Monday, June 9

Yang Teristimewa

TAJUK : YANG TERISTIMEWA
PENULIS : SITI ZABEHA IBRAHIM
PENERBIT : CREATIVE ENTERRISE SDN BHD
HARGA : RM23.90
GENRE : DRAMA

****1/2

Apa Kata Saya

“aku belum jumpa lagi lelaki yang mampu menggetarkan hati aku ni..” “..hati kau tu bukan jeli tapi batu…hanya gempa bumi saja yang boleh menggegarkannya tau..”

*************************
Saya amat mengagumi penulis ini. Karya-karya beliau sarat dengan mesej, samada tersirat mahupun tersurat.Beliau juga terlalu pintar mengaplikasi unsur-unsur bahasa yang puitis, melankolik juga mewarnainya dengan personifikasi yang cukup segar tapi cukup kena pada masa dan situasinya dan karya kali inijuga tidak terkecuali dari menerima sentuhan ajaib berkenaan.

Yang Teristimewa(YT) menyingkap suatu kisah yang cukup menyentuh jiwa. Status diri yang cuba diselesaikan selama hampir 32 tahun mengheret Nabila Asyikin Mohamad Ehsan @ Nurul Asyikin Ahmad Bakhtiar kepada pelbagai konflik diri yang cukup melemaskan dirinya. Kesan dari peristiwa silam, sering timbul rasa curiga dalam dirinya dan tidak yakin dalam hubungan hati akibat perbuatan lampau insan yang menyebabkan dia ada di dunia. Penulis begitu bijak mengolah dan menggambarkan pergolakkan dalaman jiwa Nabila /Bel hingga pembaca cukup mengerti tekanan perasaan yang dirasainya. Kewujudan Amar Muklis, Nursarah, Nur Iman, Nur Ain, Saiful juga Fadhil menjadi penyokong kuat memperkukuhkan jalan cerita YT ini

Plot cerita sarat dengan unsur flashback namun dipersembahkan dengan cukup cemerlang oleh penulis demi memastikan pembaca tidak terganggu dalam mengikuti hikayat Bel ini. Bagi yang sudah biasa membaca karya-karya penulis pasti bersetuju dengan penilaian yang saya berikan pada Yang Teristimewa dan kepada pembacayang belum pernah membaca karya penulis ini, YT sesungguhnya satu naskhah yang berbaloi untuk dimiliki.


Kisahnya

Pencarian Nabila Asyikin Mohamad Ehsan@ Nurul Asyikin Ahmad Bakhtiar terhadap status dirinya sejak kewujudannya selama 32 tahun mengheret dirinya ke suatu konflik diri yang sangat pilu. Walau dikelilingi dan dilimpahi kasih sayang yang tiada kurang dari ibu bapa angkat, Ehsan & Normila juga abang2 angkatnya namun sebagai insane, hati sentiasa terdetik, terhiris bila kenyataan didepan mata tidak mampu direalisasikan.

Kenyataan yang maha pahit itu juga mempengaruhi dirinya utk berdepan dengan sebarang hubungan dan ikatan hati. Amar Muklis yang memburu selama 7 tahun diserahkan pada sahabat baiknya, Maisarah demi tidak mahu masa dibuang menunggu dirinya. Walau hati menyimpan rasa pada Fadhil, namun sikap acuh tidak acuh juga misteri jejaka nan satu ini menyebabkan kisah selama 10 tahun mereka tiada bernoktah
Pemergian Nursarah yang mendadak membuka kembali ruang untuk Amar mencuba membuka hatinya, Sikap Amar yang terang-terangan memikat Bel meresahkan Fadhil.

Dendam pada ayah yang meragui dirinya hingga tercampak ke dalam konflik hidup yang maha hebat tekanannya tidak sekali-kali mengganggu kasih sayang pada ibu kandung yang menyerahkannya pada keluarga Ehsan demi masa hadapan yang lebih gemilang. Begitu juga hubungan dengan abang kandung nya, Ahmad Kamal yang amat mengerti tekanan adiknya yang satu ini. Bel akur, tiada guna mensia-siakan hati insan-insan sekeliling yang lebih istimewa demi seorang insan yang mengkhianati hidupnya, ibu nya dan abangnya selama 32 tahun.

Ujian tiba bila terpaksa bekerjasama dengan syarikat ayahnya.. namun kerna sudah lali dengan rasa sakit yang ditanggung selama 32 tahun demi menunggu satu lafaz keramat Bel tekad berdepan ayahnya tanpa sebarang usikan di jiwa, tiada guna menagih pada yang tidak sudi. Kesal dengan sikap tidak bertanggungjawabnya selama ini, sang ayah cuba berbaik namun langkahnya sumbang di mata Bel.

Nasihat Saiful menoktahkan pilihan hatinya ..Insan seistimewanya wajar digandingkan dengan lelaki yang meletakkannya di takhta teratas dalam hati. setiap detik dan ketika. Bertuahnya Nur Iman & Nur Ain mendapat mummy yang seistimewa Bel.

8 comments:

kaknOOr said...

Memang minat dgn CT Zabeha ni (adinda bongsu ku)...KUCC dah baca kristal berbunga batu...(maaf klu silap). Novel beha yg menjadi koleksi... Diusik sayang / Yang teristemewa / Kristal berbunga batu.....

silencez said...

kak.. kristal berbunga batu? cesb gak ke?

kasi la akak nya email. kita invite dahtu kak noor boleh buat review kat sini :)

kaknOOr said...

he he he lupe arr email nak gmail atau yahoo. gmail noor1101

Sil bukan CESB akak lupa nanti blk tgk yg pasti publisher tu dari singapore .....jenuh cari novel tu last dpt kat book store times square

kucc_aprilsnow said...

lom baca kak...diusik sayang wa dah baca, besttt...satu lagi karya terawal dia Carik Luka by CESB..akak dah baca, wa lom aa..

sil..KBB tu terbitan Federal Publication, 2003.

silencez said...

kak noor.. camtu kita pun kena jejak times square lah nampak gaya hehehe.

silencez said...

wah cing.. nanti wa carik. erk.. lu tak mau tampal ke?

kicap said...

Wa pun tgk dlm MPH beb..xtaw lak pasl 2 buku 2 sebelum ni..tampal?..cover buku tu ker?

silencez said...

cing.. a'a.. tampal = scan = tepek ekeke. tepek weh cover buku!