Monday, November 21

Review: Semarak Cinta by Hijratul Akisya


Semarak Cinta
Penulis: Hijratul Akisya
Penerbit Kaki Novel Enterprise
Editor: Jabatan Editorial KNE
RM20.00
Sabah/Sarawak: RM23.00
561 mukasurat
9789675067853


"Mampukah aku melupakanmu tika hai dikabus rindu...
mampukah aku melepaskanmu di kala jiwa terpaut sayang...
perlukah aku melangkah pergi bila cinta mulai bersemi?"



Kisah kahwin paksa ini isunya tidak lari jauh dari kisah-kisah tipikal lain dalam genre ini. Tetapi cara Hijratul Akisya berkongsi kisah di kampung yang sulam komedi ringan menjadikan kisah ini membuat kita tersenyum penuh nostalgia. Kita dibawa mengikuti kisah Alia dan Adi Hamidi yang mula mengenal hidup berumahtangga dan mula mengenal hati dan perasaan masing-masing. Adi Hamidi tidak pernah memberi harapan tetapi Alia buat selamba saja menjalani hidup sebagai isteri hanya pada nama.


Alia kelihatan selesa berada dalam situasi itu. Hari-hari yang diharungi bersama memberi pengalaman yang berbeza kepada mereka. Watak-watak tua penyeri kisah ini sangat mesra dan penyayang. Aku suka dengan 'spirit' kekeluargaan dalam cerita ini.


Adi Hamidi yang digelar buaya darat itu tak lah terserlah sangat aura buaya daratnya. Terasa seperti gelaran itu tidak sesuai buatnya. Watak Mimie yang menyintai Adi Hamidi dari jauh mungkin mudah disalah tafsir oleh pembaca pada awalnya tetapi ternyata dia seorang yang menghormati rumah tangga sahabatnya. Namun watak Ely yang merupakan kenalan rapat Mimie pula yang menjadi pencipta onar.


Scene Adi Hamidi memujuk kembali Alia memang sangat manis tetapi membayangkan apa yang telah terjadi antara dia dan Mimie yang 'terperangkap' dan terpaksa berkahwin secara rahsia membuat rasa manis itu sedikit kelat.


Adi Hamidi boleh saja membela diri supaya tidak berkahwin dengan Mimie kerana keadaan pada masa itu berpihak padanya sekiranya dia berkata benar. Malah Mimie juga kelihatan bersedia utk menerangkan yang benar. Instead mereka dinikahkan juga. Penamat kepada watak Mimie kelihatan seperti jalan keluar yang singkat untuk mengakhiri kisah ini.


Apa-apa pun Hijratul Akisya menjaga penceritaan adegan-adegan intim Alia-Adi agar tidak berlebih-lebihan tetapi cukup manis dan mengundang senyum simpul. :)


sure fine whatever
Rinn



blurb/sinopsis belakang buku:


Apalah erti sebuah cinta andai ianya mengundang kecewa yang berpanjgn. Adi Hamidi seorg lelaki yg pernah dikecewakan oleh Azlin wanita yg disayanginya ketika sama-sama menuntut di pusat pengajian tinggi menjadikannya seorg kasanova. Lantas, dia menganggap cinta suci seorg wanita langsung tidak wujud. Teman-teman wanita hanya dijadikan teman bersosial sehinggalah dia digelar "Buaya DArat Terlaris". Kapten Mohamad ayah kepada Adi Hamidi terpaksa masuk campur apabila mengetahui sikap anaknya. Kapten Mohamad membuat keputusan untuk mengatur perkahwinan Adi Hamidi dgn anak rakan baiknya yg telah lama terpisah. Demi menjaga hati dan mendapatkan semula kepercayaan daripada ayah dan keluarganya, Adi Hamidi menerima pernikahan itu.


Atas perkahwinan itu juga ada hati yg terluka, kasih yg disemat di dalam hati bertahun lamanya akhirnya memakan diri sendiri.


Mampukah Nur Alia mengubah sikap suaminya, walau segunung cinta dipertaruhkan dalam melayari alam rumah tangga? atau mungkin dia tertewas oleh perasaan kerana kasihnya yang tidak bertepi.

2 comments:

sujie said...
This comment has been removed by the author.
sujie said...

Assalamualaikum...nk taye nur alia membawa diri ke mana setelah dtuduh curang oleh suaminya?