahami lebih dalam keesaan Tuhan. Antara moral dan iman juga nafsu, siapakah pemenang?

Mandala hijau ini membuatkan mereka mempercayai kehidupan semula. Kecintaan kepada kehijauan mengakrabkan mereka. Namun, saat mandala kedua mereka mula bercambah kasih dan subur, Banjaran Titiwangsa bergegar!



Tajuk ; Mr Cupcakes
Penulis : Ilya Alias
Harga: RM 15.00 / RM 17.00
ISBN-13: 978-967-401-038-6
Tarikh Terbit: 14 Nov 2011
Jumlah Muka Surat : 240


Nama saya Eddie.

Saya berumur dua puluh tiga tahun. Saya seorang yang kacak, bercita-cita tinggi, lulusan IPT dalam bidang kejuruteraan namun masih keliru dalam memilih kerjaya.
Saya mahu melakukan pekerjaan dil luar bidang pengajian memandangkan peluang mendapat pekerjaan mengikut kelulusan amat terhad kini. Namun, apa?

Hah! Minggu lalu saya terlihat kanak-kanak makan kek cawan dengan riangnya. Kek cawan itu nampak menarik dan sedap. Bagaimana sekiranya saya belajar membuat kek cawan dan beralih bidang kepada bidang pembuatan kek cawan pula? Menarik, bukan!

Ayuh, baca kisah saya sebagai Mr Cupcakes!