Tuesday, June 1

Review: Diari Mat Despatch by Bahruddin Bekri



Diari Mat Despatch
Penulis: Bahruddin Bekri
RM9.90
Sabah/Sarawak: 10.90
9789675406522
155 mukasurat
PTS O.N.E Sdn. Bhd.


Bersedialah untuk tersenyum dan tergelak. Penulisan ini mungkin kelihatan sangat polos dan innocent tetapi bagi aku ianya sangat sarat dengan kata2 sinis yang penuh teguran dan kata2 penguat semangat. Banyak kata2 peniup semangat yg sesuai dijadikan pegangan hidup. Ayat2 mudah yg dipersembahkan dalam naskah ini mempunyai maksud yg mendalam dan jadikan ia penanda aras dalam kehidupan seharian kita. Ini adalah cerita biasa yg kita sendiri laluinya, cuma ia mengajak kita berfikir sambil melalui nya.


Kisah ini tentang seorg mat despatch yg mempunyai ijazah. Dia tidak memilih kerja lantas menerima kerja sbg mat despatch. Pada masa yg sama dia cuba2 mencari kerja sampingan utk menambah pendapatannya. Dia menaruh harapan utk diterima sbg editor sambilan, dia perlu mengambil ujian Bahasa Melayu Tinggi (BMT). Lalu dia mengambil keputusan utk menulis diari harian kisah hidupnya dengan menggunakan Bahasa Melayu Tinggi utk menajamkan lagi penggunaan bahasa melayunya dan membantunya lulus dalam ujian BMT itu nanti. Setiap hari dlm catatannya dimulakan dengan Tip2 Bahasa Melayu Tinggi yang mudah tetapi kita tidak ambil tahu mengenainya walaupun kita dulu pernah mempelajarinya.


Mat despatch ni adalah lelaki biasa yg mudah jatuh hati. Kisah hariannya dihiasi kehadiran wanita2 yg dipujanya dalam diam tapi dia sendiri tidak tahu apakah itu cinta. Kawan2 dan orang2 yg ditemuinya turut memberi nasihat mengenai wanita. Susah juga bagi lelaki biasa sepertinya utk memahami wanita2 yg kompleks. Kisah biasa yg membuat kita berfikir tanpa kita sedari.


antara petikan2 menarik:

page 73
"Betullah malas itu tanda tidak amanah kerana tubuh manusia ini adalah tubuh yang rajin. Bayangkan sahaja sekiranya jantung malas berdenyut dan darah malas mengalir. Pasti tubuh celaka. Jadi apabila malas, aku bukan sahaja tidak amanah kepada bos aku, malah aku tidak amanah kepada tubuh aku yang rajin ini."


page91
"Hidup ini umpama jalan. bukan cepat atau lambat yang menjadi penentunya, tetapi jalan yang bagaimana kita lalui. Walaupun kita pantas tetapi melalui jalan yang salah, kita pasti tetap akan binasa."


Banyak lagi yg menarik yg dikongsikan penulis dalam naskah 'buku laporan sains' yang lain dari yang lain ini :)



sinopsis/blurb:


Peringatan:


Kepada sesiapa yg menjumpai buku ini, ini bukanlah buku laporan sains sekolah walaupun ia memang sepatutnya buku laporan sains. Tetapi ini adalah diari. Oleh kerana aku tidak mampu membeli diari, aku beli sahaja buku laporan sains. Jadi apa yg aku mahu beritahu adalah, jangan baca diari ini dan jangan pulangkannya. Buang ataupun bakar kerana apabila membaca diari ini anda akan mengetahui rahsia aku dan aku akan malu.


JADI TOLONGLAH JANGAN BACA.

4 comments:

sue mrs.pink said...

CUTE....

Ilyah... said...

wah...nk beli...

Pah Tak Tertipu said...

buku die mmg saiz mcm tu ker?
mcm lucu jer bacenyer...

Melody said...

buku yang menarik! nak carilah! :)