Monday, May 31

Review: Dendam Pencinta by Ann Aishah


Dendam Pencinta
Penulis: Ann Aishah
Terbitan PTS Publications
Harga: RM 26 / RM 29
ISBN-13: 978-983-3892-29-7
Cetakan pertama 2009
Jumlah Muka Surat : 592


Bila aku baca catatan penulis di permulaan buku ni aku mcm tertanya2 ni penulis bukan melayu ke? cara penulisan penulis ini tidak langsung menunjukkan dia adalah bukan melayu. kagum kagum...


cerita ini tentang dendam yg dijadikan baja untuk pepohon cinta plastik tetapi rindu dan kasih yg mekar berbunga. huiyo.


Ariff menyimpan dendam pada Anding dan keturunannya. Anding telah menghancur lumatkan hati kakak kembar kesayangan Ariff setelah sebuah kemalangan jalan raya yg meragut memori dan kesihatan kakaknya. Murni, adik kesayangan Anding menjadi sasaran Ariff utk melepaskan dendam agar kesakitan yg dirasainya turut dirasai Anding dan Murni.


Murni terlalu baik untuk dilukai. Jeratnya mengena apabila cinta palsunya bersahut walaupun mengambil masa bertahun-tahun mengacah umpan. Perkenalan dgn keluarga Murni mengaut simpati dari Ariff dan setelah melihat keadaan Anding yg tempang, Ariff tidak dapat menahan diri dari merasa kasihan. Dia cuba memekarkan dendam di hati. Pinangannya diterima walaupun Murni agak berat hati kerana dia masih lagi belajar. Beban kemiskinan yg ditanggung keluarga Murni semakin menghilang dgn bantuan Ariff.


Entah berapa kali Ariff hilang fokus dalam misi balas dendamnya. Segala yg dirancangnya tergelincir dari landasan. Setiap kali berjaya menyakitkan hati dan perasaan Murni, Ariff turut tersiksa dan end up memujuk hati Murni yg baru dilukainya.


Misi balas dendamnya bertukar menjadi misi pengaman buat kakaknya dan Anding, tetapi di saat itu rahsia misi balas dendam Ariff terbongkar dan Murni kecewa. Part yg bagi aku menyentuh perasaan adalah masa Murni bagi tau Ariff yg dia tengah pregnant sedang dia sendiri tahu Ariff dah tau perkara tu tapi dia nak bgtau sendiri jugak.




sinopsis/blurb

dari website pts


Mengisahkan Aliff yang ingin membalas dendam kepada Anding, teman lelaki Rina, adik perempuannya yang menyebabkan kematian kedua ibu bapanya dalam kemalangan ngeri. Kemalangan itu juga menyebabkan Rina koma dan cacat kakinya. Ini menjadikan Aliff berdendam pada Anding dan bertekad mahu membalas segala kesedihan yang dilalui dan dia mahu Anding merasai segala kesedihannya. Aliff cuba memikat Murni, adik Anding. Niat awalnya mahu membalas dendam akhirnya bertukar menjadi cinta dan sayang apabila Murni seorang isteri yang patuh dan baik. Tatkala Aliff mengakui cintanya pada Murni, rahsianya terbongkar. Murni kecewa apabila mengetahui niat sebenar Aliff mengahwininya. Murni melarikan diri daripada Aliff. Akhirnya setelah banyak liku yang dilalui, Murni mengakui kejujuran Aliff dan kembali kepada Aliff.

No comments: