Wednesday, September 23

Review: Ceritera Rindu by Leeya Myra




Ceritera Rindu
Penulis: Leeya Myra
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Cetakan Pertama 2009
isbn: 9789831244302
512 mukasurat
RM19.90
sabah/sarawak: RM22.90
"Rindu itu sebuah mimpi ketika jaga"


Novel ini mengetengahkan heroin yang sanggup menghancurkan orang lain demi menuntaskan dendam. Bukan ramai penulis yg berani mengangkat watak sebegini sebagai teraju utama. Novel ni membuat saya nak baca semula novel Duri by Fauziah Ashari. Jenis2 cerita yang memberi kepuasan kepada perasaan geram yg kita rasakan semasa membaca. :)


Ganti nama diri 'aku' menjadikan kita memahami gelodak geram dlm jiwa Imanina. Dia menjadikan dirinya seorang wanita yg kelihatan sombong dan tidak suka berkawan, namun kehadiran Carmen Yap Hoi Ling yg seperti tak paham bahasa membuatkan Iman tidak pernah bersendirian setelah bergelar anak yatim piatu. Carmen terus bersama dgn Iman sehinggalah mereka masuk ke alam dewasa.

Mulai saat dia bergelar anak yatim piatu, dia sering menerima surat dari 'pakcik' yang sangat mengambil berat tentang dirinya dan selalu kirim hadiah. Iman semakin lama semakin senang meluahkan perasaan kepada 'pakcik' yg tidak pernah ditemuinya.


Sehingga usianya mencecah 24tahun dan bergelar editor, dia masih belum pernah berjumpa dengan 'pakcik'. Tugas Iman membawa kita masuk ke dunia editorial Malaysia. sebelum ni kita hanya melihat buku2 yang sudah siap di pasaran, tetapi dlm novel ini kita dpt melihat susah payahnya bagaimana nak publish sesebuah buku.

'Pakcik' dlm novel ini mengingatkan saya kepada 'daddy' dalam Dedalu di Hati


Bossnya, Amin suka sangat kacau Iman. Bagi Iman, Amin adalah lelaki yg kuat perasan dan tak ada kerja kat opis sbb tu suka kacau dia. Tetapi Iman curious jugak sebab Amin sering membuat dia melakukan perkara2 yang teringin dilakukannya. contohnya makan kat restoran korea tu... apo namo... ha!! Seoul Garden.


Amin seperti tak berputus asa memikat Iman yg berhati batu. Namun Amin terkedu apabila suatu hari Iman tiba2 melamarnya. Iman ada agenda besar dan Amin adalah watak penting dalam rancangannya yg akan merobohkan syarikat musuh yg didendaminya sekian lama, lelaki yg telah menyebabkan kematian ibubapanya. It's pay back time. Tetapi semakin hampir dia melengkapkan agendanya, semakin berat hatinya untuk meninggalkan Amin. tapi aku kesian lah pulak kat Mama Zarina yg turut menjadi sasaran utama Iman sbb dia tu tak der la jahat. Cuma sejarah silam yang tak mampu dibetulkan menjadikan dia mangsa.


Tindakan Amin menghukum Iman dgn cara menjauhkan diri tu rasanya agak kejam kerana masa tu Iman mengandung anak sulung. Depression yg dialami siibu akan turut dialami oleh baby nya.


Happy ending! tu yang penting tu... hehe.


sure fine whatever
rinn


sinopsis/blurb:


IMANINA membesar tidak seperti orang lain bila papa dan mamanya meninggal dunia dalam satu kemalangan yang tragis. ‘Seseorang’ yang dikenali telah menyebabkan kematian itu. Sejak itu dia berazam mahu membalas dendam. Trauma rasa kehilangan menyebabkan Imanina lebih suka menyendiri. Tapi, kemunculan Amin telah mengubat kesepiannya.


Bagaimanapun sekeping gambar telah merungkai sejarah hitam yang merantai hidupnya selama ini. Dia dikejutkan hubungan Amin dengan ‘seseorang’ yang menyebabkan kematian ibu bapanya 13 tahun dahulu.


Perasaan sayang bertukar benci. Namun, Imanina bertindak menerima lamaran Amin. Sebagai isteri, lebih mudah baginya menghancurkan hidup suaminya. Amin yang dapat tahu angkara Imanina lantas pergi membawa diri.


Sejak itu, Imanina rasa hidupnya sunyi dan kosong. Sikap Amin yang membisu menyeksa dirinya yang nanar bagai mengejar bayang-bayang. Dia ingin memohon kemaafan, tapi masih adakah ruang di hati Amin buatnya?

No comments: