Monday, January 19

Mulanya Satu Cinta


Tajuk : Mulanya Satu Cinta
Penulis : Rose Harissa
Penerbit : Alaf21
Harga : RM18.00
Cetakan Pertama: 2009
Genre : Romantik
Bintang : 4

-------------------------------------------------------------------------



“...Rindu itu subjektif, sayang itu universal..tapi cinta itu hakiki, tak boleh dijual beli..”

Apa Kata Saya :

Setelah 3 novel dilahirkan penulis muda berbakat besar ini , kemunculan novel ke-4 yang merupakan novel terbaru beliau bersama Alaf21 ini sememangnya mengulangi kejayaan novel-novel beliau sebelum ini. Mulanya Satu Cinta (MSC) amat dekat di hati para peminat novelis comel ini. Saya sangat menggemari gaya penulisan beliau yang sentiasa segar, santai namun mengujakan di samping sulaman elemen-elemen romantik nan cantik dan tidak lupa menyelitkan mesej kekeluargaan cukup bermakna untuk dihayati khalayak pembaca.

MSC membawa pembaca menyusuri kehidupan seorang duda muda ; Eddy Ezli, jurutera rangkaian yang bercerai dengan isterinya; Khairina tatkala masih menuntut di luar negara kerana kecurangan isterinya yang berpaling kasih pada lelaki lain yang lebih berkemampuan dari segi material . Dengan kepayahan hidup di sana, Ezli menjaga satu-satunya anaknya, Adli Afizan a.k.a Afi sejak berusia 2 bulan. Ini menjadikan hubungan antara kedua beranak itu begitu akrab dan sekembali ke tanahair Afi dijaga oleh ibu Ezli hinggalah tatkala Afi mahu memulakan persekolahan, ibunya tiba-tiba ingin pulang dan tinggal di kampung. Disinilah bermulanya masalah Ezli dan pencarian untuk mendapatkan pengasuh untuk anaknya itu menemukannya dengan Iryanie.


MSC membawa tema kasih sayang yang sarat dengan mesej tersirat si penulis berbakat ini .Ia tema yang cukup indah dizahirkan penulis kerana jalan ceritanya penuh elemen kasih sayang yang tidak terbatas sempadannya.Penulis menggarap begitu indah rantaian hubungan istimewa ini sehinggakan kita cukup tersentuh dan merasai tiap detik yang dilalui watak-watak dalam cerita ini.Paling istimewa, paling menyentuh tatkala Ezli berjuang denga tuntutan hadhanah dari bekas isterinya yang cuba sedaya upaya dan pelbagai cara untuk mendapatkan Afi semula dari tangan Ezli.

Plot cerita berjajaran kronologi dan ia disempurnakan dengan begitu baik oleh penulis. Biarpun ada dalam situasi tertentu penggunaan flashback digunakan, ia bersesuaian dengan motif penyampaian jalan cerita agar lebih mudah difahami dan diikuti oleh pembaca.

Perwatakan yang dibina penulis dalam MSC menampilkan sang heronya sebagai peneraju utama. Penulis seperti pro lelaki dalam persembahan dalam naskhah ini namun bagi saya ia bertepatan dengan jalan cerita yang ditampilkan beliau. Eddy Ezli diperlihatkan penulis sebagai lelaki yang agak sempurna pakej fizikalnya namun pengalaman pahit dari perkahwinan pertamanya menbuatkan dirinya agak tidak mesra alam dengan para wanita yang diluar lingkungan kelurganya. Saya cukup tertarik cara penulis menampilkan watak Ezli, sapa tau disebalik kegarangannya yang seperti harimau jadian itu, rupa-rupanya dia anak manja mak!

Begitu juga keterampilan dengan Iryanie yang cukup manis dipotretkan penulis. Perwatakan Iryanie nampak begitu sejuk dimata..kita juga jadi kesian padanya tatkala dia dilanda musibah yang bukan dipintanya dan dia dijauhi semua insan hatta rakan akrabnya, Hana. Perwatakan Afi, budak kecil berusia 7 tahun nampak cukup menyakinkan..penulis bijak menzahirkan perwatakan anak kecil yang ketandusan kasih ibu sejak kecil menerusi watak Afi ini. Watak antagonis Zamri juga cukup berkesan dipersembahkan penulis hingga membuatkan pembaca meluat dan rimas pada wataknya.Tidak ketinggalan watak Khairina yang cukup menjengkelkan sekali..menyampah sungguh!

Penggunaan laras bahasa cukup santai, tiada penggunaan istilah-instilah yang keterlaluan atau memualkan deria telinga. Penulis bagi saya semakin bagus dalam pengolahan bahasa dalam karya beliau dan seperti biasa ada selitan lirik lagu kumpulan muzik sebagai perencah jalan ceritanya, saya rasa penulis ni memang meminati dunia muzik indie agaknya...hehehe

Buat penulis muda dan berbakat besar ini, tahniah diatas kelahiran karya terbaru anda ini. Semoga anda akan terus cemerlang berkarya dipersada seni penulisan kreatif tanahair dan terus gigih memenakan catatan kisah-kisah buat tatapan pembaca juga peminat-peminat anda. Buat pembaca,Mulanya Satu Cinta sememangnya sangat manis dihayati, jika mahu sama-sama merasai kemanisannya, pastikan anda mendapatkan segera.

8 comments:

Qimi08 said...

kucc jumpa tak trade mark anakanda bonda " Kekasih Gelap" uwaahhh weh ketawa gimrama bila jumpa ayat tu terus highlight. Apa2 pun cite ni best layan santai....

NickyAzrai said...

Kucc,
lawa aar hg punya review
2 thumbs up
plus 2 thumbs Hani
dan 2 thumbs lg pinjam dr Aish
:D

CikRose..
aku punya masalah dengan buku
yg ayat pertamanya start dgn
tanda tanya '?'

masalahnya ... aku suka sgt
dan selalu2 feelnya > marvellous

terima kasih kerana berjaya
mengebu2kan perasaan aku
sepanjang membaca MSC

karya hang kali nie
sweet.. terlalu sweet
congrats beb
:)

NickyAzrai said...

BdaQim..
huh 'Kekasih Gelap' isk
rindunya aku kat boipren aku tu
wah ha ha ha

Rose Harissa (NORA) said...

Kucc : novelis comel? adehhh... tergolek aku dibuatnya... neway kucc... seram sejuk wa baca komen lu... hehe... tengkiu beb... dah pinjam tampal kat blog... nanti wa bagi penanda buku MSC... kekeke

Bonda Qim : terima kasih banyak gak

Nick : wa malu2 kucing... kekeke... tengkiu banyak2!

kucc_aprilsnow said...

akak Qimi,
ya..kosa kata yg sangat sinonim ngan GK..ahaaks

nick:
tumbs jeneral hang xnk kira kan sekali ker...br cukup korum, hikhikhik

rose:
ko tergolek kt katil kan.. tu yg baeknyer aksi kuak terkapar lu..hehehe..

macih in advance beb pasal BM tu...bestnyerr ku dengar!

ju'a said...

tahniah rose utk MSC..cite yg menarik dan terus menarik until the end...

rose,
idea lu dahsatlah ...agak2 banyak lagi x idea yg lu ada....

Rose Harissa (NORA) said...

kucc : amboi ko... buat spekulasi tak hengat... aku tak nak bagi BM kang... kekeke... dak aih... gurau je...

ju'a :terima kasih banyak laling...
ala... mana ada dasat pun idea wa... skg tgh perah otak hingga ke titisan idea terakhir untuk nx citer.. adehhh!

Siti Amalina said...

Bestlah citer nehh :)
Tahniah buat Kak Rose.

Dah beli dah buku, tapi takde penanda buku :(

Nak nak penanda buku.