Tuesday, September 28

Rinn's Review: Bukan Salahku by Liza Nur


Bukan Salahku
Penulis: Liza Nur
Terbitan Buku Prima
cetakan pertama 2010
RM22.90
Sabah/Sarawak: RM25.90
isbn: 9789675489594


"izinkan aku mengiringi langkahmu selagi tiada yg menemani."


Novel pertama penulis ini dgn Buku Prima membuat aku teruja nak baca karya kedua beliau dgn penerbit yg sama. Thanks DD sbb memperkenalkan karya Liza Nur kat aku neh.
Sejujurnya aku sgt kagum dgn karya ini. Liza Nur mengangkat tema 1Malaysia dgn cara yg sangat menarik dan menyentuh hati. Kisah yg menyuburkan tema bersatu padu tanpa mengira bangsa. Membuat kita melihat harmoni yg Malaysia nak bawa ke mata dunia. Tahniah buat penulis :)


Kisah Asyiqeen ni agak berat. Dia anak yg teraniaya yg berusaha menjaga adiknya yg kurang upaya. hancur luluh hatinya bila adik tersayang pergi dalam keadaan yg sangat memilukan. tangkap nangis abis... Mak Tok dia tu kejam betul.


Kebijaksanaannya dlm pelajaran membawanya jauh ke Australia atas ikhsan dan budi baik insan mulia bernama cikgu Zabedah. Lepas belajar Asyiqeen terus bekerja di sana. Tetapi dia terpaksa meninggalkan segala2nya apabila menerima wasiat sahabat baiknya, Zahra utk menjaga Adib Farhan yg memerlukan perhatian seorg ibu.


Sblum ke Australia, Ash penah menaruh perasaan pada Aazad, anak cikgu Zabedah. Aazad pun mcm tu tapi dua2 tak penah meluah perasaan. Ash kecewa apabila dia balik utk nak surprise Aazad tapi Aazad tu dah ada pengganti sbb dia yakin Ash takkan kembali. Pandai pulak jeles si Ivan tu, kalau sebut nama Aazad mesti jadi Hazard. hehe.


Penulis sangat sensitif dgn emosi watak2nya, sama2 membawa kita ke rasa hiba dan sedih watak2nya.


Ivan hanya menyintai Asyiqeen tetapi tidak pegangan agama Asyiqeen. Keputusan Asyiqeen utk meninggalkan Malaysia membuat Ivan berada di persimpangan dan sukar membuat keputusan. Ivan dan Islam adalah sangat dekat sebenarnya tetapi bencinya pada ibu telah membuat dia membenci konsep beragama dan adat resam.


Kisah ini jadi menarik apabila Ivan menjejakkan kaki ke Malaysia. Dia cuma nak tengok2 masa mula2 tu tapi last2 terduduk sini terus apabila bertemu dgn ahli keluarga ibunya yg ramah tamah dan sgt penyabar dgn sikap angkuh Ivan. Di sini dia lebih dikenali sbg Ashraf, anak arwah Melissa. Kelakar la masa Ashraf mula2 nak berjinak dgn suasana dan budaya di kampung. Adaka dia nak pakai baju melayu dan sampan sekali. mana nak letak sampan kat baju melayu? Utk melembutkan hati Ashraf, pak long daud mengatur strategi utk menjejak siapakah 'Ash' yg selalu disebut2 Ashraf. Dia percaya 'Ash' akan dapat mengubah Ashraf.


Memang byk la scene2 menarik semasa Ashraf kat Malaysia. Tergelak gelak jugak sepanjang membaca novel ni :) Ashraf tu sampai sanggup tidur atas tilam usang, asalkan dapat berjiran dgn Ash. :)


Bagi aku novel yg ada guna tarikh pada bab2 nya akan kelihatan dan 'seasoned' bila kita baca novel ni tahun yg lain.


'bukan salahku' ada nilai patriotik walaupun ceritanya mementingkan nilai komersil. cheeeeeeeeee wah!aku tak sangka aku dapat buat ayat yg ada perkataan patriotik dan komersil dalam satu ayat <---- kucc kata aku sudah menunjukkan peningkatan dalam penggunaan frasa estetik walaupun ayat-ayat aku masih tunggang langgang. haha... seronok jugak ada peningkatan walaupun aku tak tau frasa estetik tu menatang apa.


sure fine whatever
Rinn


blurb/sinopsis belakang buku:


Asyiqeen menjaga adiknya yg kurang upaya sejak berusia 10 thn, selepas ibunya meninggal. Dek kerana dendam kesumat dlm diri Mak Tok, Asyiqeen yg dalam jagaannya diseksa. Di Sydney, dia bertemu dgn Ashraf Ivan Obaydin, lelaki yg tidak percaya pada kewujudan agama dan adat resam. Berita mengenai kematian kawan baiknya, Zahra Ruwaida memaksa Asyiqeen pulang ke Malaysia. Rasa bersalah pd arwah ibunya, Melissa memaksa Ivan menjejakkan kaki ke Malaysia. Mampukah Asyiqeen berdepan dgn masa silamnya? Mampukah Ivan mendalami agama dan budaya arwah ibunya, yg selama ini dibenci?


Kalaulah kau nampak apa yg aku nampak di sana? Kalaulah kau kenal segala yg aku cintai? Aku takkan tinggalkan kau. Aku akan menunggu kau seperti yg kau mahu. Tapi, kau terlalu mengikut telunjuk nafsu, tunduk pada kemahuan manusia yang tak pernah ada batasan. ~ Asyiqeen


"Aku akan berubah utk kau. Kalau kau nak aku fahami budaya kau, aku akan cuba faham. Kalau kau nak aku percayakan Islam, aku akan percaya. Kalau kau nak aku belajar Quran, aku boleh belajar. Kalau kau rasa dgn cara ini kita boleh bersama, aku ikut semua yg kau mahukan." ~ Ivan Obaydin


Cinta pada keamanan. Cinta pada penyatuan. Cinta sesama manusia. Cinta itu telah lama hidup dalam diri kami. Sebelum kami belajar tentang kewujudan bangsa dan perbezaan warna kulit, kami mengenal antara satu sama lain sbg manusia yg mempunyai sepasang mata, hidung dan mulut. Kami satu biarpun beribu. ~ Ah fong


------
BUKAN SALAHKU suatu eksperimentasi tentang dua persoalan yg selalu bermain di fikiran saya, agama dan adat resam. Saya cuba mewujudkan watak utama yg dahagakan ilmu dan iman, terjerat di antara dunia timur dan barat. Menzahirkan watak manusia yg hidupnya kosong tanpa pegangan dan cara watak itu mengisi kekosongannya sesuatu yg saya rasa mencabar.
~Liza Nur~

No comments: