Wednesday, May 6

Tuhan Lebih Tahu by Nora Ismail


Tajuk: Tuhan Lebih Tahu
Penulis: Nora Ismail
Terbitan NB Kara
RM23.90
sabah/sarawak: RM26.90
isbn 9789675229077
670 mukasurat

Mood yang sama dengan "Serasi Di Hati" menyelubungi kisah "Tuhan Lebih Tahu" karya Nora Ismail yg kedua bersama NB Kara. Tentunya peminat2 SDH akan berpuas hati juga dengan cerita ini tambah2 pulak drawings watak 1st hero dan 2nd hero turut menghiasi pepenjuru kulit novel ini. Hensem hensem plak tu. Konflik yang ditimbulkan memang membuat kita rasa geram jer bila baca buku nih. Mungkin kita tak dapat elak dari membuat tanggapan sendiri bagaimana citer ni akan berakhir, tapi Nora Ismail ada cara tersendiri untuk menyimpulkan kisah ini di hujung cerita :)

citer nyer cenggini...
Rina dan Hazry memang bersahabat baik. Mereka biasa bergurau senda, bertepuk tampar. Bagi yang melihat mungkin menyangka mereka bercinta, namun kedua-dua menidakkannya.

Hazry sudah mempunyai teman wanita yg amat dikasihinya, Elisha. Elisha tak pernah menyembunyikan rasa cemburunya terhadap keakraban Hazry-Rina. Hazry dan Elisha sering 'terlanjur' ketika bersama.

Sikap manja Hazry ketika bersama Rina memang merimaskan dan membuatkan Rina serbasalah, terutamanya apabila dia sudah mula menerima Azfarel sbg lelaki istimewa dlm hidupnya. Dia tak mahu Azfarel salah faham dgn kemesraan dia dan Hazry.

Hazry terasa spt hilang segala2nya apabila ayahnya yg penyayang meninggaldunia dan Elisha mahu putus utk mengejar cita2nya di luar negara. Kedatangan Rina ketika dia sedang berduka dan dipengaruhi extacy membuatkan dia tidak sedar lalu meragut kesucian sahabatnya sendiri.

Hazry sendiri tidak berapa ingat kejadian itu. Rina amat kecewa apabila Hazry membuat keputusan utk belajar di luar negara. seolah-olah lari dari tanggungjawab. Sempat juga Hazry menceritakan segala2nya kpd Elisha. ADuih dlm byk2 manusia dlm dunia ni, dia gi ngadu kat Elisha tu buat apa. geramnya rasa mcm nak sekeh2 jer Hazry tu.

Azfarel yg disangkanya akan meninggalkannya rupa2nya menjadi pembela nasibnya yg malang setelah disahkan mengandung. Hubungan kekeluargaan Azfarel mmg sgt akrab dan walaupun kurang senang, mereka tetap merestui Azfarel dan belajar menerima Rina dgn sebaik2nya. Rina yg trauma dan histeria di malam pertamanya terpaksa ditenangkan oleh ibu Azfarel. Kesian Azfarel terkulat2 jer bila semua org tengok dia semacam masa tu. hehe. mesti org ingat dia tu yg tak sabar2.

Namun keluarga Rina sendiri membuangnya kerana menyangka dia dan azfarel terlanjur dan menconteng arang di muka mereka.

Beberapa tahun berselang Rina bahagia bersama Azfarel dan anaknya, Ikhzal. Dia menyatakan kesediaan utk mengandung lagi dan Azfarel sgt gembira kerana sebelum ni Rina terlalu trauma utk mengandung lagi.

Hazry pulang dan sudah bertunang dgn Nafisa (adik tiri Elisha. aduih, tak dak orang lain ker nak dibuat tunang, dah la perangai pun lebih kurang).

Rina mendapat projek bersama syarikat milik keluarga Hazry, walaupun maklum mengenai itu, dia meneruskan kerja2nya dgn Hazry. Hazry spt tiada rasa bersalah dan Rina pula spt sudah hilang traumanya namun sentiasa berhati-hati ketika bersama Hazry. Tunang Hazry makin cemburu kerana Rina bukan saja lebih bijak menjalankan kerja, malah hazry & ibunya spt terpikat dengan kebaikan dan kebijakan Rina berbanding dirinya.

Azfarel disahkan ada ketumbuhan di otaknya dan menolak utk buat pembedahan kerana dia boleh sembuh tetapi akan lumpuh. Dia tidak mahu keadaannya membebankan, tambah2 anak kedua mereka bakal lahir.

Walaupun Hazry menyatakan dia tidak mencintai Fisa, ibu Hazry, seorg ibu penyayang yg mementingkan kasih sayang dlm keluarga, tidak pulak menolak apabila ibu Fisa datang memaksanya mempercepatkan perkahwinan Hazry dgn Fisa. Fisa dan ibunya dua2 perangai tak sesuai dibuat menantu dan besan. mcm mana la Hazry dgn ibunya boleh terima. RAsa mcm ada yg tak kena saja bila seorg ibu spt Pn. Haziah membiarkan anak kesayangannya merosakkan masa depan sendiri dgn mengahwini perempuan spt Fisa yg tak penah nya nak tunjuk perangai yg elok2 walaupun di depan Pn. Haziah. Kalau Fisa tu jenis bermuka-muka mungkinlah Pn. Haziah tertipu, tapi ini terang terangan.

Azfarel yakin umurnya tidak panjang atau mungkin dia akan lumpuh, tapi saya pelikla, kenapa dlm byk2 manusia kat dunia ni, dia memilih utk mengamanatkan anak2 dan isterinya kat Hazry tu. Rasanya Hazry bukanlah lelaki yg boleh diharap utk diserahkan harta yg paling penting dlm hidupnya. Dah la masa tu Hazry dah kawin. TAkkan nak bagi Rina jadi bini no.2 kot?

ERkkkkkkkkkkkkkk!! banyak nyer aku dah tercerita.. jadi utk cerita selanjutnya, cari lah novel ni. masih panas di pasaran. :) haa jangan sangka endingnya semudah itu ya? banyak lagi yang Nora nak cerita dalam novel ni... dan yg penting, aku suka aja dgn ending nya. terima kasih Nora Ismail :)

sure fine whatever
rinn

sinopsis belakang buku:

Diperkosa sahabat baiknya sendiri, Hazry, Rina seperti hilang arah. Ke mana diri hendak dibawa? Perlukah harga diri dijaja? Dalam resah dan gundah, syukur ada tangan yg datang menghulur. Azfarel lelaki budiman yg memang meminati Rina dari jauh menghulurkan pertolongan. Hati Rina berbelah bagi, apakah perlu diterima hati yg cuba berbudi? Sedangkan Hazry hilang entah ke mana. Bahagiakah hidupnya nanti dgn Azfarel? Dapatkah dia melupakan segala bayangan hitam? Namun akhirnya Rina sedar, dlm hidup bagaimana kita mencaturnya....

8 comments:

Rose Harissa (NORA) said...

hahhaha... rinn ko mcm penglipur lara la pulak... abis semua ko citer... tengkiu weh sbb bagi review ni...
oh ya... aku lupa nak ucap trima kasih kat gambar kelako berdialog yang ko emel tu... sampai la aku terpikir bila masa la si rinn ni snapp gambar aku ngan silencez yang berkerut bebeno mcm dgr citer hantu tu... kekeke..

Rinn said...

mana habis aku citer.
:)

muka sil berkerut, muka budak yang kat belakang dia tu lagi tekojut ekspresinya. Acun control ayu muka innocent. hehe :p

sweetrose maria said...

Salam...

saje je nk menyinggah kt cni...
sy dh beli buku TLT tp xsmpt bc lg..
covernye mmg cantik..
xsbr nk bc citer ni.mgkn esk akn kuluangkn ms sehari suntuk tuk khatam TLT..hehehe

Rose Harissa (NORA) said...

rinn : gaya ko bercerita tu kelakar lah... tp aku suka... mudah org paham apa isi citer...

hah pasal budak kat belakang tu, aku heran maknanya dia mmg curi dgr la apa yang aku cakap dengan sil dan acun eh? sampai terbeliak biji mata... hahhaa... tapi aku pun dah lupa aku cakap pasal apa masa tu... :p

sweetrose : terima kasih beli TLT... x pe selesaikan dulu kerja2 sweetrose yang penting... bila dah baca TLT nanti, harap2 cik sweet suka... kalo x suka pun bitau aku ye... :)

Rinn said...

sebenarnya aku citer balik jer, tapi aku ada selit2kan komen atau pendapat aku. kalo ko dpt komen balas pun tak per jugak. hehe.

sori la lambat emel komen kat engko. tapi tadi dah emel dah! :)

Rose Harissa (NORA) said...

x pe rinn... mekasih sbb emelkan komen tu... aku dah agak dah semua pertanyaan ko tu dan aku dah balas.. lalalalallaa

Rinn said...

hehe.. terima kasih atas serangan balas tersebut. ;)

Qimi08 said...

TLT rinn akak dah lama habis baca sampai naik lupa sbb dah banyak baca novel yg dibeli masa Pesta Buku....
Akak tak ada masalah dengan novel2 NORA @ ROSE HARISSA ...sentiasa menepati cite rasa..... Ada message dlm TLT...terpulang kepada pembaca sendiri untuk mentafsirnya..
Tahniah buat rose untuk novel kedua terbitan NB Kara ni....TLT buat dada berdebar-debar nak tahu perjalan cerita seterus.