Thursday, November 22

Sneak Peek: Nasi Lemak Buah Bidara By April Snow

Cover novel pertama April Snow bersama Kaki Novel
 

capture alamat blogspot penulis.

ruas binding buku... wuaaahhh nampak tebal


meRinnTis Blurb/sinopsis/back cover

tulisan penulis. perple!

butiran penerbitan dan dedikasi penulis. untuk paparan penuh, sila dapatkan novel ini di pasaran :)

kisah ini ditamatkan di mukasurat 661
 
selamat membaca!
 
Nasi Lemak Buah Bidara
Penulis: April Snow
Terbitan Kaki Novel Sdn Bhd
661 mukasurat
 
Baca review di sini
 
Cerita ini diolah berdasarkan pantun lama yang sangat popular,
Nasi lemak buah bidara
sayang selasih hamba lurutkan
hilang emak hilang saudara
kerana kasih hamba turutkan
(pantun mari kawin lari)
 
Keputusan tanpa restu utk berkahwin bukan sahaja merosakkan silaturrahim keluarga malah mendatangkan masalah kepada si anak yang membesar dalam masyarakat yang menyimpan syak wasangka. Sangat kasihan. Budak baik budi pekerti, indah rupa tetapi menjadi mangsa kebencian akibat tindakan ibu bapanya yang berkahwin lari. Anak itu sendiri tidak berkesempatan mengenali ibu bapanya. membuatkan dia sendiri tidak pasti mengenai status dirinya.
 
Siti Noor teraniaya dalam sebuah keluarga yg disangka satu-satunya saki baki keluarga yang dia ada setelah nenek yg membesarkannya meninggal dunia. Dia dilayan seperti orang gaji di rumah mewah itu. Nasib baik suami datin tu baik dan bagi gaji. Kalau tak, lagi lah perit laluan hidupnya. Datin dan anak sulungya (tiri) memng betul-betul mendera Siti fizikal dan mental sepnjang Siti berada di rumah itu.
 
Di mata si comel Ben, neneknya, dan ayahnya, Akhmal, Siti adalah gadis yang sempurna budi pekerti dan indah rupa. Pertemuan di masjid menyejukkan hati mereka.
 
Tahap kepercayaan mereka terhadap Siti sangat tinggi hingga sanggup menerima Siti tanpa banyak soal.
 
Kisah cinta Siti dan Akhmal sangat comel, secomel ben :) Perkahwinan mereka membahagiakan namun ada suara yang merasuk Akhmal agar meragui Siti tetapi Siti adalah terlalu baik dan di matanya terpancar keihlasan.
 
Akhmal dan ibunya berbincang mengenai status tidak sah taraf ketika Ben turut berada di situ. Membuatkan Ben courious dan bertanyakan Siti mengenai maksud perkataan2 'tidak enak' yang merujuk kepada anak tidak sah taraf. Rasanya tak sesuai menggunakan ayat begitu di hadapan anak sekecil Ben. Siti sendiri terkejut dengan status dirinya dan membuatkan dia merasa tidak layak untuk mendampingi Akhmal.
 
Mimpi disiksa dengan api itu kelihatan seperti cara mudah untuk membuat watak Datin tu bertaubat. dia tu terlalu kejam.
 
Kisah cinta dalam novel ini sangat manis dengan rentak sentimental dan tangkap nangis juga. Memang enjoy dan bila dah start memang tak boleh lepas.
 
Peribadi Siti dibina dengan utuh sekali oleh penulis. tapi ada juga terselit babak cium2 dalam kisah ini.
 
Walaupun ini karya pertama penulis dengan KN, kelihatannya gaya penulis sudah matang kalau dibandingkan dengan penulis-penulis baru KN yang masih berusaha menajamkan skill penulisan. Kalau nak bandingkan karya ini dengan karya pertama penulis bersama Fajar Pakeer, Dia Idaman Hati, terasa seperti Nadra yasmina dan April snow bukan orang yg sama pulak.
 
ok, terima kasih.
 
sure fine whatever
Rinn
 

No comments: