Friday, June 6

suatu penantian



Tajuk : Suatu Penantian
Penulis : Antasya Balkis
Penerbit : Kaki Novel Enterprise
Harga : RM22.00
Halaman : 667 mukasurat
Genre : Drama & Romantik
****

Apa Kata Saya….

“ Aku hantar pada kau seorang lelaki yang hatinya serupa dengan hatiku. Jangan kau menolaknya kerana sebahagian daripada diriku ada padanya….:************************

Suatu Penantian(SP) nukilan pertama Antasya Balkis(AB) bersama Kaki Novel. SP membawa tema cinta..kenangan/memori cinta pertama yang cukup mengesankan dan sukar dilupakan apatah lagi ia diakhiri dengan tragedi yang cukup memilukan.Di dalam SP, AB membawa pembaca menyusuri kisah dari 2 waktu,..semasa dan tika remaja yang diselangselikan di awal cerita dengan satu pemberitahuan bernota agar pembaca faham tentang latar cerita yang sedang dilayarkan di depan mata dan semakin pembaca mengenali Alissa Huda & Zahrul Affandi /Zahim Muzaffar, AB sedikit demi sedikit begitu bijak mengolah cerita dgn menyelitkan teknik flash back setiap kali ingatan Alis atau Zahrul terimbau ke masa lampau.Walau cerita ini mengambil latar 2 masa di kebanyakan situasi, plotnya tetap segar dan bergerak secara kronologi.

Bagi yang mengenali peta penulisan AB pasti bersetuju bahawa SP sesungguhnya dan sebenarnya telah mengesahkan bahawa Antasya Balkis adalah juga Syamimi Aminolah(SY). Gaya bahasa yang penuh personifikasi memikat, romantik, kaedah penceritaan serta perwatakan dalam SP banyak mengingatkan kita akan karya SY yg terkenal, Air Mata Kasih…Alissa Huda, watak utama dalam SP kerap mengingatkan saya pada Ain dan Zarul Affandi seringkali menerjah ingatan pada Iman Haqimi…paling tidak dapat dilupakan saat Zarul terbaring koma dengan Alissa di sisi dan tika Zarul tersedar ia mengimbau kenangan pada saat Iman Haqimi terbaring tidak sedarkan diri dengan Ain disisi jua saat Iman terjaga dari sedar…2 keadaan yg hampir sama..AB mungkin ada penjelasan tentang kesamaan ini, apa-apapun ia mengubat rindu saya pada Ain & Qimi.

Keseluruhan SP sangat mengesankan…melankoliknya sangat indah.Bagi saya tiada apa yang dapat diungkap hanya sekalung tahniah buat AB/SA atas satu lagi persembahan yang cukup menarik & berkesan dlm Suatu Penantian…semoga terus cemerlang berkarya di masa hadapan.
**************************************************

Kisahnya….Suatu Penantian membawa kisah Alissa Huda, seorang guru tadika berijazah yang berhadapan dengan dilema bila dia dicuba didekati oleh Zarul Affandi yang seiras, saling x tumpah seperti kekasih pertamanya, Zahim Muzaffar yg telah meninggal dunia tanpa mengetahui 2 jejaka tersebut adalah kembar dan saling menyintai Alissa. Pertemuan tak terduga oleh Alisa tapi telah lama dirancang oleh Zarul mengimbau kenangan Alissa pada Zahim yang telah tiada. Cubaan demi cubaan dilaksana Zarul untuk mendekati Alissa yang pintar mengelak kerana enggan mengenangi kisah Zahim yang tercinta kerana tidak dapat tidak Zarul teramat kuat menerjah memori Alissa utk kembali mengingati Zahim yang telah lama pergi dan cuba dilupakan.

Penyertaan dan keterlibatan Zarul di Rumah Anak2 Yatim Sri Intan sebagai sukarelawan merapatkan hubungan antara mereka berdua. Sikap Zarul yang tidak putus asa dengan kedinginan Alissa sedikit sebanyak mencairkan hati Alissa utk terbuka mengenali seterusnya menerimanya…namun bukan semudah itu cetera cinta mereka…halangan datang bertimpa-timpa…datang dari setiap sudut yang sedikit sebanyak menggugat keyakinan dan kepercayaan Alissa pada ketulusan niat Zarul padanya.

Alissa dalam diam juga dicintai oleh abang angkatnya, Khairul yang tega melakukan apa saja demi memastikan Alissa jadi miliknya....demi misi, demi hasrat hati yang samar-samar diketahui oleh Alissa, Khairul menjalankan jarum meracuni fikiran Alissa untuk menyahkan Zarul dari fikirannya...kemuncak Khairul tega menfitnah Zarul membuntingkan Nini, teman wanita kawan Zarul sendiri..akibatnya Alissa cuba menjauhkan diri walau hatinya enggan kerana sudah mula menyayangi Zarul. Zarul yang tahu taktik licik Khairul membalas dengan satu rancangan yang sangat berani, sangat tragis kesannya pada Alissa…….mereka berdua tertangkap basah!!

Tragedi itu mengheret mereka berdua ke gerbang perkahwinan yang dianggap suatu paksaan,…tidak direlakan namun Alissa akur dengan desakan ibunya. Kedinginan Alissa tidak mematahkan semangat Zarul utk menakluki hati kekasih hati yg telah lama bertakhta di hati sanubarinya namun gagal dijelaskan dan gagal pula dikesan Alissa. Ketulusan, keikhlasan Zarul melayannya menggoyah pegangaan dan tanggapan buruk Alissa pada Zarul, walau cukup sedih dengan peristiwa hitam dan memalukan dalam sejarah hidupnya Alissa cuba membuka hati utk menerima Zarul sebagai suami..suami dalam ertikata yang sebenar-benarnya…namun disaat detik waktu yang ditunggu Zarul tiba…natijah menimpa…Zarul koma!!

Penantian Alissa pada satu persoalan yang sering mengganggu mindanya dari awal terjawap akhirnya. Kemalangan yang menimpa Zarul membongkar rahsia hubungan Zarul & Zahim juga keterlibatan kedua-dua dalam hidup Alissa sejak dulu…rupa2nya yang dicinta, yang membuatnya ceria dan gembira dulu adalah Zarul, bukannya Zahim..tinta biru peninggalan Zahim pada Zarul yang disifatkan sebagai amanah Zahim buat Zarul itulah menjadi penunjuk jalan utk Alissa mengenal siapa sebenarnya si empunya diri, Zarul Affandi..suaminya yang juga sang kekasih hati yang telah lama bertakhta di hati..sejak dulu.

~ Aprilsnow : Mei 27'08 ~

No comments: