Monday, November 19

Sneak Peek: Takdir Fitrah Terindah by Hanis Azla

Belum pernah baca karya penulis ini. Tapi masuk list wajib baca sbb highly reccomended by DD :)
Cover depan.

meRinnTis Blurb/Back cover

ruas bindingnya nampak tebaaaaaaaaaaal. RM25.90 tuuuu

penanda buku

ditamatkan di muka surat 597. fuhhh hampir2 600 muka surat!

Thanks :) hadiah besday :)
selamat membaca!
Takdir Fitrah Terindah
Penulis: Hanis Azla
Editor: Norhawanis Othman
Terbitan Buku Prima
RM25.90
Sabah/Sarawak: RM28.90
597 mukasurat
"Cinta yang datang satu anugerah...
Membawa takdir fitrah terindah..."
Walaupun melagukan kisah tipikal kawin paksa, penulis ada gaya tersendiri menyelitkan kepelbagaian dalam kisah ini. Nur Fitrah tidak pernah tahu siapa ibu bapanya yang sebenar. Walaupun begitu, dia dibesarkan dengan penuh kasih sayang oleh nenek dan Ayah Man. Perhatian lebih dari kedua insan itu menimbulkan rasa iri di hati adik beradik dan isteri Ayah Man.
Walaupun latar belakang keluarganya tidak jelas, dia amat disenangi Puan Azwita sehingga timbul keinginan untuk mengangkat Fitrah sebagai menantu dan isteri kepada anak kesayangannya, Aiham, yang sudah beberapa kali menangguhkan perkahwinan dengan Rose Alea yang seksi terlebih tu.
Puan Azwita mengenakan syarat pada Aiham sehingga berjaya membuat Aiham terperangkap dengan janji sendiri lalu Nur Fitrah menjadi isterinya.

Perkahwinan itu menjadi satu lagi dugaan besar dalam hidup Nur Fitrah. Aiham masih meneruskan hubungan dengan Rose Alea dan membuat Fi rela menandatangani borang untuk mengizinkan Aiham berkahwin lain. Keengganan Fi menghalang perkahwinan itu membuatkan keluarga Aiham tidak senang dengan Fi, malah selepas perkahwinan dengan Rose Alea, lebih banyak fitnah ditaburkan terhadap Fi. Fi membawa diri.

Beberapa tahun berlalu dan Aiham mengejar Nur Fitrah semula. Kenapa? Masa ada tak dihargai, bila hilang baru tercari-cari. Fi juga dicari keluarga Aiham kerana rasa bersalah dengan salah faham yang telah disebarkan Rose Alea. Berapa jauh pun Nur Fitrah lari Aiham sentiasa ada tak jauh darinya.

Nada bahasa yang baik dilagukan Hanis Azla untuk cerita ini.

sure fine whatever
Rinn

meRinnTis Blurb/Sinopsis:

Bila diri dilahirkan dari dosa orang lain, tiada apa yang membuatkan Nur Fitrah punya keyakinan diri bila sejak kecil dirinya sering menjadi bahan cemuhan. Lantaran itu dirinya menjadi cepat mengalah termasuklah dalam soal cinta. Kahwin tanpa cinta bukan mahunya. Tapi itulah yang terjadi bila kuasa utk membuat pilihan bukan milik org sepertinya. Tiada cinta, tidak mengapa asalkan hatinya bahagia. Namun bila hati suami bukan utknya, apalagi yg perlu dipertahankan? Pertemuan semula membuatkan hatinya berbunga-bunga. Namun respons dan dugaan yg diterima membuatkan hatinya terus lara untuk mengharapkan cinta. Adakah Aiham Fakhri masih lagi pilihan Nur Fitrah bila ada cinta lama dan cinta baru yg mahu mengisi hatinya?

"Nanti kalau ada lelaki yg keluarganya boleh terima Fi, Fi dah tak tolak dah. Tak payah bercinta pun tak pe. Terus kawin aje dan bercinta selepas kahwin." - Nur Fitrah

"Sebelum you nak ajar I utk kembali menyayangi Lea dan Alfi, tolong ajarkan hati you utk menyayangi diri you sendiri." - Aiham Fakhri.

"Ya Allah, Nur. She is just sixteen. Melampau betullah you ni. Walaupun you dah letakkan label kaki perempuan tu dekat I, janganlah sampai gadis semuda itu pun you ingat I layan jugak." - Hazari

"Patutlah awak tak layan saya. Ada affair dgn bos sendiri rupanya. Sekarang ni tengah gaduh kan? Sebab itulah awak nak cari kerja baru." - Iqbal

----------
Nasib anak terbuang yg tidak ketentuan membuatkan saya terpanggil utk meletakkan diri di tempat mereka. Kasih sayang dan kebencian saya adunkan utk merasai bahagia dan duka mereka. Pada saya, cinta dan sayang itu terlalu indah untuk dimiliki oleh semua org. Kisah cinta dan kasih sayang diri sendiri juga org sekeliling saya satukan utk menyedapkan jalan cerita. Dalam cerita ada cinta, dalam cinta ada pengorbanan, dalam pengorbanan ada teladan dan dalam teladan ada sempadan. ~Hanis Azla~

1 comment:

norihan mohd yusof said...

mmg best sngt novel neh... dah baca berkali kali n still leh nangis...pd akak sedeh dek bile suami tk menghargai keujudan kite,so baik bawak diri....