Friday, April 1

Kucc Reviews: Biarkan Ia Pergi by Liza Nur


BiaRkan Ia PerGi...

Tajuk Buku : Biarkan Ia Pergi
Penulis : Liza Nur
Penerbit : Buku Prima Sdn Bhd
Harga : RM19.90
Editor : Mohd Ali Haji Mohd Noor
Cetakan Ketiga : 2010
Genre : Romantik & Kekeluargaan
Bintang : 3.5

--------------------------------------------------
"biarkan derita yang menghambat jiwamu berlalu pergi. Bukalah pintu bahagia yang
setia menanti menyambut kedatanganmu kesisi..."

Kata Kucc:
Tema perjuangan mendominasikan keseluruhan naratif penulis muda ini. Perjuangan yang saya kira diterjemahkan beliau menerusi rentetan perjalanan dan onak ranjau yang ditempuhi sekalian watak-watak yang dipotretkan dan dipaparkan didalam naskhah beliau ini. Biarkan Ia Pergi (BIP) mengangkat intipati perjuangan seorang wanita yang teraniaya dan tidak diberi peluang membela diri lalu bangkit demi sebuah kehidupan. Sebuah pemilihan tema yang baik dari segi olahan cerita dan mampu memberikan mesej yang baik kepada pembaca.

Plot memainkan peranan yang begitu penting didalam pembentukan sesebuah naratif yang baik dan berkesan. Persembahan sesebuah cerita atau naratif akan berjalan lancar, kemas, padat dan berkesan jika ia disunting dengan teliti dan sebaik-baiknya. Didalam pembinaan plot sesebuah naratif, konflik yang diangkat sebagai medan utama cerita perlulah padat dan tidak diganggu oleh sub plot konflik-konflik bersifat picisan. Ia harus dielakkan. Penciptaan konflik itu lumrah didalam setiap penulisan kreatif. Cuma yang membezakan hanya darjah kesukaran konflik yang dipaparkan dan kaedah penyelesaian berkesan yang dibentangkan penulis sebagai penamat debaran pembaca. Sekadar satu dua konflik yang diangkat didalam sesebuah naratif, itu sudah bagus kerana sesebuah karya semestinya mahu pembaca diberikan fokus didalam bacaan mereka namun jika terlalu banyak konflik yang dibentang, saya kira ini sudah tidak mencerminkan sebuah naskhah yang baik. BIP sewajarnya tidak perlu memasukkan terlalu banyak konflik yang diangkat menerusi tiap watak yang dicipta. Saya kira konflik Alissa +Zaquan Zachery+ Ameen Zaquan sudah cukup untuk mendominasikan plot. Tidak perlu ditambah dengan sub-sub plot iringan yang lain. Bacaan jadi sedikit berkecamuk. Saya merasakannya. Tumpuan bacaan sedikit terjejas. Saya kira penyunting naskhah ini kurang peka didalam meneliti persoalan ini. Kembangkan sahaja plot utama. Jangan terlalu ghairah mencipta sisi konflik kiri dan kanan sedangkan ia langsung tidak menjejaskan perjalanan cerita jika ia ditiadakan.

Saya seringkali menyatakan watak dan perwatakan adalah nadi utama sesebuah naratif. BIP membawa pembaca dengan rangkaian beberapa watak utama dan watak pembantu. Saya kira jika penulis peka didalam mencari nama watak-watak yang tidak keterlaluan darjah "kesukaran" menyebutnya pasti naskhah ini akan lebih berjaya dan berkesan. Pihak penyunting yang lebih arif dan berpengalaman didalam bidang penulisan kreatif seharusnya lebih teliti mengenai perkara ini dan perlu melihat bagaimana faktor ini akan sedikit sebanyak menganggu kosentrasi pembacaan. Tidak perlulah mengulangi nama watak itu sepenuhnya pada tiap adegan. Cukup sekadar nama pendek. Itu saya kira sudah memadai.

Alissa Othman graduan dari bumi kanggaro. Pemotretan wataknya bergerak, berkembang sedikit demi sedikit dan dijiwai dengan agak baik. Penjiwaan watak Alissa saya kira dipotretkan dengan baik oleh penulis. Setiap inci dukanya sampai kepada pembaca. Alissa adalah watak utama BIP dan wataknya diperkukuhkan dengan penglibatan watak-watak sampingan yang turut mewarnai naratif ini. Zaquan Zachery Antasya; hero BIP. Tergeliat sungguh lidah menyebut nama hero kacukan ini. Perwatakan Zaquan sederhana malahan saya kira sedikit gagal penulis didalam memaparkan penderitaan Zaquan sepanjang dia didalam proses menjejak dosa silamnya. Fara Zaliqa Arifsyam, Aidil Aqasha,Daniella Iswana, dan Elina Maisara adalah wajah-wajah konflik yang turut diangkat dan mewarnai naskhah ini.

Satu yang sangat jelas didalam BIP bila membicarakan perihal perwatakan didalamnya adalah klisenya penulis membahagikan dan mengkelaskan watak. Watak-watak yang mewakili golongan kaya, mewah dicop dengan nama-nama penuh glamour, panjang berjela manakala golongan kurang berharta diwqakili dengan watak yang mendukung nama-nama yang mudah-mudah sahaja. Sekadar menyebut Othman, Hajar, Pak Amin, Makcik Khadijah, Zubaidah, Siti adalah lambang watak yang mewakili golongan kurang berharta didalam BIP. Memang begitukah agaknya aturan kelas sosial masyarakat kita. Pasti penulis ada jawapannya.

BIP membawa kisah Alissa gadis miskin dari Perlis yang menuntut di Universiti Adelaide, Australia. Alissa yang polos dan tulus dicemburu secara diam oleh rakan serumah Fara kerana Fara menyintai teman lelaki Alissa. Tanpa diduga Alissa ditimpa musibbah. Musibbah yang memusnahkan masa depannya dan tambah malang teman lelakinya meningggalkannya tanpa dia sempat membela diri. Kepulangannya ke tanah air juga mengundah padah bila dia disahkan hamil. Dihalau dan dibuang keluarga kerana malu yang terpalit walau ia bukannya berpunca dari Alissa. Penganiayaan terhadapnya terbongkar lalu atas dasar tanggungjawab dan
kesal dengan perlakuannya pada Alissa, gadis malang itu cuba dijejaki. Bukan mudah mencari tapak yang tidak berjejak namun Ameen Zaquan menjadi titik penamat pencarian.

Alunan gaya bahasa dan dialog didalam BIP ini sederhana dan banyak mengaplikasikan penggunaan bahasa biasa. Tiada banyak dipengaruhi oleh elemen melankolik. Metafora dan personifikasi juga tiada.

Didalam diari kehidupan, perjuangan untuk terus hidup itu adalah fardu yang dituntut. Berjuang demi sebuah kehidupan adalah dituntut. Dia tidak akan menimpakan ujian pada hambanya tanpa sebab tertentu. Putus asa itu sahabat yang harus dijauhi. Hanya yang berjaya didalam ujian-Nya akan mendapat kemenangan. Saya kira inilah mesej tersirat yang dirangkai penulis untuk renungan pembaca.

Buat penulis, anda berbakat besar. Teruskan berkarya dan moga cemerlang didalam arena penulisan kreatif ini.

No comments: