Monday, May 31

Review: Cinta Sufi by Ramlee Awang Murshid


Cinta Sufi by Ramlee Awang Murshid
Cetakan PErtama 2010
Alaf 21 Sdn Bhd
RM19.90
Sabah/Sarawak RM22.90
499 mukasurat


"Sekali kurebah, sejuta kali kubangkit"


Ramlee Awang Murshid terus berjaya melonjakkan keperibadian Saifudin dlm Cinta Sufi sepertimana kejayaannya menggarap perwatakan SAifudin dlm trilogi Bagaikan Puteri sebelum ini. Saifudin yg tidak jemu2 mengagungkan kekuasaan Allah turut memberi keinsafan kepada pembaca dan meneguhkan lagi kepercayaan kita pada Allah. Iman adalah senjata kekebalan Saifudin yg tiada tolok bandingnya. Pendindingnya adalah kalimah2 suci Al-Quran. AsmaulHusna jadi dendangan penghibur jiwanya. Kepahlawanan Saifudin diserlahkan dengan amalan2 keagamaan yg amat mudah tetapi keberkesanannya sangat besar kerana keimanan dan kepercayaan Saifudin kepada Allah tidak berbelah bagi. Bagi saya ini adalah motivasi yg baik utk pembaca. Dalam memberi hiburan, RAM menyelitkan nilai2 rohani yg tinggi ke jiwa pembacanya. Membuat kita mahu menjadi seperti Saifudin yg mengasihi sesama manusia kerana Allah. Lillahita'ala.


Saifudin yg baru pulang dari masa depan menghadapi kecederaan jiwa yg maha hebat sehingga kekuatan fizikalnya hampir lenyap. Tapi ianya tidak melemahkan imannya langsung. Dia menjadi tawanan Portugis selepas kejatuhan melaka lalu diisytihar sbg hamba sahaya kpd Catalina, balu kaya dari Portugis yg mahu ke Hulu Melaka mencari Maryam yg muncul dlm mimpinya.


Perjalanan mereka dihujani pelbagai dugaan dan Saifudin berjaya diselamatkan lalu dibawa ke binaan langit oleh bangsa Polip yg beriman dgn Allah. Di sana Saifudin pulih sepenuhnya dan Luna cuba menghulurkan cinta.


Setelah sembuh, takdir menemukannya semula dalam Catalina dan dia mahu membantu Catalina mencari Maryam kerana dia percaya perjalanan Catalina adalah pencarian takwa. Macam boleh teka siapa Maryam memandangkan dlm trilogi sebelum ini ada saja watak yg merentas masa. :)


TAk sangka pulak aku Puteri Gober Gandring tu hidup lagi ermm kira idup ker kalau jadi pontianak? ngeri ngeri... Dlm Cinta Sang Ratu dia kalah teruk di tangan Saifudin sehingga terlucut segala kuasa saktinya. aku paling ingat scene Saifudin tulis 'alif-lam-lam-ha' tu. :)


Ending Cinta Sufi walaupun penuh teka teki tetapi kita seperti dpt meneka apa yg telah terjadi. Tetapi kejadian kecurian keris nanggroe dan catatan Maryam tu membuatkan kita ingin tahu apa yg terjadi selepas itu???? ada sambungan lagi ke?


sure fine whatever



sinopsis/blurb
Pilu hati saat dikhabarkan suaminya gugur di medan perang, Catalina rebah tidak sedarkan diri. Sebaik terjaga, dia membicarakan hajatnya ke Hulu Melaka. Ingin mencari 'lelaki bertanduk dua'.


Tanpa diduga, takdir menentukan Laksamana Sunan lelaki yg dicari Catalina. Malangnya, Laksamana Sunan bukan lagi wirawan. Kudratnya lenyap dan ditawan penjajah yg menakluk Melaka. Hampir dibunuh musuh, dia diselamatkan oleh cinta yg dipendam Luna.


Laksamana Sunan, Catalina dan Luna... bukan sekadar terperangkap dalam perjalanan yg berliku, malah terkurung dlm cinta segi tiga yg terlafaz dan tersembunyi.


CINTA SUFI

kesinambungan trilogi Bagaikan Puteri, dipenuhi aksi pengembaraan dan pertembungan antara kebaikan dan kebatilan, yg nyata dan mistik. Disemarakkan lagi dgn rasa cinta dan pengorbanan.

No comments: