Tuesday, September 1

Review: Biarlah YM Berbicara....


Biarlah YM Berbicara
Penulis: Hanni Ramsul
Terbitan Kaki Novel
Cetakan Pertama: 2009
RM20.00
Sabah /Sarawak: RM23.00
582 mukasurat
isbn: 9789675067211


"Andai ada ingkar di hati, menepis wujud di sisi.
Andai bibir kelu untuk dihujani bicara indah pada kemarau hati...
Aku rela jemari menjadi pengganti menarikan irama indah cinta kita.
Biarkan saja YM yg terus berbicara..."


Kisah manis! Sengih jer baca citer ni. Tak der lah konflik yg heavy sangat membuatkan kita tak pressure sangat semasa menghayati kisah ini. Biler baca blurb kat belakng novel ni, rasa macam citer serius tahap gaban, tapi biler baca, citernyer light and menyenangkan hati :) Di permulaan kisah ini hubungan Diya dgn Charming dalam YM sudah mula erat dan sudah saling jatuh cinta.

Di awal novel ni saya tak dapat rasa la keakraban Diya dgn Charming dan cara mereka bertukar-tukar bicara di ym seperti baru sangat kenal tapi kalau sampai tahap sudah terpaut tu mestilah dah lama ber ym tu dan tahap perbualan tentulah sudah lebih akrab. Dan bila dah tajuknya pun ada perkataan 'ym' maka banyak la lines ym dlm novel hingga terfikir, byk nyer masa free diorang ni nak berym masa keja sampai sempat jatuh cinta. Lepas dah feeling2 tu baru diorang stat berhubungan melalui telefon. Tak der plak scene menunjukkan diorang ni ber ym dari rumah sewa Diya tu. Masa kat kampung Diya baru ada online dari rumah.


Tetapi tarikan utama kisah ini adalah Diya dan bosnya Encik Firdaus. Watak-watak ini mempunyai chemistry yg bagus dan menarik hati. Kisah romantik komedi ringan ini tidak putus2 membuat kita tersenyum dengan telatah mereka. Firdaus, jejaka kota yg gentleman dan Diya, gadis desa yg terer panjat pokok.


Ramai sebenarnya yg bekenan kat Diya ni, tapi she decided to stay loyal to Charming yg tak pernah ditemuinya. Johan yg kecewa, menerima pilihan keluarganya. Abg Kamal pulak, masih berusaha memikat semula Diya yg sudah hilang kepercayaan terhadap dirinya sehingga Kamal tak perasan ada gadis manis lain yg cuba menarik perhatiannya. Diya dalam dilema sama ada nak terus berjumpa Charming atau tidak kerana dia sudah semakin terpikat dengan bosnya En. Firdaus tu.


Bila rahsia Charming terbongkar, Diya jadi terlalu malu utk menghadapi segala-galanya dan terus lari balik kampung. Family Firdaus ngan Diya ni pun sempoi jer. Diya bersama ibu dan Atuknya, manakala Firdaus dgn parents nya dan adik2nya yg masing2 ada krekonya. Errr Atuk tu sebenarnya kucing. Sapa kawin ngan Diya terpaksa la bermadu dgn Atuk kesayangannya tu. haha. Puan Junaidah dan Tuan RAshid tercengang jugak tengok bakal menantu perempuan diorang yg jelita tu lasak dan terer panjat pokok.
sure fine whatever
rinn




sinopsis/blurb:

ABANG KAMAL... Walaupun segunung cinta yg kau hadiahkan padaku, terasa tidak akan merawat pedih tingkah mu pada diri ini. Namun mengapa ketulusanmu akhirnya memercik simpati di hati? Membuat hatiku berlagu sendu? Mengalun irama indah di hati... ENCIK


FIRDAUS... Memandang wajahmu mengapa debar sering bertandang? cintakah itu? Sungguh aku tidak pasti kerana cinta memang tidak pernah wujud di hati ini. Dan, kalau bukan cinta kenapa pula cemburu sering mengejar langkah ini? Cemburu pada bahagiamu yg tidak bertepi...

CHARMING... Siapapun engkau, mengapa aku rasa begitu rapat padamu. Hatiku begitu hampir denganmu. Derai tawamu, membelai bahagiaku. Bicara tanpa wajahmu, membuat aku kelemasan menanggung rindu. Sungguh aku ingin wujudkanmu di alam nyata. Namun keberanian tidak pernah muncul di hati ini, sedang citaku cuma satu. Menjadi suri di hatimu.


AKU...Aku penasaran sendiri. Penasaran dalam mencari erti cemburu dan rindu. mentafsir di mana letaknya cinta, sayang dan simpati. Kelirunya pabila semua rasa berkumpul menagih pada hati yg satu. Sungguh aku penasaran melalui simpang siur permainan duniawi ini...

1 comment:

Unknown said...

cite ni mmg besh gilak!! sy bce ulang2 kali pom x puas..mmg sempoi n lawak n x berat sgt..sengih je slalu time bce cite ni..huhuhu