Tuesday, September 28

Rinn's Review: Tak Secantik Husna


Tak Secantik Husna
Penulis: Ainul Hazrah
Cetakan Pertama 2010
RM19.90
RM22.90 Sabah/Sarawak
488 mukasurat
Terbitan Alaf 21 Sdn Bhd


"Setiap kali kulihat wajahmu, bergetar seluruh sukmaku"


Jenis cerita yg tak sangka kita akan teruja utk terus membaca hingga ke muka surat terakhir. Mungkin sbb nama penulis di kulit buku ini kelihatan baru. Kalau bukan DD yang rekemen, memang aku tak der lah membacanya seawal ini sbb buku2 yg dah lama aku beli pun belum sempat lagi aku bukak plastiknya.


Pemilihan tajuknya menarik. Mungkin akan menetapkan mindset pembaca semasa membaca tapi pada masa yg sama kita berdebar2 menanti keputusan Hariez dalam memilih seorg dari cucu maktok sbg isteri.


Pilihan yg dibuat Hariez dalam masa yg singkat mgkin membuat kita terfikir, takkan sepantas itu sudah cukup membuktikan cinta Hariez. Ternyata ada dugaan besar menantinya dan menempuhnya dgn semangat cinta yg berkobar-kobar.


Maktok tu memang buat kiter rasa mcm nak tenyeh2 dia biar hilang dari mukasurat2 novel ni. Kesian sgt kat Tija yg byk berkorban tu menjadi mangsa tohmahan Maktok.


Aku nak citer banyak pun kang mengganggu surprise cerita pulak. Secara kasarnya, kisah ni tentang Hariez yg baru pulang dari Dubai. Opah dia nak dia kawin dgn salah sorg cucu maktok sbb diorg penah berjanji dulu. Hariez akur kerana dia tak mempunyai pilihan hati lgpun dia memang ingin mempunyai keluarga sendiri.


Dia dibenarkan memilih seorg dari 7 cucu maktok yg masih single dan available. Wajah pertama yg mencuri hatinya adalah Husna yg mempunyai pakej lengkap sbg isteri pilihan. Maktok pun mcm confident saja Husna, cucu sulungnya, akan menjadi pilihan Hariez sehinggalah Tija muncul. Tija adalah cucu bongsu maktok. Dia cantik dan ceria tetapi dia tidak secantik Husna. Perhatian Hariez yg 100% kpd Husna sudah terbahagi persen nya. Tija masih terlalu muda, lulusan SPM yg sudah bekerja dan berpewatakan ceria riang ria, manja. Husna guru lepasan ijazah yg bijak dan bersopan santun.


Hariez digambarkan seorg jejaka kacak yg menjaga solatnya, malah menjadikan solat sunat sbg hiasan amalannya. Tetapi bila dlm pergaulan, dia tidak kekok mendekati dan memegang tangan gadis pilihannya yg belum dinikahinya. Seperti ada yg tak selari pulak character ni.


Malah dlm cerita ni spt menghalalkan hubungan antara sepupu yg seperti adik beradik. bergurau senda bertepuk tampar seperti adik beradik kandung. Memang antara mereka hanya wujud kasih sayang adik beradik tetapi hakikatnya mereka sah berkahwin jadi saya rasa kurang wajar kemesraan antara sepupu lelaki dan perempuan yg sudah baligh yg bebas bersentuhan.


SElain daripada itu, saya suka cerita ini yg saya rasakan sangat lain daripada yg lain. Cerita yg membuat kita ketawa dan menangis. Penulis bijak menzahirkan emosi watak2nya membawa kita turut merasa kegembiraan dan kesedihan mereka. Tahniah buat penulis.


sure fine whatever
rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


Luqman Hariez disuruh memilih salah seorg daripada tujuh cucu perempuan maktok utk dijadikan isteri, sementelah untuk mengenali hati budi mereka. Semua ini dilakukan demi menghormati permintaan opah dan maktok.


Sejak mula lagi, Hariez dapat merasakan bhw Husna, gadis yg paling cantik dan lemah-lembut, seakan-akan sudah mengisi ruang di hatinya. Pada masa yg sama, dia turut terpaut pada Tija, cucu perempuan bongsu mak tok yg bersifat keanak-anakan, namun hatinya penuh dgn kasih sayang dan keceriaan.


Bila masanya tiba, Hariez telah memilih salah seorang daripada mereka berdua. Namun pilihan hatinya telah mendapat tentangan hebat. Bagi hariez, itulah pilihan yg paling tepat dan dia tidak mahu berganjak lagi dari keputusannya.


Dapatkah Hariez dan pilihannya disatukan? Mampukah perkenalan yg singkat menghidupkan suasana indah dalam rumah tangganya?


"Cinta datang sendiri, ia satu anugerah dan aku tak perlukan sebab utk mencintainya. Setiap kali aku pandang wajahnya, aku tahu itulah wajah kesayanganku. Aku cuma mencari kasih sayang di situ, mencari sesuatu yg membuatkan aku rasa bahagia..."
-Luqman Hariez-

1 comment:

Kehelan said...

salam...

sy pernah terpikir byk novel alaf21 ada watak2 yg baik, yg soleh, tp boleh bersentuh-sentuhan dgn bkn mahram...