Saturday, December 13

Matahari di atas Gilli





Rehal "Matahari Di Atas Gilli" di koran Republika

Novel karya Lintang Sugianto ini tak sekadar mengisahkan perjalanan hidup dua insan anak manusia, tapi juga mengisahkan sejarah Pulau Gilli yang teletak di sebelah barat Probolinggo. Perjalanan hidup perempuan kelahiran Jakarta ini berada di pulau itu, berbaur dengan masyarakat nelayan setempat selama enam bulan membuat novel yang ditulisnya lebih hidup.


Rendra berkomentar, ‘’Saya mengenal Lintang Sugianto pertama kali sebagai penyair. Syair-syair liriknya menunjukkan mutu puisi yang sangat bagus. Sekarang saya menghadapi novel yang ditulisnya. Saya kembali tertegun dan terkagum.’’


Di mata Rendra, Lintang tidak memakai bahasa uraian, atau gambaran yang klinis, tetapi dengan metafora-metafora puitis yang jauh lebih bisa mendalam gambarannya. ‘’Inilah keistimewaan Lintang dalam kemampuannya melukiskan peristiwa jiwa. Barangkali dalam hal ini bisa ditandingi oleh Leila Chudori, yang secara kebetulan juga seorang perempuan,’’ tulisnya.


Prof Dr Ir Wan Abu Bakar Wan Abas punya komentar lain. Dia menyebut novel ini sebuah kisah perkasian yang mendebarkan, diceritakan dengan menarik sekali. ‘’Cara Lintang memperincikan diskripsi dan bermain dengan diksi tentu mampu memikat pembaca untuk menikmati keseluruhan novel ini. Nilai lokal etnik Melayu yang melatari novel ini pasti memikat khalayak Nusantara, termasuk khalayak dari Malaysia,’’ komentar Wan Abu Bakar dalam dialek Malaysia.

dari laman blog lintang

tq encik din.. for the info. erk.. bila nak open table nya ni? hehe

4 comments:

dingin said...

set la masa
ekeke

Pagi tadi, siapa yg tak tgk, Imaen yang keluar tv

Rose Harissa (NORA) said...

*mengangkat tangan! \0
:)

Qimi08 said...

Kita tgk live from taman tasik titiwangsa temuramah khas dgn penterjemah novel MDAG ke Bahasa Malaysia dari peneranganya cite ni memang menarik. Ada soalan kuiz lagi.

Rose Harissa (NORA) said...

waa... bonda lagi advanced... siap tgk live dri TTT lagi... kelasss... saya tgk pun sbb kak lily bitau...:P