Monday, November 21

Review: Ikhlas, A.K! by Nirrosette


Ikhlas, A.K!
Penulis: Nirrosette
Terbitan Jemari Seni Sdn Bhd
Editor: Mariah Mustapha
RM21.00
Sabah/Sarawak: 24.00
9789675118654
528 mukasurat



tahniah buat penulis muda ini kerana menghasilkan karya pemutihan jiwa yang sangat menyentuh hati, manis dan comel ini. Karya-karya beginilah yang sepatutnya diperbanyakkan dan dibaca muda mudi sekarang sebagai ikhtibar dan moga-moga menjadi titik tolak kepada penyembuhan jiwa. Dalam bercerita, penulis mengajak kita menilai diri adakah kita bersedia berubah seperti Kaseh.


Cinta kepada Adam Khalis yang membawa Kaseh (yang comel dan manja) kepada cinta kepada Allah Yang Maha Agung. Dia bersungguh-sungguh menyiapkan diri supaya layak menjadi kekasih Adam Khalis yang baik. Allah mengasihi Kaseh dan Adam Khalis menjadi medium pendorong yang bakal membawa Kaseh ke jalan yang diredhai Allah. Walaupun Adam tu bukanlah alim tahap ustaz-ustaz, tapi dia menjalankan tanggungjawab sebagai saudara sesama Islam untuk membimbing Kaseh ke arah yang sepatutnya.


Adam Khalis (budak biasiswa yang 'low profile') yang sudah sekian lama berada tidak jauh dari dirinya akhirnya kelihatan menyerlah di depan mata Kaseh. Sebelum ini Kaseh yang bermata keranjang, cepat saja terpikat dengan jejaka-jejaka kacak yang 'charming' akhirnya mengejar Adam Khalis setelah membuang Iskandar dari hidupnya. Iskandar jenis yang terlalu mendesak dan 'control freak' membuat Kaseh merasa bosan lalu memulakan pemburuan mencari pengganti.


Lamaran 'direct' dari wanita secantik Kaseh membuat Adam terkedu. Adam mencadangkan tempoh untuk mereka berkenalan terlebih dahulu sebelum 'declare' sebagai pasangan kekasih dan Kaseh laju saja bersetuju. Permulaan perkenalan Kaseh dan Adam Khalis membawa kita mendalami cara hidup Kaseh yang jauh menyimpang dari landasan Islam. Adam secara berhemah mendidik Kaseh. Dia tak pernah menyangka yang Kaseh yang amat terkenal sebagai model yang baik hati itu nama sahaja Islam tetapi dia kenal langsung apa itu Islam. Tetapi Adam sangat bersyukur kerana Kaseh tu seorang yang sangat mendengar kata dan lembut hatinya. Saksikanlah bagaimana Adam Khalis melentur Kaseh, gadis Singapura yang cantik bergaya itu menjadi muslimah yang manis. Kaseh yang selalu naik kereta mewah tu, sanggup bersusah payah naik MRT demi Adam. Hebat betul daya pesona Adam terhadap Kaseh.


Kaseh mula menilai diri apabila menyedari betapa jauhnya jurang perbezaan peribadi antara dirinya dengan jejaka bernama Adam Khalis. Walaupun dia berusaha bersungguh-sungguh seikhlas hati, dapatkah dia meletakkan dirinya setaraf dengan Adam Khalis? Kalaupun Adam masih sudi padanya, mahukah keluarga Adam Khalis menerima wanita seperti dirinya dalam hidup mereka? Ibu Adam Khalis awal-awal lagi sudah beristigfar dan menggeleng kepala. hmmmm... alahai Kaseh, ada 'chance' ke? Bagi yang menumpukan cerita Adam - Kaseh mungkin akan sangat berpuas hati dengan pengakhiran cerita. Sesekali tertanya tanya juga khabar Syera yang sangat rapat dengan Kaseh. Adakah dia masih lagi sesat dalam dunianya? Syera ni lah orang yang paling bimbang apabila Kaseh jatuh hati pada Adam. Dia risau yang dia akan kehilangan Kaseh yang merupakan teman berhibur dan sponsor besarnya apabila berhora di mana-mana. Semasa Kaseh dalam kesesatan, nak sangat dia ikut Kaseh ke mana-mana, tetapi apabila Kaseh menuju ke jalan yang benar, Syera langsung tak mahu ikut. Sayang. Bukan semua mahu jadi baik. Mereka mahu terus sesat. Perubahan rakannya tidak dilihat sebagai petunjuk dari Allah sedangkan orang-orang begini akan menyebut, dia akan berubah menjadi baik setelah mendapat petunjuk dari Allah. Petunjuk sudah di depan mata tetapi dia tidak mahu melihat pula petunjuk itu.


Kulit buku ni saja sudah cukup comel dijadikan hadiah kepada kawan-kawan dan anak-anak :) Membuka 'hadiah' ini dan membacanya juga merupakan pemberian pengajaran terbaik kepada yang membacanya. Perkara pertama yang aku search kat google adalah designer clutch. Aku tak terbayang amende nya tu. Aku kalau orang sebut klac, maksudnya pedal yang selalunya kaki kiri tekan untuk tukar gear keta. haha.


sure fine whatever
rinn




blurb/sinopsis belakang buku


Kada Adam Khalis:

Hidup ini tak boleh berdasarkan 'saya-suka-awak' dan 'awak-suka-saya' and we live happily ever after - aman bahagia untuk selamanya. Tak semudah itu, Kaseh. Hidup ini ada duri dan ranjau.


Kata Kaseh:

Bagaimana kita berbeza macam langit dengan bumi; Kaseh tak kisah. Kaseh sanggup buang apa sahaja demi Adam; termasuklah tidak mewarisi harta benda daddy. Kaseh sanggup hidup macam org biasa. Percayalah, Kaseh bersedia memberi semuanya, kerana sekali dalam hidup Kaseh, apa yang Kaseh 'tahu' apa yang Kaseh 'mahu' hanyalah Adam Khalis!


Kata org:

Opposite attracts. Bad girls go for good guys. True much? Tapi... sejauh manakah kebenaran teori ini? Boleh ke Adam - stok budak masjid, bertahan dengan Kaseh - playgirl of the century? Well, we'll see, we'll see! :) oops, jangan lupa Adam bakal menjadi kekasih yang ke 34 Nur Kaseh Kaisara! :(

No comments: