Friday, January 28

Alaf21 - Bonus Jan & Feb

Tajuk : Cintamu Nadiku
Penulis : Norzailina Nordin
Harga: RM 19.90
ISBN: 978-983-124-638-2
Halaman: ~528

Sinopsis

ADA banyak istilah tentang cinta. Manusia juga mudah keliru dengan cinta, antara cinta dan nafsu, antara kasih dan kasihan. Karmila menerima lamaran Wazif bukanlah berdasarkan cinta yang sempurna. Dia bersetuju kerana mereka sudah saling mempercayai. Setelah berkahwin, Wazif mula berubah hati. Berada di sisi Wazif terasa lebih sepi daripada dia bersendirian. Namun, Karmila sedar lelaki dan perempuan yang bercinta pasti akan menemui halangan sebelum mengecapi kebahagiaan. Mungkin inilah kisah percintaan hakiki yang menuntut seribu pengorbanan.

Tetapi semakin hari, hidupnya disulami rentetan peristiwa ganjil. Karmila kaget bila diberitahu kemelut rumah tangganya mungkin angkara sihir. Dia tidak mampu melawannya kecuali berdoa kepada ILAHI. Mengapa dan siapakah yang iri hati dengan impiannya untuk merasai hikmah bercinta dan dibuai keasyikan perasaan?

Tajuk : Juara Carta Cinta
Penulis : Lynn Dayana

Ini kisah kejiranan yang gila. Ada pokok yang disiram air panas. Sampai kiamat, pasti tidak subur! Ada karipap yang berintikan julap maka penatlah berulang alik ke bilik termenung. Maya tersepit umpama inti sandwich yang dihimpit rapat oleh roti panas.
Jiran sebelah kiri selalu membuatkan dadanya terasa mahu pecah. Bekas kekasih yang tidak faham makna tidak. Kata hati Maya, sejarah lama tidak akan berulang kembali. Kata hati Haqiem, sejarah mengajarnya untuk tidak melepaskan wanita idaman hati. Maka remuklah organ dalaman Maya bila kerap diasak.
Jiran sebelah kanan pula membuatkan Maya pening kepala. Besarnya tanahair Malaysia, mengapa lelaki itu memilih untuk membeli rumah di situ juga? Sudah beristeri mengapa masih mencuri pandang pada dia?
Kehadiran lelaki yang tidak diketahui namanya membuatkan Maya gila! Lelaki ini kaya dengan teori.
Lelaki :“Orang kata kalau kita nak kenali seseorang, kita tengok bila dia shopping, apa yang ada dalam bakul atau trolinya.”
Maya: “Owh macam tu! Kalau I beli pisau setengah dozen? Tukul besi dua. Parang enam dan gergaji tiga. Apa maksudnya?”
Lelaki: “Somebody hurt you very bad, I guess.”
Dunia Maya kacau bilau bak diserang garuda. Siapakah juara di dalam carta cintanya? Yang kanan? Yang kiri? Atau yang sering singgah di dalam hati?

Trionovel Alaf21 -& Nur - Januari



Penulis : Salina Ibrahim

Harga: RM 19.90
ISBN: 978-983-124-629-0
Halaman: ~496

Sinopsis

Kata Anis Hasanah, dia mahu memulakan hidup baru. Dia sudah bertaubat dan ingin melihat dunia secara penuh insaf. Katanya, dia ingin lenyapkan ‘momok’ silam yang menghantui hidup sejak sekian tahun ini. Kerana dia mahu melangkah ke hadapan memburu khatimah yang tenang lagi diredhai.

Kata Hatim, hidup perlu realistik. Ini bukan pengakhiran kisah Cinderella tetapi permulaan pada sebuah kehidupan yang bermakna. Katanya, dia hanya punya hati yang ikhlas dan tulus. Dia sekadar mampu menawarkan harapan dan cinta untuk sama-sama melangkah, menuju masa depan.

Kata Ehsan, hidup mesti ikut hati. Dia kembali beroleh ‘nyawa’ selepas bertahun-tahun tenggelam di bawah bayang-bayang orang lain. Katanya, dia mahu mencari arah baru dan memulakan langkah sendiri yang bebas tanpa belenggu. Dia mahu mendapatkan semula cintanya yang pernah hilang. Khatimah hidup bagaimanakah yang mereka kejar? Dan inilah kisah mereka!
Muna Mahira
Halaman: 512
Harga: RM 19.90
ISBN: 978-983-124-631-3

Sinopsis

BENCI! Benci! Hakikatnya aku amat membenci jejaka itu yang senang-senang sahaja mendapat kedudukan sebagai CEO di Syarikat Leopard selepas persaraan papa. Kehadiran Hafriz telah menggugat kesabaranku. Mengapa mesti dia yang dipilih untuk menyandang gelaran itu dan bukannya aku?

Aku – Kimrie Natasya Ayue tidak akan sesekali menyerah kalah! Aku tidak akan sewenang-wenangnya membiarkan Hafriz terus menduduki kerusi CEO itu dan bermaharajalela mengarah aku. Namun dalam kebencian yang menguasai diri, Hafriz cuba memikatku. Huh! Tak semudah itu aku jatuh cinta pada dia kerana aku amat tidak mempercayai cinta, jauh sekali berkasih sayang. Apa yang menjadi misiku adalah untuk menyingkirkannya daripada syarikat kerana akulah yang paling layak untuk menyandang gelaran itu. Argh… Hafriz tetap dengan lagak machonya! Dia terus dan terus mencuri hatiku…

Elis Mokhtar
Halaman: 464
Harga: RM 18.00
ISBN: 978-983-124-646-7

Sinopsis

SEMEMANGNYA bukan mudah untuk mendirikan mahligai impian, apatah lagi untuk memanjangkan usia kerukunannya. Walaupun kita sering dihadapkan dengan pelbagai pilihan, namun kita tetap tersalah pilih. Tidak semestinya lelaki yang kita cintai mampu membahagiakan.

Perkahwinan antara dua benua, berbeza bangsa, adat dan agama benar-benar mencabar kesabarannya. Namun demi sebuah cinta yang diagung-agungkan, dia rela terima segala dugaan dengan tabah. Perkampungan permai ini harus dipertahankan kedamaiannya!

Tetapi, setelah begitu lama hidup bersama... mengapa diri ini mula goyah? Hati mula menjadi tawar dan rasa cinta hilang entah ke mana. Hinggalah satu malam, dia nekad membuat keputusan. Semua ini harus ditinggalkan. Dia ingin terbang bebas bak camar, pergi... tanpa perlu menoleh lagi. “Ya ALLAH... berdosakah aku? Benarkah apa yang telah aku putuskan ini? Atau, siapakah yang selayaknya berada di hati?”

Hashim Salleh
Halaman: 400
Harga: RM 16.00
ISBN: 978-983-124-650-4

Sinopsis

Astana Kasih... vila yang dibina oleh Tuan John di tengah-tengah ladang getah miliknya. Kerana sebuah peristiwa yang menggerunkan, dia kembali ke tanah airnya di London. Vila itu dan seluruh ladang diserah kepada Pak Murad suami isteri. Selama bertahun-tahun, Rusdi sebagai anak sulung Pak Murad menguruskan ladang itu. Suatu hari, dia hampir ditimpa kemalangan kerana brek Land Rover yang digunakan untuk melawat ladang tidak berfungsi. Hatinya kuat mengatakan ada seseorang mahu mensabotajnya.

Semakin menjadi tanda tanya apabila di dalam vila, dia beberapa kali ternampak lembaga hitam menyelinap masuk dan kemudian hilang begitu saja. Malah, kedatangan anak Tuan John iaitu Karen dan Michael di vila secara tiba-tiba menjadi teka-teki. Pak Murad yang tahu segala-galanya hanya mengunci mulut. Dia mahu rahsia dan misteri itu terbongkar dengan sendiri. Kerana dia amat pasti, ada hikmah atas segala apa yang terjadi.


Terkini daripada PTS

Tajuk : Nian Hati Salsabila

Penulis : Zahiruddin Zabidi

Harga: RM 17 / RM 19
ISBN-13: 978-967-5783-53-1
Tarikh Terbit: 28 Jan 2011
Jumlah Muka Surat : 304


Dari puncak yang sejuk nian, dia mula mengenal dan belajar mengenai kepentingan berkongsi. Dia terkesan dengan ungkapan murabbinya ini. "Dakwah itu bermaksud mengajal." Dalam al-Quran ada menyebut supaya kita berdakwah atau mengajak manusia kembali pada ajaran Allah yang sebenar dengan cara berhikmah dan melarang mereka dengan pebuh kebaikan. Jika berlaku pertembungan, uruskanlah dengan penuh toleransi.

Dari saat itulah gadis manis yang bernama Naurah Salsabila mula melebarkan sayapnya. Dia terus terjun ke dunia yang penuh dengan suka duka, cabaran dan ujian hanya kerana rasa tanggungjawab untuk berkongsi dengan ummah. Lantas diteguhkan niatnya kerana Allah, diladeni akannya sunnah Rasulullah.

Tajuk : Tiga Hati

Penulis : Maslina Ngadiman

Harga: RM 18.00 / RM 20.00

ISBN-13: 978-967-5783-25-8

Tarikh Terbit: 26 Jan 2011 Jumlah

Muka Surat : 352

Kategori: Remaja, Novel Chiclit

Penerbit: PTS Litera Sdn Bhd


Kata Arina, "Saya serik bercinta-cinta. Saya mahu berikan tumpuan kepada kerjaya."

Tekad Maya, si gadis extra sopan, "Saya tidak akan biarkan diri ini dibuli lelaki lagi. Saya mahu mantapkan kerjaya saya."

Azam Wardah pula, "Sekarang bukan masanya mahu bersedih kerana belum ada jodoh. Saya mahu tingkatkan keupayaan diri, barulah nanti boleh memikat hati bakal-bakal ibu mentua."

Mereka berkongsi azam yang sama iaitu, mahu berjaya dan menjadi muslimah yang terhormat.

Namun, pasti ada cabaran yang menanti... dan mampukah mereka atasi

Tajuk : Penulis Yang Disayang Tuhan

Penulis : Baharuddin Bekri

Harga: RM 18.50 / RM 20.50

ISBN-13: 978-967-5783-28-9
Tarikh Terbit: 10 Jan 2011
Jumlah Muka Surat : 376

Ada seorang penulis yang putus asa, seorang pelajar 10 tahun yang taat kepada bapa, seorang gadis yang berada di hujung usia, tiga pendatang tanpa izin yang hidupnya disalut kecewa dan lima bekas penulis yang penuh rahsia.

Siapa penulis yang disayang Tuhan? Namun kisah ini lebih daripada sekadar itu....

Tajuk : Pen Merah Pen Biru

Penulis : Elisya Izd

Harga: RM 16.90 / RM 18.90

ISBN-13: 978-967-5406-17-1

Tarikh Terbit: 20 Jan 2011

Jumlah Muka Surat : 272e

Kategori: Novel Dewasa, Novel Chiclit

Namun, selepas bertahun menamatkan zaman sekolah menengah, si pen biru berasa bersalah dab mahu mencari si pen merah bagi meminta maaf atas perselisihan faham dahulu.

Dapatkah si pen biru menemui si pen merah?

Bagi si pen merah....

Pen merah

Pen biru,

Saya marah

Awak tahu?

Harga: RM 17 / RM 19
ISBN-13: 978-967-5406-68-3
Tarikh Terbit: 20 Dec 2010
Jumlah Muka Surat : 352

Kategori: Novel Dewasa, Novel Chiclit

Penerbit: PTS One Sdn Bhd


Namaku Bedah binti Bedul.Nama indah pemberian ibu dan arwah bapa adalah hasil gabungan nama mereka berdua iaitu Bedul dan Hamidah.
Berkali-kali aku meminta daripada ibu supaya dia benarkan penukaran nama.Namun, katanya namaku itu tanda cinta dia dan arwah bapa.Oleh itu, aku tidak dibenarkan sama sekali menukarnya.
Bagaimana aku akan mendaftar di kolej dengan nama itu?Gadis secantik aku bernama Bedah!Tidak padan, bukan?Dengan nekad, aku menggunakan nama baru di kolej.

Namun, langit tidak selalu cerah.Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ke tanah juga.

Hakikatnya, namaku tetap...
BEDAH!


Tajuk : Namaku Bukan Maria
Harga: RM 18 / RM 20
ISBN-13: 978-967-5783-52-4
Tarikh Terbit: 27 Dec 2010
Jumlah Muka Surat : 416

Novel ini mengangkat watak besar dalam sejarah tanah air iaitu Natrah. Pengarang memilih nama Natrah kerana nama ini tercatat dalam sepucuk surat yang ditulis oleh Mansor Adabi kepada Natrah sewaktu Natrah dipaksa ke Belanda.

Kisah ini berlaku pada zaman darurat ketika Jepun menyerang Malaya. Sewaktu itu Che Aminah mengikut suaminya berniaga di Bandung, Indonesia. Che Aminah rapat dengan Nor Louise, nenek Natrah yang sudah memeluk agama Islam kerana berkahwin dengan pemuda tempatan. Kemesraan itulah yang menyebabkan ibu Natrah, Adeline Hertogh menyerahkan Natrah kepada Che Aminah.

Perang menyebabkan kemiskinan dan kemelaratan. Perang juga menyebabkan suaminya Hertogh menjadi tawanan Jepun. Sebagai ibu tunggal, keluarga yang besar seperti keluarga Natrah dihimpit derita untuk membesarkan anak-anak. Oleh sebab itu, beliau tidak mampu menanggung keluarga lalu bersetuju menyerahkan Maria kepada Che Aminah, sebuah keluarga Melayu yang berasal dari Terengganu. Mak Minah menerima Maria menjadi anak angkatnya dan mengislamkannya dengan nama Natrah.

Tajuk : Ghaib ke Kemboja
Penulis : MF Kencana

Harga: RM 13.00 / RM 15.00
ISBN-13: 978-967-5136-70-2
Tarikh Terbit: 23 Dec 2010
Jumlah Muka Surat : 224


ANGKOR WAT.

Antara khazanah paling misteri dan menakjubkan pernah wujud di muka bumi. Empayar ajaib berkurun lamanya kini lenyap dimakan waktu. Yang tinggal hanyalah sejarah dan legasi lama. Yang ada hanya mercu pertiwi bangsa yang tidak lekang dek panas, tidak lapuk dek hujan.

Namun, tidak semua menyedari pada setiap siratan sejarah pasti ada rahsia yang sering akan tersingkap pada detik-detik yang tidak terduga.

Maka, muncullah Iqram menjadi nadi kembara cerita ini. Ghaib ditelan cabaran dan dugaan yang sungguh mendebarkan lagi menggemparkan!



Tajuk : Diari Mat Despatch Lelaki Baik
Penulis : Baharuddin Bekri
Harga: RM 9.90 / RM 10.90
ISBN-13: 978-983-3654-79-6
Tarikh Terbit: 20 Dec 2010
Jumlah Muka Surat : 144

Diari bulan Januari yang aku tulis dalam buku laporan sains sudah hilang. Diari ini diari kedua aku. Tujuan aku membuat diari ini bukan lagi kerana niat mahu belajar Bahasa Melayu Tinggi kerana aku sudah kecewa dalam ujian BMT dahulu. Kini,aku menulis diari kerana merasakan menulis diari boleh melegakan perasaan aku dan membuatkan aku tenang. Aku juga sedang mencari definisi berkenaan lelaki baik.Bagaimanakah lelaki itu dikatakan lelaki baik?

Tajuk : Cikgu Paling Gempak

Penulis : Ainin Naufal

Harga: RM 14.50 / RM 16.50
ISBN-13: 978-967-5406-29-4
Tarikh Terbit: 12 Jan 2011
Jumlah Muka Surat : 272

Senarai nama pelajar 2 Biru: Melah Melia Mirza Rayyan Naznin Arif, ditugaskan mengajar di Kelas 2 Biru yang haru bitu sementara menunggu keputusan STPM. Tiada seorang guru yang sanggup mengajar dikelas itu. Namun, Arif yakin dia mampu menggalas cabaran ayah dan rakan-rakan sekerja bagi mengajar di kelas itu. Mampukah Arfi menjadi guru di kelas yang tidak pernah aman itu?

Terbaru daripada Buku Prima


Tajuk : Jambatan Kasih
Penulis : Danisha Nur
Harga : RM 19.90
ISBN: 978-967-0184-02-9
Halaman : 460 hlm

Naema Qistina kecewa apabila cinta Imran beralih arah pada Syafikah, teman baiknya sendiri. Dia membawa diri jauh dari kedua-duanya. Bertahun-tahun hatinya tidak diusik sesiapa sehingga suatu hari dia bertemu Adif, pemuda kacak dan lucu. Tidak lama berkenalan, mereka bertunang sebelum Naema mendapat tahu yang Suraya teman baiknya pernah menaruh cinta pada Adif. Naema mengambil keputusan untuk memutuskan pertunangan. Pelbagai insiden berlaku kemudiannya. Syafikah pula masih berusaha memperbaiki hubungannya dengan Naema sementara Imran melakukan pelbagai cara supaya Naema kembali padanya. Apakah hujung cinta Naema dan Adif? Sudikah Suraya berkorban demi teman baiknya?




Tajuk : Semenjak Kau Datang
Penulis : Muhd Nasruddin Dasuki
Harga : RM 15.90
ISBN: 978-967-0184-01-2
Halaman : 336 hlm

Sejak Hermawan, jejaka dari Lombok itu menyerlah sinar dalam hidup Syahwati , gadis yang baru selesai mengambil SPM itu terpana dengan janji manisnya. Lantaran hati nya yang terbuai oleh keasyikan SMS, dalam diam hati nya telah dicuri oleh jejaka pekerja tapak binaan itu. Hanya dia yang tahu apakah nikmatnya bercinta dengan jejaka itu sehingga dia lupa segala-galanya. Lantaran itu Syahwati mula berubah sikap dan bijak memanipulasi keadaan sehinggakan Hermawan berjaya melarikannya ke Pulau Lombok. Impian manis yang diharapkan ti dak menjadi kenyataan. Hati nya menjadi lara apabila dia diti nggalkan dan Hermawan kembali ke Malaysia kerana sukar mendapat pekerjaan di tanah kelahirannya. Bagaimanakah nasib malang gadis yang baru mengenal cinta ini? Seperti gadis-gadis lain yang pernah dilarikan ke Lombok, apakah nasib Syahwati lebih malang lagi?




Tajuk : Tajdid Rindumu
Penulis : DYZA AINUN
Harga : RM 25.90
ISBN: 978-967-0184-11-1
Halaman : 672 hlm

Pengorbanan V’na menamatkan zaman remaja bukan relanya. Demi keterpaksaan itulah, dia menerima lamaran Siti Dalila, isteri kepada lzzul Haqeemi. Menjadi isteri kedua yang penuh dengan jutaan dugaan. Pergolakan hati dan perasaan dalam rumah tangga yang tidak dibungai rasa cinta. Berhadapan pula dengan kecemburuan Siti Dalila kemudiannya. Apa lagi, ternyata, V’na telah berjaya menganugerahi lzzul Haqeemi dengan gelaran paling istimewa, menjadi seorang bapa kepada bayi yang selama ini amat diharapkan oleh lzzul. Namun, V’na terfitnah oleh pelbagai hasutan yang didalangi oleh Siti Dalila. Berbaloikah sebuah pengorbanan?



Tajuk : CUCUR BAWANG & KOPI ‘O”
Penulis : HASRUDI JAWAWI
Harga : RM 25.90
ISBN: 978-967-0184-10-4
Halaman : 720 hlm

Siapa sangka, cucur bawang telah mempertemukan mereka dalam satu ‘sketsa perang’ di tepi jalan. Dari insiden itu mereka bagai dijodohkan untuk bersua lagi. Kerana terdesak dan kabur mata dengan gaji yang ditawarkan, Rudiana terpaksa berkahwin dengan Iskandar dalam rahsia atas dasar kerja semata-mata.

Bila sudah duduk serumah, mulalah berputik satu perasaan aneh dalam hati mereka walaupun masing-masing masih keras kepala. Namun, egois masing-masing terlalu tinggi melampaui Gunung Everest. Perkahwinan mereka hanya sekadar di atas kertas dan terus menjadi rahsia.

Kemunculan Khairulnizam membuatkan Iskandar gelisah bila kawan baiknya itu tertarik hati dengan Rudiana, isterinya yang mula dicintainya tanpa sedar itu. Mampukah Iskandar melihat isterinya menjadi kekasih kawan baiknya sendiri?

Monday, January 10

Jan 2011 dari Jemari Seni...


ISBN: 978-967-5118-52-4
Harga: RM20.00 (Sem. M'sia)/RM23.00 (Sabah/Sarawak)
Pesanan online mulai 24 Jan. 2011
Seteguh manakah hati seorang isteri kalau hidup bersama suami setiap hari makan hati berulam jantung, sedang kekasih lama tetap setia dengan cintanya?
Arissa dan Zamil, rakan sekerja yang seperti anjing dengan kucing tidak boleh berdekat. Seorang bermulut laser dan seorang lagi mulut tiada insurans. Sering juga teman-teman mengingatkan mereka, kata orang, jangan terlalu membenci bimbang nanti menjadi suka. Tapi mereka tak percaya kerana rasa tidak suka itu terlalu tebal. Namun siapalah mereka untuk menolak perasaan suka itu kalau perasaan itu mahu bertunas? Arissa kecewa kerana percintaannya dengan Firdaus terpaksa berakhir kerana keluarga; Zamil pula kecewa kerana hanya bertepuk sebelah tangan dengan Ain. Mereka tidak tahu bahawa takdir telah menentukan hubungan masam-masam manis antara mereka begini dan kemudian begitu, jadinya.
* * *
Kata orang hati perempuan itu sukar ditafsirkan. Jadi biarlah IMAN XARA membuka rahsia itu untuk anda fahami, dengan membaca Kau Curi Hatiku


ISBN: 978-967-5118-51-7
Harga: RM18.00 (Sem. M'sia)/RM21.00 (Sabah/Sarawak)
Pesanan online mulai 24 Jan. 2011

Seumur hidupnya, dia hanya mahu memenangi hati Syuhairah, mama yang sangat dia rindu walau wujudnya di depan mata. Dari kecil dia sering tertanya-tanya, kenapa dia bagaikan halimunan pada mata mama!

Ainnur Shahirah tidak pernah kenal siapa ayahnya. Sangkanya, apabila bertemu ayah, kurang-kurang dia punya kasih seorang bapa. Tapi dia salah. Ayah seperti mama. Tidak pernah menerimanya sebagai anak.

Dia menjadi daki dalam keluarga. Dia sedar duduk dirinya. Dia akhirnya pasrah, kasih mereka bukan untuknya. Dia harus pergi agar mama dan ayah bahagia dengan keluarga sendiri.

Kata Zhafran, “Ainnur bukan sekadar kejam pada Tok Mama dan Tok Baba. Tapi juga Uncle Luqman. Salah ke mereka hingga turut terhukum?”

Apa yang Zhafran tahu?

Semuanya dia yang tanggung. Rasa pedih, terluka. Semuanya ditelan sendiri. Dia sudah sehabis daya mencuba. Dia pergi pun atas kehendak mereka, jadi apakah dia yang kejam?

* * *
DIYA NORDIN memeta watak Ainnur Shahirah dengan baik sekali. Kaca Jendela Ainnur membawa anda memahami hati seorang perempuan yang tabah. Benarkah hati perempuan itu hening bak kaca?

Friday, January 7

BUKU TERBARU KARNADYA - JANUARI


Sesuci Cinta
Aina Emir
Harga Semenanjung: RM21.90
Harga Sabah/Serawak: RM24.90
ISBN: 978-967-5367-89-2

Siapa kata gadis sepertinya tidak mampu untuk mengubah imej? Mungkin kerana itulah dia melarikan diri, tinggalkan semuanya untuk mengubat hati dan harga diri yang telah dirobek dan dihina. Walau setinggi mana cintanya kepada Armand, Nuraina sedar cinta tanpa harta mungkin tidak akan ke mana.

Behzad, lelaki yang mempunyai segala-galanya telah muncul untuk mengubat jiwa yang sengsara. Dia menerima Nuraina seadanya. Apakah kehidupannya di perantauan mampu membawa nikmat dan kebahagiaan?

Sehebat mana sekalipun manusia merancang, Tuhan yang menentukan. Lambaian Istana Al-Hambra membawa Nuraina ke Andalusia, Sepanyol dan di sanalah Nuraina bertemu dengan sesuatu yang sangkanya sudah lama hilang.

Hatinya yang diketuk semula memerlukan Nuraina untuk membuat keputusan. Apakah dia mampu untuk menilai yang mana satu kasih dan yang mana pula kasihan? Cinta baru yang bermakna atau nostalgia cinta lama tetap di hati?

Realiti selalunya tidak seindah mimpi, namun Nuraina terpaksa menghadapi semuanya. Novel ‘BEST SELLER’ ini tentunya akan menguja hati dan jiwa anda yang membaca

Cinta Si Kunang-Kunang

Nora Fuad

Harga Semenanjung: RM20.90

Harga Sabah/Serawak: RM23.90

ISBN: 978-967-5367-79-3

“Ibu, kelip-kelip ni hanya muncul di tempat gelap, juga di tempat yang istimewa saja. Datangnya memberi cahaya. Seperti dia juga. Datang bertandang di hati Intan, bercahaya.” Dia tersenyum lagi. Dia pasti dengan pilihannya kali ini.

Intan Irdina dan Intan Adeena, dua beradik kembar yang bukan sekadar berkongsi paras rupa tetapi juga rasa. Masing-masing sukakan benda yang sama dan inilah yang menyukarkan perjalanan cinta mereka. Siapa yang menyayangi siapa dan siapa pula yang akhirnya mendapatkannya

Pastinya hidup ini penuh dengan liku-liku, hanya si kunang-kunang yang mampu datang dan menerangi hati dan jiwa yang pernah terluka. Pun begitu, tidak mudah untuk mencari jawapan bagiu mengisi kekosongan. Apakah si usahawan tani itu, Dzar Salahudin mampu menawan hatinya semudah memanjat Gunung Kinabalu dan berjaya untuk membuat dia tersenyum semula? Atau mungkin kesan kasih lama tetap berpaut pada Adam Falqiss dan membuatkan si gadis tidak mampu berhijrah? Atau adakah jejaka yang ditemuinya di Bandaraya New York, Adi Faris menjadi pilihan hatinya?

Sama-samalah kita melayari kisah cinta ini yang membawa pembaca mengembara ke tempat-tempat menarik dan penuh dengan rasa romantik.

Tuesday, January 4

Rinn Reviews: Jet Jonah by Ika Madera


Jet Jonah
Penulis: Ika Madera
Editor: Noor Suraya bt. Adnan Sallehudin
Terbitan Jemari Seni Publishing
Cetakan Pertama Nov. 2010
528 muka surat
RM21.00
Sabah/Sarawak: RM24.00


Cerita yang byk menyingkap zaman kanak2 Jet & Jonah. Journey down the memory lane tu yang membuat cerita ini manis dan ceria. Cerita ini juga membuat kita turut terbawa ke zaman kanak2 masing2.


Kalau diukur dari kisah percintaan, Jet Jonah mungkin adalah kisah yg biasa kita baca sebelum ini, sahabat dari zaman kanak2, bertemu semula dan salah seorg dari mereka sudah lama menyimpan perasaan kasih buat sahabatnya. Itulah 'kek' cerita ini, tetapi memori lama mereka merupakan topping yg lazat & manis dan kenangan2 mereka itu jugalah menjadi hiasan yg mencantikkan lagi 'kek' tadi :)


Jet menjejak Jonah di laman facebook setelah sekian lama terpisah. gambar profile Jonah ketika zaman kanak2 membawa Jet ke zaman kanak2 mereka yg penuh suka duka. Dia tak pernah menyangka rupa2nya Jonah juga merantau di Kota London dan dia mahu mengambil peluang itu utk mendekati Jonah, tetapi Jonah seperti tidak mahu didekati walaupun dia turut gembira menyusuri semula memori zaman2 kanak2 bersama Jet yg penuh cerita menarik. Jonah menyimpan rahsia, dia meninggalkan segala2nya di Malaysia kerana kecewa. Rahsia yg sekian lama disimpan kejap dalam keluarga itu terbongkar ketika Jonah bakal mendirikan rumah tangga dgn lelaki pilihan hatinya. Rahsia yg terbongkar itu telah membuatkan ikatan tersebut terlerai sebelum sempat disimpul.


Kapten Jet muncul kembali mewarnai persahabatan mereka. Tapi atas nasihat Ikhwan, Jet mengambil pendekatan yg lebih slow and steady, tapi kemesraan Jet dan Ikhwan membuat Jet berasap. Kehadiran keluarga yg merestui hajat Jet membuatkan Jet berani melamar Jonah.


Kisah sebenar asal usul Jannah tidak lah seburuk sangkaan Jannah. Jet banyak mendorong Jonah supaya mengenang jasa keluarga yg membesarkannya. Scene Jannah mula2 call family dia di kampung tu sangat mengharu kan. Memang patut Jonah membuka hatinya buat Jet. Kelihatan Jonah belajar menyintai Jet selepas menjadi isteri Jet :) Ada lagi peristiwa yg berlaku menduga hati dan perasaan Jonah. kalau kecil2 dulu, Jonah yg lebih banyak in control berbanding Jet sampai Jet pernah merajuk sbb kena ikat kat pokok rambutan yg penuh kerengga bersama-sama Jonah, tetapi sekarang Jet tetap bersama-samanya menempuh segala peristiwa yg mendatang :)


Selepas diorang kawin, dah 'hilang' flashback2 kisah diorg semasa kecil.


sure fine whatever
rinn





sinopsis/gengkicap/blurb


London, 2007


"Tak ada apa pelan!"
"Whoaaa, whoaaa, kau dah suruh aku bangun pagi2 datang ke sini! Terang fasal tu dan terus balik? Mana aci!"
"Habis tu?"
"Kita pergi jalan2!" usul Jet.
"Ke mana?"
"Ahah! Biar Kapten Jet jadi pemandu pelancong anda hari ini ya?"
Jonah tertawa mendengar nada suara Jet yang dibuat ala-ala sura Captain Planet pula. Kartun kegemaran mereka berdua waktu kecil dahulu!


Ya, biarlah Kapten Jet yang mengemudikan hati itu ke hati ini!


1 Syawal, 1428


Cantiknya Jonah berbaju kurung warna merah jambu, cair hati Jet: macam manalah tak jatuh hati. Rupanya hati Ikhwan yg dipautnya.
"Izzat, dengar tak apa emak cakap ni? Senyap saja kamu?"
"Tak dengar. Maaf, Izzat penat sangat rasanya."
"Hmmm... berehatlah. Tak pergi ke mana-mana ke hari ini?"
"Rumah Kak Melati tadi."
"Ohhhh, jumpalah Jannah sekali? Sihat dia?"


Sihatlah emak! Org lain bahagia bercinta, anak emak yg merana sekarang ini!


----------------

IKA MADERA penulis dari Kota Singa ini menggunakan bahasa Melayu Nusantara yg unik. Caranya bercerita membuat senyum melekat di bibir. Jet Jonah - sebuah kisah cinta kasih sayang yg manis berlatarkan masyarakat Melayu di Kota London.