Wednesday, September 16

Baru dari Buku Prima

Tajuk: Kifarah Cinta
Penulis: Danisha Nur
Terbitan: Buku Prima
isbn: 9789675234675
RM17.90
Sabah Sarawak: RM20.90

"Andai kelukaanku bisa melunaskan dendammu, izinkan aku membayar seluruhnya untukmu"

sinopsis/blurb:
Kesederhanaan Ranialah yg menggamit hati Shahril. dia menerima Rania seadanya. Dia mahu memiliki hati Rania. faham tentang diri Rania dan semahu-mahunya menerima Rania pada semua buruk dan baiknya mahupun lebih dan kurangnya. -Shahril

Rasa terharunya tiba2 singgah. Sebulan dia menjaga Maksu, sepatah pun Maksu tidak pernah bercakap. Dia kembali mendapatkan maksu dgn mata berair. Entah kenapa hatinya bagaikan tersentuh. Perasaan yg dia tak mampu luahkan. - Sofea

Memang, memang mama benci Maksu. Maksu yg menyebabkan mama terpaksa berkahwin dgn papa kamu! Sebab Maksu kamu dah kahwin dgn lelaki tu, Tony. - Puan Aliyah
"Lelaki jenis apa awak ni? Suhaila bekas isteri awak tu sedang terseksa separuh gila menunggu awak tapi awak kat sini dengan penuh gembira ada anak isteri lain." - Rania

"Kalau saya boleh undurkan masa, saya takkan tinggalkan awak. Tapi kita tak miliki semalam. Kita cuma ada hari ini utk memperbaiki esok" - Ujang

--------------------

Ilham ini tercetus dari kisah-kisah realiti masyarakat tentang perkahwinan terlarang, tanpa restu, dendam dan perselisihan yg wujud dlm masyarakat. Bagaimana perkahwinan yg diatur keluarga mengorbankan banyak perasaan akhirnya membawa luka yg dalam dan dendam yg berpanjangan. Rania digambarkan sbg seorang yg degil, keras hati dan sentiasa tekad mengejar kehidupannya tapi dlm waktu yg sama masih cuba mencari keserasian dgn mamanya yg sentiasa tidak sehaluan dgnnya. Kesungguhan Rania mencari suami kpd maksu menggambarkan betapa kasih sayang masih utuh biarpun Maksu sudah tidak berdaya. ~Danisha Nur~






Tajuk: Biarkan Ia Pergi
Penulis: Liza Nur
Terbitan Buku Prima
Semenanjung Malaysia: RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
Isbn: 9789675234743

"Hapuskan derita yang menghambat bahagiamu..."


sinopsis/blurb:

"Saya pernah jumpa tapi saya tak pernah nampak dan tak pernah kenal siapa gerangannya atau dari mana datangnya dan mengapa dia hukum saya sebegitu rupa. Sampai sekarang saya hidup dengan tanda tanya." - Alissa

Cinta hanya kiasan sajak. Cinta hanya pelaris filem. Cinta hanya cerita dongeng dlm novel. Cinta adalah kebodohan manusia yang tidak mahu menerima kenyataan bahawa ia sebenarnya tidak wujud. Hakikatnya cinta hanyalah kekeliruan dlm pemikiran manusia, ketakutan utk hidup sendiri ataupun rembesan hormon tubuh yg menghasilkan daya tarikan sementara - Zaquan Zachery

"Sebelum kau kata 'tidak', aku nak beritahu yg perasaan ini dah lama bersarang dlm hati aku. Aku tau kau mungkin tak suka aku. Tapi tiap kali aku pandang mata jernih kau, senyuman manis kau dan gaya percakapan kau yg comel, aku jadi separuh gila. Jadi sebelum aku betul2 mereng, aku tau aku patut berterus terang." - Izani

"Aku cemburu Lis. Sebab selama ini aku sayangkan kau. Tapi ego nak mengaku. Aku layan kau mcm aku layan teman2 wanita aku yg lain. Padahal, tempat kau di hati aku. Sebenarnya kau lebih dari mereka, Lis. aku sygkan kau lebih dari semua perempuan yg pernah aku jumpa sebelum ini. Walaupun dh terlambat, aku tetap nak beritahu kau. Aku sayangkan kau. Dan kalau Zaq tak layan kau dgn baik, aku sumpah akan rampas kau semula." - Badry

---------------------
Bayangkan seandainya satu episod malang membunuh segala kebahagiaan yg anda miliki dlm sekelip mata, melunyaikan segala mimpi-mimpi indah yg pernah anda ciptakan. Persoalan inilah yg menemukan saya dgn titik permulaan kisah 'Biarlah Ia Pergi'. Saya cuba membayangkan betapa rapuhnya titian perjalanan hidup yg harus kita rentasi. saya mahu membawa pembaca meneroka hidup Alisa Othman, gadis yg tidak pernah mengenal erti putus asa meskipun hidupnya beronar derita ~Liza Nur~

1 comment:

Ilyah.... said...

citer ni mmg best...rugi kalo x bace...