Monday, December 22

Chinta


Tajuk Buku: Chinta
Nama Penulis: Norhayati Berahim
Penerbit : NB Kara Sdn Bhd
Harga : RM24.90
Cetakan Pertama : 2008
Genre : Romantik & Kekeluargaan




"Cinta itu sukar diterjemahkan dengan kata-kata. Ia cetusan perasaan yang hanya jiwa dapat merasa dan menikmati. Segalanya atas nama Cinta...”
------------------------------------------------------------------
Apa Kata Saya:

Usai membaca karya terbaru nukilan penulis kreatif tersohor tanahair ini saya cuba mencari kelemahan cerita ini...yelah mana tau kot-kot boleh menjawap soalan kuiz bersempena dengan kelahiran novel ini, mana tau juga ada rezeki bolehlah bergaya dengan jam Chinta..hehehe...tapi sukarnya pencarian ini...sesukar mencari sebatang jarum didalam timbunan paku! Satu kesimpulan yang dapat saya katakan sulit sekali menebak kekurangan naskhah ini namun jika anda dapat mencari kekurangannya maka saya harus “menabik” kehebatan mata minda anda.

Kisah Chinta sarat dengan persoalan kasih sayang dan hubungan kekeluargaan namun dipersembahkan dengan begitu berhemah sekali dengan sesekali sisipan unsur-unsur humor agar lebih santai isinya. Naskhah ini menggabungkan elemen romantik, maruah dan pengkhianatan didalam merungkai mesej yang ingin disampaikan penulis menerusi cerita ini .Sebuah persembahan yang cemerlang dari sudut tema/mesej, plot dan jalan cerita, laras bahasa, latar juga tidak ketinggalan perwatakan.Persoalan yang dibawa dalam Chinta walau dari lapis mana sekalipun bukanlah sesuatu yang berat.Ceritanya mudah diikuti, difahami dan dijiwai, maka tiada sebarang stigma yang dapat menghalang pemahaman pembaca untuk menghayati kisah ini dengan sebaik-baiknya.

Kehebatan Chinta banyak disokong oleh kekuatan pembinaan watak-watak utama yang menerajui cerita ini. Pemahaman watak dan krisis perwatakan yang ditunjukkan begitu cemerlang menerusi watak Chinta dan Raja Akid. 2 watak ini dibina dengan sokongan psikologi yang cukup kuat yang membawa keserlahan perwatakan mereka dalam keseluruhan perjalanan cerita. Penulis cukup bijak didalam membina dan menzahirkan 2 watak ini dalam mengangkat permasalahan sosial semasa.Watak-watak sampingan antagonis seperti Pak Cik Kamal, Raja Farah,Rodin dan Saiful juga cemerlang dilayarkan penulis hingga mampu menerbitkan rasa benci dan marah pada mereka.

Chinta dan Raja Akid ibarat Rama dan Sita semasa malahan perwatakan mereka menjadi lebih berwarna-warni apabila seorang diberikan kekurangan keberanian dalaman dan seorang lagi sangat tabah dalam menempuh tiap cabaran dan dugaan kehidupan.Perwatakan yang dibina untuk saling melengkapi antara satu sama lain..cantik sekali. Cinta tidak pernah menghalang dua manusia waima berbeza bagai langit dan bumi untuk memahami bahasa jiwa antara mereka dan itulah metafora yang diterjemahkan penulis didalam naskhah ini menerusi 2 watak utamanya ini.

Buat Kak Yati...tidak ada kata yang dapat menterjemahkan kekaguman saya pada kehebatan cetusan idea kreatif anda, dari dahulu anda sangat saya kagumi, sentiasa hebat dan istimewa sekali di mata saya...semoga pena sakti anda akan terus melakar kisah-kisah kehidupan yang penuh berwarna-warni buat tatapan para pembaca sekalian.

Bagi menutup tirai 2008, Chinta adalah buah tangan yang paling manis dari penulis terkenal ini buat peminat-peminatnya. Maka pastikan anda tidak gagal memperolehinya kerana ia sesungguhnya cukup istimewa.

4 comments:

Qimi08 said...

{Bagi menutup tirai 2008, Chinta adalah buah tangan yang paling manis dari penulis terkenal ini buat peminat-peminatnya. Maka pastikan anda tidak gagal memperolehinya kerana ia sesungguhnya cukup istimewa}

Akak sokong 120% kucc memang Chinta betul2 menyekat semula.Kucc akak baca 2x untuk menjawab soalan kuiz.... tapi akak tak jumpa jawapan tersebut hu hu hu hu.

Untuk Yati teruskan berkaya inshaallah akak sentiasa menjadi peminat no: 1 yati.

kucc_aprilsnow said...

waduhh dah 2x tak jumpa lagi akak...tinggal angan2 jer laa jam Chinta tu kak oooi, hikhikhik

saya rasa Chinta ibarat "kepulangan" kak yati yg cukup kita nanti-nantikan...well, she's back to the track!!

NORHAYATI BERAHIM said...

Salam kucc

Thanks dengan review.sebenarnya akak lagi kagum dengan review kucc..macam Ku Seman Ku Hussin buat review filemlah..congrat! Buku chinta ni sebenarnya buku yang cukup simple..dan jangan lupa memasuki kuiz Chinta..

kucc_aprilsnow said...

macih kak yati...aduh akak, tinggi nyer pujian utk sy yg masih di fasa "budak baru belajar"...


p/s: kak yati, agak2 sy leh dpt tak jam luv tu kalau masuk, hehehe...tapi jawapannyer nnt sure xmenepati kehendak panel penghakiman..huhukk