Friday, February 6

Rinn's Review: Mulanya Satu Cinta


Tajuk: Mulanya Satu Cinta
Penulis: Rose Harissa
Terbitan Alaf 21 Sdn. Bhd
Tahun 2008
Harga: RM18.00
496 mukasurat
isbn: 9789831244050


"Engkaukah yang datang mengulit mimpi dan mengusik lamunanku?"


Bacaan yang menghiburkan dan menjiwang kan. buat aku tersengih mcm orang tak betul. rasanya kalau aku baca sambil jalan lalu terlanggar tiang, aku akan terus tersengih sambil menggosok2 kepala. haha. begitulah sweetnya citer ni sampai leh kena kencing manis. Aku suka dengan penggunaan conflict tiba2 di hujung2 cerita. saat2 yang kita merasakan everything will end well sebab tinggal beberapa helai saja lagi, TIBA2 JER BANGGGGGGGGG!! abis.. luruh semangat. memang terketar-ketar tangan biler kita tengah seronok tiba2 jer ada batu penghalang antara Ezli dan Iryanie.


Cerita yang sangat biasa dan kita boleh cari banyak buku yang menggunakan plot begini, tapi di tangan Rose Harissa cerita ini menjadi sangat istimewa dan melihat semula buku ini setelah membacanya membuatkan kita tersenyum sorang2. jarang2 ada penulis yang mampu memberi impact ini kepada pembaca macam saya yg sememangnya suka sngat dengan kisah2 manis begini.


Kisah ni tentang Ezli, duda muda beranak satu. Afi anak kesayangan Ezli yang tak boleh berenggang, kalau berenggang mereka akan demam menanggung rindu. Ezli sangat garang dengan perempuan. Ibunya berhasrat utk menghabiskan usia tuanya di kampung, Ezli kelam kabut kerana hampir seluruh hidupnya bergantung kpd ibu. Ibunya bertindak mengambil seorang pengasuh sambilan. Dia berkenan sangat2 dgn Iryanie, pelajar UiTM yg terpaksa mengulang satu paper utk sepanjang semester tersebut. Dengan agenda tersembunyi ibu Ezli menggaji Iryanie yang kebetulan adalah orang yg sama melanggar kereta kesayangan Ezli beberapa hari sebelum bertemu mata semula dgn Ezli.


Kegarangan dan kesinisan Ezli membuatkan Iryanie takut2 berani, tapi inilah pekerjaan terbaik utk nya dan sangat bersesuaian dgn waktu kelasnya kerana dia tak mahu terus berhutang budi dengan bekas abg iparnya yg seperti mahu menjaga kebajikannya. Tentunya satu hari nanti Zamri mahukan balasan dari Iryanie yg sudah mula menjerat hati bapa Iryanie yg kesempitan wang.


Selepas mencuri hati ibu Ezli, Afi pun turun terpikat dengan sifat keibuan Iryanie. Banyak kali Ezli tersentak melihat kemesraan Iryanie-Afi. Bukan senang nak mencuri hati Ezli tapi Iryanie berjaya melakukannya tanpa disedari.


Khairina, bekas isteri Ezli tiba2 jer muncul mahukan Afi kembali kerana dia sudah tidak boleh mengandung lagi. Aku rasa Khairina ni lah watak antagonis ciptaan Rose Harissa yg paling meng-ngong sekali. bodoh sombong. Dah sah2 dia tak pernah care tentang Afi sejak dilahirkan. Malah terus mencari teman baru yg lebih kaya lalu meninggalkan Ezli terkial-kial menjaga Afi sambil belajar. Dgn gaya mcm orang zaman batu dia nak amik Afi macam tu saja. Yg geram tu siap siap blasah Iryanie tu. Tuntutan hadhanah yg dibuat Khairina tu aku rasa antara yang tindakan yang paling tak cerdik. Memang dalam apa cara sekalipun Khairina bukan seorang ibu yg baik. Afi sendiri takutkan Khairina yg garang dan ringan tangan tu, bukan ringan tangan tolong buat keja, tapi ringan tangan angkat penampar. Iryanie tu sempat la jugak merasa tangan Khairina tu sampai tergolek masuk dalam longkang. adusss kesian betul kat heroin yg sopan santun nih. Rose, biler la agaknya heroin ko nak ada blackbelt kaler biru and boleh bubuh penendang taekwando sikit kat antagonis2 citer ko.


Heran jugak kenapa Khairina tak menggunakan kebiasaan Ezli & Iryanie berdua2an kat rumah utk dijadikan isu dalam mahkamah. Malah boleh saja dia report kat pejabat agama n pegi tangkap basah Ezli & Iryanie. Memang mengong la Khairina tu.


Scene Iryanie membenarkan Khairina masuk rumah setelah berlakon seolah2 telah insaf dan merindui anaknya tu membuatkan aku teringat kepada cerita Snow White yg membenarkan ahli sihir masuk rumah. Memang Iryanie kena hantuk lagi lah dan Afi dilarikan. hmmmphh ni Iryanie ni classic Snow White lah tak serik2 berbuat baik. hehe.


eh, takleh citer banyak2. Selain di kedai2 buku, novel ni juga boleh dibeli terus dari penulis melalui blognya roseharissa.blogspot, siap dapat penanda buku cantik dan signature lagi :) sekian wasalam


sure fine whatever
rinn



sinopsis belakang buku:


EDDY EZLI dan Khairina berkahwin di luar negara ketika mereka masih ber­gelar pe­lajar. Malangnya, ketika anak mereka, Afizan berusia dua bulan, Khairina berlaku curang kerana desakan hidup di rantau orang.


Akibat mengejar cinta lain, Khairina meminta cerai dan hak penjagaan anak diserahkan kepada Ezli. Kerana dikecewakan, Ezli menutup pintu hatinya untuk menerima kehadiran wanita di dalam hidupnya.


Namun, permulaan yang tidak diduga telah menemukan Ezli dengan Iryanie yang diupah untuk mengasuh Afizan. Ibu Ezli terpaut dengan layanan mesra yang ditunjukkan oleh gadis itu.


Hubungan Iryanie dan Afizan semakin rapat sehingga anak itu selesa memanggilnya ‘mama’. Akhirnya, Ezli patuh pada fitrah manusia bahawa dia amat memerlukan ibu untuk anaknya dan teman buat dirinya. Cinta dan rindunya mula berputik terhadap Iryanie.


Namun, kemunculan semula Khairina untuk merampas Afizan telah membuatkan Ezli hidup dalam kebimbangan. Pelbagai cara digunakan oleh wanita itu dalam mendapatkan kembali anak itu daripada Ezli.


Konflik dan krisis bagai tak berkesudahan sehingga terbawa ke kamar mahkamah. Namun, dapatkah mereka menerima ke­putusan pengadilan yang akan melukakan salah satu hati?

4 comments:

kucc_aprilsnow said...

fuhh langgar tiang leh senyum lg ek..kebal sungguh kepala hang ek beb, hikhikhik

RinnTis said...

kegembiraan mengatasi kesakitan. hehe

Rose Harissa said...

rinn... tengkiu! sengih lebar aku, betul kata kucc, kebal benar kepala hang... hahaha

NickyAzrai said...

cite CikRose mmg best