Monday, February 28

Terbaru daripada Jemari Seni

Tajuk : Menunggu Hujan
Penulis : Adileah
ISBN: 978-967-5118-56-2
Harga: RM19.00 (Sem. M'sia)/RM22.00 (Sabah/Sarawak)
Pesanan online mulai 14 Mac 2011

Kata dia, “Tak boleh ke panggil Lis? Sedap apa nama tu.”

Jawabnya pula, “Tak boleh. Tak suka. Macam ‘list’ barang apabila awak panggil saya Lis.”

Jawab dia kembali, “Saya panggil awak ‘dear’ atau sayang boleh tak?”

Dia tak mahu layan. Hatinya sudah ada irama yang sedang bergetar. Mana boleh ditunjukkan di hadapannya. Rahsia hati mesti di simpan diam-diam.

Itu cerita silamnya. Cerita sekarang sudah berbeza.

Jauh merentasi benua, masalah tidak juga selesai. Lama dia menyepi, rindu itu tidak juga padam. Diam dia tidak memanggil namanya, rasa itu tetap terpahat di situ. Semua itu tidak pernah pergi jauh darinya

Dunia bagaikan terhenti berputar apabila dua jiwa yang terpisah bertemu kembali dalam satu rasa yang sama. Rupanya... rasa yang dia cuba nafikan itu masih ada dan tidak pernah padam. Dia sudah letih untuk berlari.

Satu hari si dia datang padanya dan kata si dia pada saat itu, berilah rasa itu kepadanya biar semua kesakitan hilang. Bolehkah begitu?

* * *


ADILEAH menulis lagi. Cerita Menunggu Hujan menyerlahkan lagi kematangan ADILEAH dalam mengatur rasa seorang wanita. Bacalah untuk faham hati perempuan bukan dibina daripada pualam.

Tiga ceritera dalam sebuah TINTA

Ceritera 1 - Wajah Ketiga ~ Nasron Sira Rahim

Hatinya ditusuk rasa sedih, kecewa dan amarah yang tidak berkesudahan. Bagaikan ditusuk sembilu, kebahagiaan mereka menatijahkan luka yang pedih dan mendalam dalam sanubarinya. Keperitan yang terpaksa dia pendam sehingga membuahkan pohon kesengsaraan yang bercambah rendang.
Apakah maksud di sebalik jujukan kod-kod nombor itu?
Mungkinkah dia salah seorang mangsa Pembunuh Obituari?
***
Ceritera 2 - Dia, dalam Ramai... ~ Syud

Ramai orang kata, kadang-kadang, perkara yang paling kita tak jangka itulah yang akan terjadi pada diri kita.
“Sufiy.”
“Ya?”
“Nama saya Ameer.”
“Oh. Jumpa lagi, Ameer.”
Siapa sangka, kan? Siapa sangka orang yang dia sangka hilang atau memang dah tak akan jumpa itu... muncul lagi di hadapan matanya?
***
Ceritera 3 - Ada & Evan ~ Pingu Toha (seperti diceritakan oleh Kiki Abu Zain)

Boleh ke kita hidup pakai hukum ‘and they live happily ever after’?
Ada; yang sudah penat dengan cinta. Evan; yang begitu naif tentang cinta. Mereka cuba disatukan oleh ‘janji tadika’ abah dan ibu. Mereka bertemu di ruang maya. Di realiti, mereka mencari. Demi ‘Katakan Tidak kepada Kahwin Paksa’, mereka berjanji.
Lalu, yang mengikat mereka itu apa? Janji atau cinta?

Akan Datang daripada Buku Prima

Tajuk : BERIKAN AKU RINDU
Penulis : Indah Hairani
Harga : RM25.90
ISBN : 978-967-0184-34-0

Perasaan Fiqri pada Faen Thaherah berputik sejak awal remaja. Faen adalah sumber inspirasinya. Faen adalah model setiap kali dia mencalit warna pada kanvas. Kehadiran Thania Khalida gadis dari kosmopolitan telah mencalar hubungan yang sekian lama terjalin. Ternyata Thania menyimpan perasaan mendalam terhadapnya. Hari-harinya menjadi indah. Faen seakan tenggelam dari ingatannya. Sehingga tiba-tiba Thania menghilangkan diri. Fiqri tercari-cari dan mula merasakan dia dipermainkan oleh Thania. Akhirnya Fiqri akur dengan kehendak ibu untuk menyatukannya dengan Faen. Namun, pada malam pernikahannya, Fiqri menerima panggilan daripada Thania memohon membebaskannya di sebuah vila. Sewaktu usaha membebaskan Thania, Fiqri dituduh melakukan perbuatan terkutuk terhadap Thania dan dipaksa menikahi Thania. Apakah yang terjadi sebaliknya? Bagaimana dengan Faen?


Tajuk : ROTI CICAH SUSU
Penulis : Liza Nur
Muka Surat : 480 ms
Harga : RM19.90
Isbn: ISBN 978-967-0184-28-9

Sipnosis :
Umaira (Mai) dibesarkan bersama Elmiyya (Elmy), Arissa (Aris) dan Aiman (Ayim) di sebuah rumah kebajikan, Teratak Markissa. Sebelum dewasa, Teratak Markissa musnah angkara Geng Tengkorak. Mereka semuanya berpisah. Mai terpaksa tinggal bersama si kaki dera. Ayim diserahkan kepada Haidar, konco kanan Geng Terkorak. Walaupun bergelar penjenayah, Ayim benci pada keganasan dan sikap kejam Haidar. Hobinya adalah membaca novel-novel cinta hasil karya Widad Qameela. Pertemuan Widad dan Ayim di dalam penerbangan ke Malaysia telah membawa kejutan. Widad rupa-rupanya adalah Mai, si comot berhingus yang pernah bergerak bagaikan kembar siam dengannya dulu. Bagaimana pula dengan rakan-rakan lama mereka yang lain?
Tajuk: HANYA ADA KAMU
Penulis : Naz Areesya Ameen
Muka Surat : 540 ms
Harga : RM19.90
Isbn: ISBN 978-967-0184-31-9

Sipnosis :
Mukhriz membawa diri kerana menyangka Altisya tidak setia. Altisya menyepi kerana menduga cinta Mukhriz bukan lagi miliknya. Dan, bisanya kata-kata seorang mertua merobek hati serta menjauhkan cinta mereka. Mereka berkahwin bukan untuk berpisah, namun apabila si mertua menuntutnya untuk meninggalkan suaminya, Altisya rela berjauhan dengan Mukhriz walau sayangnya masih sekebal tembok besi. Sesungguhnya syurga Mukhriz tetap di sisi seorang wanita bergelar ibu walaupun lelaki itu berada di dalam dakapannya. Kerana itu, dia pasrah dan beralah.

Terbaru daripada Karnadya

Tajuk : Cinta Si Kunang-Kunang
Penulis : Nora Fuad
Harga Semenanjung: RM20.90
Harga Sabah/Serawak: RM23.90
ISBN: 978-967-5367-79-3

“Ibu, kelip-kelip ni hanya muncul di tempat gelap, juga di tempat yang istimewa saja. Datangnya memberi cahaya. Seperti dia juga. Datang bertandang di hati Intan, bercahaya.” Dia tersenyum lagi. Dia pasti dengan pilihannya kali ini.
Intan Irdina dan Intan Adeena, dua beradik kembar yang bukan sekadar berkongsi paras rupa tetapi juga rasa. Masing-masing sukakan benda yang sama dan inilah yang menyukarkan perjalanan cinta mereka. Siapa yang menyayangi siapa dan siapa pula yang akhirnya mendapatkannya
Pastinya hidup ini penuh dengan liku-liku, hanya si kunang-kunang yang mampu datang dan menerangi hati dan jiwa yang pernah terluka. Pun begitu, tidak mudah untuk mencari jawapan bagiu mengisi kekosongan. Apakah si usahawan tani itu, Dzar Salahudin mampu menawan hatinya semudah memanjat Gunung Kinabalu dan berjaya untuk membuat dia tersenyum semula? Atau mungkin kesan kasih lama tetap berpaut pada Adam Falqiss dan membuatkan si gadis tidak mampu berhijrah? Atau adakah jejaka yang ditemuinya di Bandaraya New York, Adi Faris menjadi pilihan hatinya?
Sama-samalah kita melayari kisah cinta ini yang membawa pembaca mengembara ke tempat-tempat menarik dan penuh dengan rasa romantik.


Selagi Ada Rindu
Azleya Shadzalin
Harga Semenanjung: RM20.90
Harga Sabah/Serawak: RM23.90
ISBN: 978-967-5367-95-3

Bercinta dengan anak tapi berkahwin dengan bapa - kenyataan yang perit untuk Uzma lalui. Apatah lagi kini dirinya terikat dengan perjanjian perkahwinan yang memusnahkan segala impian dan harapan. Kasihnya pada Airil harus dinoktahi. Walau kasihnya diibaratkan setinggi gunung, bak langit tiada penghujung, dia terpaksa akur demi menyelamatkan nyawa sang ayah.
Kepulangan Airil merumitkan lagi keadaan. Apatah lagi Airil tidak pernah kenal erti putus asa untuk mengejar gadisnya. Dalam diam Uzma menjarakkan diri, cuba menjauh agar tidak dijejaki. Baginya apa yang pernah berlaku antara dia dan Airil hanya tinggal sejarah.
Kala ini, Azim hadir dalam hidupnya. Sering memberi perhatian dan selalu mencari ruang untuk bersamanya. Keadaan bertambah rumit bila Yusuf pula muncul. Cuba menjernihkan kekeruhan di hati. Menghulur sinar harapan yang gemerlapan dan sanggup membilas luka untuk diganti dengan bahagia. Uzma dalam dilema.
Selagi nada rindu berlagu di hati, selagi itulah kasihnya tidak bertepi. Tapi, untuk siapa? Terbukakah hatinya untuk Yusuf mahupun Azim? Layari bahtera kehidupan mereka bersaksi kasih dan sayang, juga bersulam rindu dan cinta. Sesungguhnya ceritera kehidupan ini terlalu indah untuk disia-siakan.

Saturday, February 26

Akan Datang Mac - Fajar Pakeer

Tajuk : Mungkin Nanti
Penulis : Anita Aruszi
ISBN: 978-967-365-051-4
Sem. Malaysia: RM22.90
Sabah/Sarawak: RM25.90

Aqila Murni membesar tanpa seorang ayah. Juga terpaksa menjaga seorang ibu yang menghidap penyakit berbahaya. Lebih malang lagi, dia dilahirkan dengan kecacatan penglihatan akibat kesilapan si ibu. Dunia yang sepatutnya indah dan berwarna-warni, menjadi kelam dan sunyi di matanya. Namun dia memilih untuk membahagiakan orang lain kerana katanya, memaafkan itu lebih mudah dari membenci!

Nadzihar Hakim, anak muda berperawakan serius. Yang membenci wanita lantaran masa silam yang menyakitkan. Meskipun nampak dingin di luar, namun hatinya tetap rapuh di dalam. Lalu Zahar memilih untuk membenci kerana katanya, membenci itu lebih baik dari jiwa terseksa!

Lalu di bawah langit biru mereka bertemu.

Aqi melihat Zahar sebagai objek indah yang cukup berbeza dan dikagumi. Namun Zahar memandang Aqi dengan rasa benci yang tidak bersebab. Lantas apakah ada peluang untuk mereka menyemai benih rasa yang memungkinkan sayang? Di mana permulaan dan pengakhiran kisah mereka, andai kedua-duanya mempunyai dua persepsi berbeza tentang cinta dan kasih sayang?

Atau mungkin nanti… Hati yang sunyi akan dicuri dan jiwa yang rapuh takkan membenci lagi. Mungkinkah?


Tajuk : 7 Lautan Kucari Cinta
Penulis : Nass Alina Noah
ISBN: 978-967-365-049-1
Sem. Malaysia: RM22.90
Sabah/Sarawak: RM25.90

Tidak mungkin aku mencintai seseorang yang aku tidak pernah kenal. Tidak mungkin aku jatuh cinta hanya dalam satu malam ~ Cici.

Bukan selalu rindu itu mendera sukma. Bukan selalu penantian itu menyeksa jiwa. Bukan jua selalu cinta itu meracun kalbu. Dan aku, bukanlah saudagar cinta yang meletakkan tanda harga pada kasih sayangku ~ Armando.

Mereka terkandas di daerah yang tidak mereka duga. Terkandas dalam rindu yang tidak terluah sehingga benci menjadi sayang, sehingga dingin malam tiada lagi kesepian. Di tepi sungai nan damai, bintang-bintang menghiasi dada langit, bersaksikan rembulan biru dan pondok bisu, di situlah mereka telah jatuh cinta.

Namun, adakah rasa cinta itu akan terluah jika ada yang menghalang? Adakah pengakuan cinta akan dilakukan andai dalam hati ada yang lain? Apakah pencarian cinta itu akan berhasil? Mampukah 7 lautan meyatukan cinta mereka?

Tajuk : Abang Khai Tomboi
Penulis : Nuraqilah Syuhaida
SBN 978-967-365-037-8
Sem. Malaysia: RM20.90
Sabah/Sarawak: RM23.90

“Tak tau aku pelakon? Wei, dari mana kau quote ayat tu, hah? Dari Kamus Dewan Bahasa edisi kelima ke? Aku tiap-tiap hari masuk TV. Macam mana kau boleh tak tahu aku ni pelakon?”

Hanya dengan pertemuan tanpa sengaja, membawa Rizal dan Khai ke pertemuan seterusnya, seterusnya dan seterusnya. Juga tanpa sengaja telah memutikkan satu perasaan yang aneh dalam diri mereka. Khai lebih senang untuk memendam perasaannya. Manakala Rizal, risau dengan perasaan yang wujud dalam dirinya—risau akan tercetus hubungan songsang.

Dalam menepis perasaan yang kian bercambah, pelbagai dugaan datang menimpa. Dato’ Rashid yang tidak sudah-sudah dengan dendamnya. Rizal yang mahu menuntut hak. Geng 23X yang mula membuat onar. Khai yang ingin mencari kepastian diri

Bagaimana kesudahannya? Mampukah hati Dato’ Rashid dilembutkan? Berjayakah Rizal merebut hak yang dipertahankannya? Tertumpaskah Geng 23X? Adakah segala yang berlaku dalam hidup mereka semua, mampu memperkuatkan rasa kasih yang sudah tersemai?


Tajuk : Rapuh Tanpa Dia
Penulis : Maya Bahrun
ISBN 978-967-365-055-2
Sem. Malaysia: RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90

Dia adalah wanita… wanita yang ada segalanya. Sempurna dengan kecantikan. Serba lengkap dengan kebahagiaan. Apa lagi yang dipintanya? Pasti dia bersyukur dengan anugerah ini. Itulah takdir insan bernama Lizelia Kamal. Artis yang menjadi pujaan peminat, wanita yang menjadi buruan lelaki. Ke mana saja dia pergi, apa saja dia lakukan, semua mata memandang, semua ingin sepertinya. Dia bangga dengan dengan semua itu. Rasa dirinya benar-benar dihargai, namun…

Lelaki… Ya, dia lelaki yang serba sederhana. Mata yang melihatnya pasti memandangnya sempurna. Tapi tiada siapa tahu segenap jiwanya yang beku, yang dingin, yang kosong. Hanya dia dan Dia saja mengerti apa makna semua ini. Dia adalah Kairi, yang punya nama di persada hiburan, punya tempat di hati peminat. Tetapi…

Kuasa Tuhan penentu segalanya, segala tersirat tiada siapa menjangka. Liz dan Kairi ditemukan dan ia merubah segala-galanya. Semuanya

gara-gara Khalid yang memburu cinta Liz. Cinta yang tidak berbalas membuatkan Khalid nekad untuk melangsaikan niatnya. Dia mencari setiap kelemahan Liz sebagai jalan untuk mendapatkan gadis itu walaupun terpaksa melakukan sesuatu yang di luar dugaan. Kebetulan atau sememangnya takdir, Kairi sentiasa ada untuk menyelamatkan. Bagi Liz, kebahagiaannya hilang sekelip mata gara-gara permainan Khalid. Tanpa diduga, Liz membuat perjanjian dengan Kairi semata-mata mahu mengelakkan Khalid daripada terus-menerus memburunya. Cinta kontrak? Ya, dia mesti melakukan cinta tanpa rasa ini.

Adakah mereka mampu bertahan? Atau salah satu daripada mereka harus menjadi korban apabila tanpa wanita itu, tanpa lelaki itu, ada yang rapuh...?




Tajuk : Waktu Mengukir Rindu
Penulis : Sharina Wirdayu
ISBN 978-967-365-056-9
Sem. Malaysia: RM18.90
Sabah/Sarawak: RM21.90

Dulu sering dia mendengar tentang kehebatan cinta. Kata orang cinta itu indah, sehingga kita lupa diri, sehingga kita hilang kata-kata. Tapi baru sahaja perasaan itu mulai meresapi dirinya, tiba-tiba cinta itu pergi jauh meninggalkannya. Mazwin keliru dengan perasaan sendiri.

Mazwin tidak pernah memaksa Faris untuk mencintainya. Cintanya pula datang sendiri setelah mereka sama-sama dikecewakan. Terbongkar suatu kisah yang tidak dapat dimaafkan. Dia cuba meleraikan kekusutan Faris, daripada memilih antara dia dan Maisarah. Dan Mazwin pergi membawa lara di hati bagi menyempurnakan cinta Faris kepada Maisarah. Mazwin melangkah tanpa menoleh. Andai Mazwin tidak pergi, Faris tentu terlebih dahulu membuangnya. Hatinya kosong kali ini sekosong-kosongnya. Ingin diisi dengan cinta sepertimana yang pernah dilakukan satu ketika dulu. Cintanya sudah ada, sudah berada di hadapan mata.

Kerana tanda kasihnya dia harus cekal melangkah. Namun setelah beberapa tahun, dia masih merindu. Sungguhpun Rio begitu ikhlas mendepangkan kasih untuk Mazwin. Cinta Rio kepada Mazwin seikhlas kasihnya untuk Puteri Qistina. Mazwin keliru dalam memilih antara rindu kepada Faris dan kasih kepada Rio.



Tajuk : D'Manager
Penulis : Ellis Gee
ISBN 978-967-365-053-8
Sem. Malaysia: RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90

Tuah ayam ada pada kakinya. Tuah Hetty Blur ada pada jolokannya. Kini, Hetty Blur berjawatan PM—Production Manager!Seumpama namanya, Hetty Blur blur, blur, blur dalam politik ofis. Diaya sering teraniayai oleh orang kepercayaannya. Pak Qoto, Managing Director seperti namanya. Dia menggunakan teknik Qoto dalam pengoperasian kilangnya. Robbie, Area Manager mempermainkan dirinya dengan CCTV. Tan, akauntan iri hati dengan permainan gaji. Anak-anak production belot gara-gara RM50. Minah, kawan baiknya tak ubah seperti musuh dalam selimut.

Hetty Blur berusaha membebaskan dirinya daripada kepompong Club 5. Namun, blur, blur, blur dia pun, tetap diperlukan dalam menyelesaikan kemelut Minah dan Norlene.

Alam pertunangannya dengan Reez berliku-liku. Reez disyaki bermain kayu tiga. Bakal mertua, Mak Kiantan dengan sikap obsesnya.

Berjayakah Hetty Blur yang blur, blur, blur mengadapi cabaran ini? Ikuti Hetty Blur dalam D’Manager




Tajuk : Renungan Bertukar Rasa
Penulis : Syamimi Aminolah
ISBN 978-967-365-054-5
Sem. Malaysia: RM21.90
Sabah/Sarawak: RM24.90

Sufi Khalisa ~ Dia harus mencari calon suami secepat mungkin agar hati si kakak tidak lagi berprasangka terhadapnya. Namun, sanggupkah dia menerima lelaki yang hanya dianggap kawan untuk dibuat suami? Apakah dia mampu meluputkan renungan mata coklat milik Indra yang berjaya memukau pandangannya dan telah berjaya mencuri hatinya tanpa sedar? Dia buntu. Buntu untuk membuat keputusan.

“Sufi, aku sanggup jadi pengantin lelaki kau jika kau tiada calon lain…”

Ean ~ Lelaki yang penuh misteri pada pandangan sesiapa yang melihatnya. Lelaki yang siapa pun tidak tahu latar belakangnya. Lelaki yang penuh dengan rahsia. Lelaki yang telah lama jatuh sayang kepada si gadis yang berjaya menarik perhatiannya. Namun, bukan dia tidak mahu menyampaikan maksud hatinya, tapi biar keadaan yang menentukan segalanya. Itu perinsipnya. Dia percaya, kalau ada jodoh, takkan ke mana…

Bakal bersatukah cinta Sufi Khalisa bersama Indra? Bagaimana pula dengan kisah cinta Ean? Mampukah renungan yang tidak disangka, akan ada satu rasa yang menyinggah?

Thursday, February 24

Rinn Reviews: ...dan cinta pun tersenyum.


...dan cinta pun tersenyum.
Penulis Nora Ismail (a.k.a Rose Harissa)
Editor : Norhayati Berahim
Terbitan NBKara
630 mukasurat
RM23.90
Sabah/Sarawak: RM26.90
http://novelnbkara.blogspot.com/


Ervan
Indonesia

Surihani
Malaysia

"Sedangkan dua negara bisa berdamai, inikan pula dua hati..."


Lepas pegi majlis pelancaran baru lah aku perabis novel ni :) Nora menyatukan dua hati berlainan negara dalam kisah cinta menyentuh hati ni. Karya ini menggabungkan dua bahasa dalam satu naskah. Ianya sesuatu yg baru bagi aku. Tetapi Nora berjaya membuat kita berupaya mengasingkan lenggok bahasa melayu malaysia dgn lenggok bahasa melayu indonesia apabila membaca dialog watak berlainan negara dalam novel ini. Kedua-dua bahasa itu diintegrasikan dengan baik dan dibantu dgn maksud perkataan indonesia di penghujung setiap bab bagi memudahkan pemahaman pembaca malaysia.


Ervan adalah model metroseksual kaya raya dari Indonesia yg terpaksa tinggal di Pulau Besar, Johor atas perintah ibu dan ayahnya. Mak dia org Malaysia dan ayahnya orang Betawi. Resort Prima Sakti dibina dengan namanya yg gah. Ervan menurut tetapi pada masa yg sama dia cuba memberontak dari jauh. Sikap Ervan membuat ramai pekerja resort yg pelik dgn sikapnya. Dah la tak tahan panas, dengan nyamuk pun dia nak gaduh.


Surihani adalah gadis pulau yg berpendidikan luar negara. Bertahun di luar negara tidak pernah mengikis kemelayuan dalam dirinya. Setiap kali Ervan berbicara dlm bahasa Inggeris Amerika, Surihani akan sentiasa membalasnya dalam bahasa melayu. Tapi bila Ervan cakap melayu Indonesia, kerap juga Surihani salah faham sehingga percuma saja Ervan menerima tamparan wanita dari Surihani. Entah berapa kali lah Ervan tu merajuk, haha. Mau Surihani tak bara, nak jalan balik rumah pun Ervan guna payung! Aduih.


Separuh pertama cerita ini adalah dirancakkan dengan serangan balas membalas dialog antara Surihani dan Ervan. Dialog2 mereka menjadi penyeri cerita membuat kita tergelak-gelak dengan kerenah pasangan ini. Tragedi yg dicetuskan penulis di tengah-tengah cerita adalah cukup mengejutkan buat aku sbb memang tak sangka langsunglah tragedi sehebat itu datang menduga sedangkan mereka sedang membilang detik tibanya hari bahagia.


Watak Akhil yang sejak kecil dipandang tinggi oleh Surihani berubah menjadi watak negatif setelah pinangannya ditolak. Akhil tu memang bila cakap jer mesti ada ayat2 fitnah, ayat2 spekulasi dan ayat2 nak melaga-lagakan orang. Tak pernah nak bersangka baik. Memang sakit hati betul lah dgn Akhil tu. Penulis seperti menunjukkan perbezaan antara cinta yg menguasai akal dgn cinta yang dipandu akal melalui watak Akhil. Cinta antara manusia bukanlah yg paling utama dalam hidup kita. Cintai Allah dahulu, barulah menyintai orang lain.


Di awal cerita Ervan yg memburu cinta Surihani tetapi di akhir cerita, Surihani yang memburu cinta Ervan. Macam mana boleh jadi macam tu? hmm...


Tisu kena claim dgn Nora nih.


sure fine whatever
rinn





blurb/gengkicap/sinopsis


"Ervan... ini matahari pagi, bagus sbg vitamin D yg penting utk kekuatan tulang. Kamu tahu kenapa kamu tak tahan dgn cahaya matahari walaupun sedikit? Itu kerana kamu adalah org yg berambut keperangan asli dan kulit berwarna putih. Org yg paling tahan kena radiasi matahari adalah org yg berkulit gelap. Semakin gelap semakin terlindung dari sinar matahari. Tapi kamu, putih macam cicak! Manalah nak tahan dgn cahaya matahari!"


"What?" Ervan terpekik. "Kamu bilang aku seperti cecak?" Ervan merengus dgn mata terpelotot ke arah Surihani. Kalau tadi Surihani mengatanya sbg mannequin, sekarang sbg cicak pula! Eeii...! Ervan bergidik geli.


"Iya... cicak... ck... ck... ck..." balas Surihani sambil menggayakan bunyi cicak. Sengaja mahu menghangatkan hati Ervan. Tanpa mahu menunggu reaksi Ervan, Surihani meneruskan melangkah.


"Kurang ajar kamu! Dasar cewek jutek! Cuek!" maki Ervan dgn bengang.
..............

Aku mau pulih dari kesengsaraan ini. Yang kubutuhkan saat ini hanya cinta Tuhan bukan cinta darimu. Kerna secinta-cintanya manusia kepada manusia, kan nggak boleh cintanya lebih dari cinta kpd Allah? - Ervan


It's about love and hate. Never give up on someone you can't go a day without thinking about. Love like you've never been hurt. - Surihani.

Rinn Reviews: Hati Bila Cinta by Lynn Allyna


Hati Bila Cinta
Penulis: Lynn Allyna
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM20.00
sabah/sarawak RM23.00
512 mukasurat
9789675067648


"Hati kalau dah cinta, benci pun boleh jadi sayang. Sehari tak pandang mulalah jadi gila bayang"


Fenn pernah berkahwin tetapi belum sempat menjadi seorg isteri, suaminya pergi menyahut panggilan Ilahi. Pengalaman itu menjadikannya seorg yg lebih suka menjauhi lelaki.


DZ pernah dikecewakan kekasih hati. Membuat dia agak sukar mempercayai wanita lagi. Pertemuan pertama dengan Fenn tidak mencetuskan sebarang bunyi antara mereka. Tetapi pertemuan2 berikutnya berdentum dentam dengan pergaduhan demi pergaduhan. Ada saja idea utk saling menyakitkan.


Pengalaman silam Fenn menimbulkan simpati ibu DZ dan dia berhajat menyatukan DZ dgn Fenn tetapi kedua2nya membantah. Peristiwa ibu Dz jatuh sakit membuatkan dia percaya hanya Fenn dapat menyenangkan hati ibunya. Dia cuba membuat perjanjian kontrak utk bertunang dgn Fenn tetapi ditolak mentah2. Lalu peristiwa eksiden dgn Fenn dijadikan modal utk mengugut Fenn lalu memaksa Fenn menjadi kekasihnya datingnya utk 90hari.


Perwatakan DZ berubah sepanjang 90hari itu membuatkan Fenn seram sejuk. Kehadiran Syaril, abg arwah suaminya yg sangat seiras dgn suaminya itu membuat DZ jadi cemburu. Hari2 keluar dating membuatkan mereka saling mengenali dan mula menyenangi perilaku sebenar mereka. Tanpa sedar Fenn sendiri merasa kecewa apabila hari ke 90 tiba.


Background Fenn sbg janda berhias yg dianggap membawa sial adalah sesuatu yg jarang2 kita baca dalam novel melayu, tetapi kisahnya dengan DZ dan dgn Syaril membuatkan cerita ini jadi kisah cinta yg biasa-biasa saja.


Memang ada 2 watak yang nama Sarah dlm citer ni ke? *garu pala


sinopsis/blurb/novelcinta@multiply


Dua-dua tak sebulu. Hari-hari kerja mereka bergaduh saja. Macam anjing dgn kucing. boleh ke si dara dan si teruna ini hidup bersama?


Tetapi, dalam benci ada cinta. Mulut kata benci, hati kata cinta.


DZ tak mengalah walaupun berkali kali dia ditolak. Pelbagaicara dibuat untuk memastikan si dara jatuh ke tangannya. Dendam sudah bertukar menjadi rindu dan sayang.


Bagi Fenn, cintanya sudah berkubur bersama jasad lelaki yg paling dicintainya. tapi siapa yg mampu mengelak kehendak tuhan. Sekuat mana mindanya menolak, sekuat itu jugalah hatinya menarik DZ ke dalam jiwanya.


"Cinta Iqram Dzulqarnain hanya utk Nur Fazreen"


Mampukah Nur Fazreen juga mengungkapkan kata-kata yang sama?

Monday, February 21

Rinn Reviews: Akulah Cinderella by Nozi Danisya


Akulah Cinderella
Penulis: Nozi Danisya
Editor: Jabatan Editorial KNE
Penerbit Kaki Novel Enterprise
RM18.00
Sabah/Sarawak: RM21.00
376 mukasurat
9789675067662
Cetakan kedua Feb 2011


"Bila benci bertukar cinta, hati bak waja pasti luluh dek hangatnya api asmara"


Aku suka kisah Syah bersama adik2nya yg mengharung kesusahan hidup, lalu sifat baik syah membawanya bersama adik2nya ke mahligai datin Zulaikha. Watak Shafiq di awal cerita juga memberi rencah cerita menarik dlm hidup Syah tetapi selepas Syah tinggal di rumah Datin Zulaikha cerita Shafiq yg berusaha memikat Syah dan mula dah jiwang2 dgn budak yg baru nak amik SPM aku rasa agak rimas lah. Apa2pun kisah Syah memang menyentuh hati terutamanya bagaimana selepas PMR ibu dan ayahnya meninggal dunia. dia mengambil alih tugas sbg teraju utama keluarga menyara mereka 6 beradik yg masih perlukan pelajaran. Siang malam dia bekerja sebaik mungkin. Dia sanggup mengubah penampilannya supaya kelihatan lebih lelaki kerana mahu dilihat sbg seorg yg kental dan berani. Tetapi pergaduhan dgn Shafiq sehingga dia dibelasah teruk membuat Syah sedar mengenai kudratnya sbg seorg gadis.


Shafiq hanya tau yg Syah tu perempuan apabila rambut syah terurai selepas dibelasahnya. Dia dihurung rasa bersalah tetapi sikap Syah yg sering mencari gaduh dgnnya membuat Shafiq tu pun asyik bara terbakar saja.


Syah membantu Datin Zulaikha yg diserang sakit jantung. Dan kerana terhutang nyawa, Datin Zulaikha membawa Syah dan adik-beradiknya tinggal di rumahnya sebagai anak angkat. Ingat ka hubungan mereka makin panas dgn pergaduhan, tapi sebaliknya pulak. Shafiq makin berani meluahkan perasaan malah menggunakan ibunya utk memastikan Syah bertunang dgnnya sebelum melanjutkan pelajaran.


sure fine whatever
rinn

blurb/novelcinta@multiply/sinopsis


Nur Aisyah yg biasa dipanggil Syah adalah seorg gadis manis yg cekal menggalas tugas kedua org tuanya yg telah pergi buat selama-lamanya. Seorg yg tegas, bertanggungjwb dan sangat melindungi 5 org adik2nya. Ketiadaan ibu dan ayah memaksa dia membulat tekad berhenti sekolah utk bekerja dan menukar imej menjadi seorg tomboi demi tidak menajdi mangsa buli lagi.


Takdir telah menentukan Syah bertemu dgn Shafiq, seorg lelaki yg panas baran dan bermulut celupar yg dilabel sbg musuh utamanya. Bencinya terhadap lelaki itu melangit tinggi seingga dia telah mengisytiharkan perang terhadap lelaki itu. Pertengkaran demi pertengkaran tercetus antara Syah dan Shafiq dek kerana ego masing2.


"Oi mangkuk ayun! Kau ni apa hal? Nak cari gaduh ke?"
"Oi pendek! Kalau aku gaduh dgn kau pun tak seronok, tahu? Lembik!"
Secara kebetulan juga Syah telah menyelamatkan nyawa Datin Zulaikha, seorg wanita kaya yg baik hati dan juga ibu kepada Shafiq. Kesengsaraan hidup Syah telah menyentuh hati Datin Zulaikha dan cuba utk membalas budi baik gadis itu dgn mengambil Syah dan adik2nya sbg anak angkatnya tanpa pengetahuan lelaki itu. Bagaimanakah reaksi Shafiq?
"Apa ni? Nak cari gaduh ke?"
"Apa dia? Aku baut apa?"
"Kau luku kepala aku tu kenapa?"


Bolehkah mereka berdamai? Bolehkah Shafiq menerima Syah dan adik2nya? Adakah Syah akan selamanya menjadi tomboi dan bersikap dingin terhadap Shafiq? 'Akulah Cinderella' ada jawapannya.

Sunday, February 20

Bonus Alaf21 - Mac - Dhiya Zafira

Tajuk : Hati Bergetar Rindu
Penulis : Dhiya Zafira

Hidup itu adalah rangkaian perjuangan demi perjuangan. Maka janganlah ada yang menyerah, berputus asa dan menganggap perjuangan hidup adalah satu yang sia-sia. Tetaplah tegar meski yang lain berguguran. Tetaplah tersenyum meskipun perjuangan ini terasa pahit dan berliku.Kerana DIA tidak akan mensia-siakan perjuangan kita.

Ari ~ Bersamamu aku memahami makna bahagia. Tetapi mengenalimu juga membawa aku ke lembah derita. Sesungguhnya tiada insan yang mahu dikhianati. Lebih-lebih lagi oleh insan yang paling dipercayai.

Sid ~ Segala jerih perih yang kita lalui, semoga ada senyum di esok hari…percayalah...kita semua hanya mahu bahagia. Percayalah bahawa...kebenaran hanya mampu dilihat oleh mata hati Dan Ari, yakinlah bahawa...ALLAH sudah memilih yang terbaik buat kita.

Ini kisah mereka yang mencari kebahagiaan. Kisah mereka yang terbeban dengan dosa silam. Kisah mereka yang mencari keampunan. Kisah mereka yang mahu mencari jalan pulang. Kisah mereka yang harus mengerti dan memahami apa ertinya makna sebuah perjuangan.

Terkini daripada PTS

Tajuk : Blues Amni : Oh Kerja
oleh Rose Harissa
Harga: RM 17.00 / RM 19.00
ISBN-13: 978-967-5783-63-0
Tarikh Terbit: 22 Feb 2011


Menjadi pereka besi memang membuatkan Amni sakit jantung! Gaji tidak seberapa sehingga Amni selalu berangan-angan mahu berhenti kerja

akibat rasa sengsara.

Tetapi itu belum seberapa! Mari tambahkan kesengsaraan Amni dengan:

*Mr. Phua- Bos yang suka mengarah-arah dan marah-marah melulu serta mata duitan.

*Mun Heng- Kerani yang berhenti kerja secara mendadak. Ms. Liew dan Danny jurujual yang sering lepas tangan. Miss Elaine kerani akaun baru

yang pentingkan diri sendiri.

*Adam (merangkap anak Tan Sri)- Arkitek muda pemilik Adam J. Associates yang agak pongah serta banyak kerenah.

Di sela-sela kesibukannya merancang rekaan pesanan klien daripada golongan orang kaya melayani klien yang heboh dan cerewet Amni yang

sering diminta bos supaya melawat tapak projek bertemu klien secara langsung!

Semua itu membuatkan Amni sengsara berganda-ganda!

Akhirnya ada sesuatu yang dapat menghapuskan semua kesengsaaan dalam pekerjaan yang dialami Amni.

Tajuk : Sebongkah Batu di Kuala Berang
oleh Faisal Tehrani
Harga: RM 16.50 / RM 18.50
ISBN-13: 978-967-5783-55-5
Tarikh Terbit: 4 Mar 2011

Kisah ini bermula di senuah institusi yang dinamakan Akademi Seni Islam. Sekumpulan pelajar tahun akhir perlu menyiapkan tugasan terakhir

dengan cemerlang, iaitu dokumentari drama yang mengkaji kedatangan Islam ke Tanah Melayu. Kisah kedatangan Islam yang dikaji dengan secara

terperinci itu dialihkan ke dokumentari drama dengan tuntutan seni yang tinggi. Alur ceritanya mula bergolak dengan sikap pelakon yang

bermasalah sehingga dokumentari itu gagal memenuhi tarikh akhir. Dalam tuntutan-tuntutan yang semakin mendesak, Faisal Tehrani memberikan

sebuah penyudah yang tidak disangka.
Tajuk : Fatimah Fatty
oleh E-man Dhani
Harga: RM 16.50 / RM 18.50
ISBN-13: 978-983-3357-15-4
Tarikh Terbit: 20 Feb 2011
Jumlah Muka Surat : 320

Salahkah saya gemuk?

Tidak layakkah orang berbadan gemuk, gebu dan gempal berjaya? Tidak adil bukan seseorang itu dinilai dengan rupa fizikalnya?

Saya Fatimah.Saya Fatimah yang berbadan gemuk namun bercita-cita tinggi bagi berjaya.

Saya mahu menjadi seorang jurufoto yang berjaya seperti Annie Leibovitz dan saya juga mahu kurus!

Ya.

K.U.R.U.S

Kurus.

Dan, saya yakin mampu mencapainya!

Tajuk : Cinta Di Hujung Sejadah
oleh Asma Nadia
Harga: RM 18.00 / RM 20.00
ISBN-13: 978-983-3892-95-2
Tarikh Terbit: 15 Feb 2011

DIA BERSYUKUR. Allah mengabulkan doanya. Mengizinkan dia menjejaki tanah suci. Dan begitulah juga dengan perjalanan-perjalanan lain ketika

menyusuri jejak nabi, seperti di Masjidil Haram. Ketika melihat Kaabah, bangunan hitam persegi yang wangi dan memancarkan wibawa itu, air

matanya tidak berhenti mengalir.

***

Namanya Makky Matahari Muhammad dan Cinta menyimpan nama itu dengan baik di kepalanya. Bukan kerana salam yang diucapkan lelaki itu kali

pertama mereka bertemu. Akan tetapi kerana kehadirannya membawa pelangi dalam hidup Cinta.

Belasan tahun hidup sebagai anak yatim, Cinta langsung tidak pernah melihat wajah ibu kandungnya. Ayahnya melenyapkan setiap jejak wanita

yang Cinta kasihi itu dengan sempurna. Tatkala ayahnya menikah dengan Mama Alia dan membawa dua saudara tiri tinggal bersama, Cinta

semakin tersisih.
Tajuk : Kuntum Cinta di Taman Syurga
Pebulis : Thoyba Mursyidah
Harga: RM 17 / RM 19
ISBN-13: 978-967-5783-54-8
Tarikh Terbit: 11 Feb 2011
Jumlah Muka Surat : 304


Ingat sahaja namanya, Fidae'i Al Humaidi. Seorang lelaki yang teguh hatinya. Sudah ditakdirkan Tuhan dia berada di kampus yang kelam sinar

Islamnya, dikuasai golongan yang cuai dalam beragama. Dia mengerti kewajibannya membawa Islam kembali pada tempatnya. Namun dia juga

sangat mengerti, ini bukan kerja sendiri-sendiri dan bersama-sama Abdillah mereka bersepakat. Amir Hamizan pun tiba menghulurkan tangan.

Akhirnya Harliana, ikut mahu menawarkan keikhlasan. Bukanlah perjuangan tanpa adanya cabaran. Pada saat mereka mara ke lorong yang gelap,

sudah ada fitnah yang sedia menanti di sebalik selekoh dan mereka pun jatuh. Mampukah mereka bangkit dan bagaimana mereka mahu bangkit?

Kepada Allah jugalah mereka memohon harap.

Tajuk : Hijab Cinta
oleh S. Rafidah H. Basri
Harga: RM 21.50 / RM 24.50
ISBN-13: 978-967-5783-51-7
Tarikh Terbit: 3 Feb 2011
Jumlah Muka Surat : 560


Benar apa yang diperkatakan, jodoh itu ketentuan Tuhan. Kadangkala hadir tanpa diduga. Jika rela menerima jodoh yang hadir, mengapa harus

diri terkejar-kejar menggapai nikmat kebahagiaan?

Beginilah gambaran perkahwinan Nur Aisya Sufiah yang penuh dengan kemelut jiwa bagi mencari kebahagiaan. Dia cuba menerima Zakri sebagai

suami. Walaupun tiada lafaz cinta yang terungkap di bibir Zakri, tetapi tiada pula hamburan caci nista. Aisya cuba menidakkan kerana

keteguhan cintanya kepada Tuhan yang Esa. Pergolakan jiwa Aisyah terus bergelombang apabila Nadia hadir menyemai kembali benih cinta

bersama Zakri. Masih adakah kasih sayang Aisya bagi suaminya selepas hatinya dihiris bagai sembilu walaupun ketika itu Zakri hampir

membuka hijab cinta dalam dirinya.
Tajuk : Sekiranya Aku menjadi Novelis
Penulis : Noorfadzillah Omar
Harga: RM 17.90 / RM 19.90
ISBN-13: 978-967-5783-64-7
Tarikh Terbit: 28 Feb 2011
Jumlah Muka Surat : 320


Semangatnya tidak pernah pudar walaupun sebelum ini idea yang dinantikan tidak kunjung tiba. Namun, sekali sahaja dia mengetik membina

ayat, bagai air mengalir deras tidak mahu berhenti.

Benar kata Serina Sahlan, menulislah dengan penuh semangat dan ketulusan. Paling penting jangan menyerah kalah andai menemui kegagalan dan

ketandusan idea. Seorang penulis perlu menentang cabaran itu.

Hati Aida berbunga riang. Kegembiraannya bagai sekawan kupu-kupu terbang di taman bunga. Riak wajahnya tidak pernah lekang daripada

senyuman. Masakan tidak, debaran terus bertamu menunggu detik penerbitan novel akan tiba.




Review: You Ni... ayat-ayat Jiwa by Puteraery Ussin


You Ni... Ayat-ayat Jiwa
Penulis Puteraery Ussin
Editor: Jabatan Editorial KNE
Terbitan Kaki Novel Enterprise
RM19.00
sabah/sarawak RM22.00
534 mukasurat
978675067471


"Aku atau kau yang harus memulakannya dulu?" Dua hati berbisik rasa yang sama.


Lepas aku baca ni, aku dok cari juga apa releven nya 'post it notes' yang comel-comel kat cover ni dalam cerita. Aku ada termiss muka surat ker? atau pun 'post it notes' itu sekadar disesuaikan dengan tajuk? Yang ada bab kad ucapan terpanjang yang masuk guiness book of record jer. Takkanlah budak-budak sekolah nak tulis ayat-ayat yang tertulis pada 'post it notes' tu kat kad ucapan terpanjang yang diikhtiraf peringkat kebangsaan tu. *garu pala


apa-apapun, cover buku ni lah yang membuat aku tertanya-tanya dan membaca sehingga perkataan terakhir. :)


Dilema perasaan hati Yun dan Ery membuat mereka memendam perasaan dan sukar meluahkan rasa hati. Umpama di sana sudah berjanji tetapi di sini hati terpaut. Serba salah. Nak ikut kata hati atau terus berpegang pada janji.


Sepanjang membaca novel ini terasanya ianya lebih kepada menceritakan perjalanan hidup Ery sebagai seorang guru di MRSM Langkawi. Kadang-kadang tak ada perkaitan dengan tema cerita Ery-Yun. Memanglah takkan semendang nak ceritakan kisah cinta tetapi terasa sukar memfokuskan isu sebenar yang ingin penulis bawa dalam kisah ini. Rasanya ianya lebih kepada catatan diari kisah seharian seorang lelaki bergelar guru.


Di awal setiap bab penulis menyelitkan teaser yang menjadi misteri kisah akan datang mengenai Ery dan bakal isterinya. Aku rasa teaser yang lebih kurang satu muka itu lebih menarik daripada kisah Yun-Ery yang diceritakan dalam bab tersebut. Pada mulanya aku agak pening dengan cara teaser dan cerita dijalinkan dalam buku ni. Aku kadang-kadang seperti sesat, sekarang ni dalam 'present' atau dalam 'past'. Tapi bila rentak itu sudah sekata hingga ke hujung cerita, barulah kita dapat menjalin cerita di awal bab ini menjadi satu kisah yg lengkap.


sure fine whatever
rinn




blurb/sinopsis belakang buku:


Ditelan mati emak, diluah mati bapak. Itulah yang dirasakan oleh Ery dan Yun saat cinta mereka terbelah dua. Di saat hati terpaut, telah ada insan yang telah setia menanti kehadiran mereka.


Hendak diceritakan kepada siapa yang boleh dipercaya tentang perasaannya ketika ini? Hendak berkongsi juga tidak tahu bagaimana hendak dimulakan segala yg berlegar di benaknya. Maka terpaksa dibiarkan sahaja berlalu tanpa suara dan tanpa tindakan sewajarnya. Perasaan itu kalau dibiarkan pasti ada hati yang terluka. Lebih teruk ada jiwa yang akan terseksa - Ery


Di sana si dia menunggu cuma jaraknya jauh, ikhlasnya sudah pasti tetapi jauh itu mengundang rindu yg menusuk kalbu. Di sini bermain mata, dekat jaraknya terlalu hampir tetapi hendak dipeluk takut dia terus lari menjauh dan terus menjauh lagi lalu pergi - Yun


Mampukah mereka meluahkan yang terbuku? Bercantumkah hati-hati mereka? Hanya mereka yang berhak menentukan pilihan hati mereka.

Terbaru daripada Kaki Novel


Tajuk : Pelukan Cinta
Penulis : Amisha Danial
SEMENANJUNG RM 17.00 / AHLI : RM 13.00
SABAH/SARAWAK RM 20.00 / AHLI : RM 16.00
ISBN: 978-967-5067-68-6

Armand Danial dan Zulaika Husna, nama yang cukup sepadan bila diganding bersama apatah lagi apabila berjalan berduaan, ketinggian mereka, ketampanan Armand Danial dan kejelitaan Zulaika Husna berjaya membuatkan rakanrakan sekeliing bersetuju mereka memang patut dijodohkan. Perjalanan percintaan mereka tidak banyak rintangan kerana perhubungan mereka di bawah restu keluarga Zulaika Husna yang sangat luhur hatinya. Tetapi, mana mungkin sesuatu perhubungan tidak dilanda badai, ketegasan dan desakan Datin Rozni, mummy Armand Danial memyebabkan hubungan murni pasangan ini menemui penghujungnya.

Armand Danial telah berkahwin dengan sepupunya, Asilah yang juga seorang yang cantik rupawan. Zulaika Husna yang reda dengan apa yang terjadi telah membawa diri jauh ke negeri pantai timur untuk mengubat hati yang lara. Sepeninggalannya, Armand Danial sudah mempunyai seorang anak yang diberi nama, Aliff Danial.

Adalah itu yang dinamakan cinta sejati? Adakah Armand Danial sudah melupakan kesetiaannya pada cinta Zulaika Husna? Bahagiakah Armand Danial bersama keluarga baharunya itu? Segala-galanya pasti terjawab dalam Pelukan Cinta.

Tajuk : Seandainya
Penulis : Rys Areesa
SEMENANJUNG RM 29.00 / AHLI : RM 25.00
SABAH/SARAWAK RM 32.00 / AHLI : RM 28.00
ISBN: 978-967-5067-62-4

Masing-masing enggan meluahkan isi hati. Hanya bahasa tubuh dan bicara tersirat yang memainkan peranan. Areena tidak berani membuka pintu hatinya untuk Wan Zaharris. Bimbang dirinya akan dikecewakan sebagaimana Zaharris Arman menghancurkan hatinya berderai berkeping-kepingan. Wan Zaharris pula bersenda di dalam kata-kata seriusnya terhadap Areena, berharap gadis itu bisa membaca apa yang tersirat di dalam hatinya. Ke manakah sudahnya hala tuju perhubungan ini?

Pertemuan di dalam komuter menjadi bibit memori yang indah buat Shamsul Azhar. Redup mata Areena mengganggu ketenangan kolam hatinya. Jejaka pemalu ini di dalam diam mengharapkan pertemuan seterusnya biarpun masing-masing pernah hampir disatukan.

Tatkala Zaharris Arman menagih kembali cinta Areena, Wan Zaharris muncul sebagai perwira yang melindungi Areena dari sebarang ancaman kehancuran hati buat kali kedua. Tatkala Areena bersedia menerima kehadiran Wan Zaharris dengan hati yang terbuka, takdir penentu segala-galanya mengambil tempat.

Seandainya Areena membuka pintu hatinya terhadap Wan Zaharris… seandainya Wan Zaharris berterus terang dengan Areena… seandainya takdir tidak wujud di antara mereka berdua, apakah dua insan ini akan beroleh kebahagiaan yang hakiki?

Friday, February 18

Kucc Reviews: NokTah Di HuJunG RinDu...


kucc aprilsnow: NokTah Di HuJunG RinDu...


"hati memang cepat berbelah bahagi apabila kita mahu melakukan perkara baik..."

Kata Kucc:
Ini adalah novel pertama penulis namun merupakan karya ke-3 beliau yang saya baca. Walau ini merupakan novel pertama beliau akan tetapi berbekal pengalaman yang luas dalam bidang penulisan cerpen, karya ini cemerlang digarap penulis. Tidak terasa seolah-olah membaca karya penulis yang baru cuba-cuba menjengah ke dunia penulisan kreatif. Sentuhan beliau sangat melankolik menerusi adaptasi gabungan lenggok bahasa juga dialog yang dicipta. Keserasian dua elemen ini menjadikan naskhah ini segar dan menarik dibaca.


Naskhah Noktah Di Hujung Rindu (NDHR) ini membawa tema tentang kesetiaan dan kejujuran. Kesetiaan yang boleh diterjemahkan didalam rangkaian kisah-kisah dari watak-watak yang menjadi pendukung naratif ini. Kesetiaan dan kejujuran pada tunang, kesetiaan dan kejujuran pada kekasih, kesetiaan dan kejujuran suami pada isteri. Gabungan kisah-kisah yang disimpulkan atas tiket tema yang satu lalu terciptakan sebuah jalinan naratif yang cukup menyentuh perasaan.


Penciptaan watak didalam NDHR ini sangat cemerlang. Penulis begitu peka didalam memastikan tiap watak yang dicipta mampu memberi kesan pada pembaca dan ternyata beliau berjaya melakukannya. Irdina Zukhri; arkitek muda cantik bergaya. Pernah putus tunang dengan rakan sekolah kala ditahun akhir pengajiannya di universiti. Putus tunang yang tidak dapat dielakkan kala hati sudah dicuri sang arjuna yang sejak di hari pertama menjejak kaki ke menara gading. Sang arjuna yang bernama Nielham Abdullah itu tidak jemu-jemu memburu Irdina. Walau cuba bertahan, Irdina tidak dapat membohongi jiwa dan perasaannya sendiri. Cinta pada sang tunang nun jauh diseberang laut kian pudar lalu terus berkubur. Namun mungkinkah ini balasan tuhan padanya, jika dahulu dia tega memutuskan ikatan kasih yang sekian lama terjalin kerana panahan cinta sang arjuna sedangkan tunangnya setia dengan janji, kali ini dia pula perit merasakan bila cintanya dikhianati oleh sang arjuna. Watak Irdina cemerlang dipotretkan penulis. Setiap inci rasa dan gelora dijiwa watak ini disempurnakan dengan baik oleh penulis. Irdina adalah kisah duka gadis malang yang tersepit antara pertembungan cinta setia yang sedaya upaya dipertahankan. Saya sukakan watak Irdina dan tambah suka bila akhirnya dia berjaya juga membuat keputusan tepat bagi dirinya.


Nielham Abdullah. Watak ini sebaiknya diselami jiwanya oleh penulis. Bukan mudah untuk meneropong di lubuk hati insan bernama lelaki lebih-lebih lagi lelaki yang hatinya pernah lara ditinggalkan dan bila ia dinukil dari mata pena seorang penulis wanita tugas ini berat saya kira namun penulis saya kira berjaya melakukannya. Nielham; pensyarah muda yang pernah putus kasih dengan belahan jiwa berdarah inggeris kerana tentang ibu yang tidak mahu bermenantukan keturunan Yahudi. Kate yang tidak sanggup menunggu meninggalkan Nielham walau dahulu pernah berjanji sumpah setia. Watak Nielham sedari awal begitu mempesonakan sekali auranya. Kesungguhan didalam mengejar cinta Irdina sangat mengesankan; biarpun perlu menunggu hingga ke tahun akhir pengajian si gadis yang sungguh sukar dipikat, tekadnya tidak pernah pudar. Kecelaruan jiwa dan perasaan Nielham didalam membuat pilihan juga dipenakan sebaiknya oleh penulis. Sifat ketaatannya pada emak yang tertekan jiwa kerana perbuatan abah yang berkahwin muda juga dipenakan dengan baik sekali. Sebagai anak Nielham memang mendamaikan namun sayang sebagai lelaki dia gagal didalam mengatur perasaannya sendiri.


Suria. Wataknya yang tega berhadapan risiko demi mempertahankan haknya untuk menentukan jalan hidupnya sendiri. Saya sukakan ketegasan Suria walau tidak
setuju dengan jalan yang dipilih. Puan Sofiah dan Puan Zarina dua wanita, dua isteri, dua ibu yang berpijak pada tanah yang sama; dimadukan suami dengan wanita yang lebih muda. Namun mereka berbeza didalam menangani racun yang menjalar jiwa wanita. Pemotretan watak sampingan ini berkesan dipenakan penulis. Inilah rasa yang menikam kala jiwa tidak rela. Lalu jiwa lain pula menjadi mangsa amukan amarah dihati. Abdullah; suami yang terlalu mementing diri. Biar apapun alasan dan hujahnya benang yang terang-terang sudah basah manakan mungkin kering hanya dengan sekadar tiupan kata-kata manis, kesimpulannya disini cuma satu; jauhi lelaki begini.


Khalrizal. Lelaki yang ditinggalkan kerana kasih tunang berpindah pada jejaka lain. Watak Khal memang menyedihkan. Rasa kasihan pasti ada dihati pada watak ini kerana dia hanya mangsa pada kesetiaan yang dimungkiri. Saya sukakan watak Khal kerana kasihnya teguh, tidak pernah berpaling dan sanggup berkorban demi
kebahagiaan gadis yang dicintai sepenuh jiwa.


Plot naratif yang berpaksikan kronologi ini sangat tersusun. Persembahan dan jalinan antara satu bab ke bab yang lain baik dan tiada yang mengganggu pembacaan. Ini kesan dari kerja-kerja suntingan yang saya kira sebaiknya dilakukan demi memberi kepuasan pembacaan kepada pembaca.Kesetiaan dan kejujuran begitu mahal harganya lalu janganlah sesekali mensia-siakannya. Inilah saya kira mesej yang disimpulkan penulis daripada persembahan naratif berdurasi 384 halaman ini. Buat yang belum membaca naskhah ini, bacalah dan anda pasti tidak akan rugi. Layari lah kisah penuh melankolik yang mengusik jiwa ini.


Buat penulis, biarpun lewat mendapatkan karya sulung anda ini saya harap masih tidak terlewat untuk ucapan tahniah atas penghasilan sebuah naratif yang cukup
baik.

Rinn Reviews: Juara Carta Cinta by Lynn Dayana


Juara Carta Cinta
Penulis: Lynn Dayana
Editor: Mazuen Yahya
Terbitan Alaf 21 Sdn Bhd
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
494 mukasurat
9789831246320


"Aku + Kamu = Cinta Atas Awan" - Haiqal


Kalau tengok kulit depan, kulit belakang, kita dah boleh teka siapa yg juaranya :) so, sedikit membunuh surprise cerita utk melihat penentuan juaranya.


Maya tu suka nyanyi lagu kanak2. sweet! tapi part dia nyanyi lagu injit2 semut tu buat aku terbayang2 muka 'hantu kak limah go back home'. huhu...


Kemunculan awal Haqiem dalam kisah ini cukup memikat, charming dan dia memang sangat pandai mengambil hati. Walau bagaimanapun, sikapnya terhadap Mimi yg over dan ngengada tu buat aku rasa Haqiem tu kelihatan seperti hero novel yg tipikal yang tak dapat menolak kehadiran wanita seperti Mimi dalam hidupnya. He let Mimi masuk control hidupnya/rumahnya at the same time he expect to tackle Maya's heart sedangkan semua tu berlaku depan mata Maya yg merupakan jiran sebelah rumahnya.


LD ada kelebihan menggarap watak antagonis yg cukup menjengkelkan. Memberi kita cukup rasa asam dan garam utk membenci watak2 seperti Mimi dan Nora. Malah Intan yg mulanya watak putih pun berjaya di twist menjadi watak agak antagonis yg menjengkelkan.


Maya Hanum adalah seorg novelis yg ada peminat2nya tersendiri. Dia membuka perniagaan cenderahati yg turut memasarkan novel2 tempatan. Maya ni kalau tengok taste dia, jenis suka lelaki hensem. Dari zaman sekolah, mudah saja dia tertarik dgn Reza yg hensem dan berkarisma. Semasa bertunang dgn Adnan, dia tidak dapat menolak rasa hatinya yg jatuh cinta kepada Haqiem. Maya bukanlah watak wanita sempurna yg sering kita jumpa dalam novel2. Dia adalah wanita biasa yg pernah tewas dgn perasaan. Pengalaman itu menjadikan dia lebih berhati-hati dalam memilih cinta. Dia tidak pernah mahu meniup semula bara cinta lama.


Adnan memang totally out of list la utk dijadikan pilihan. Dia tu sudah jadi suami orang dan apabila tahu isterinya, Intan tidak dapat mengandung, dia segera mengalihkan perhatian kepada bekas tunangnya, Maya. Haqiem juga turut menyesal kerana melepaskan gadis sebaik Maya. Dia berpisah dgn Maya kerana Maya tunangan orang dan menganggap dirinya tertipu sepanjang percintaan mereka. Apabila semua terlerai dan mereka bertemu semula sbg jiran tetangga, Adnan dan Haqiem cuba mengejar semula cinta Maya.


Kehadiran Haiqal menambahkan lagi peserta dalam perlumbaan itu. Kehadiran Haiqal menyebabkan kelebihan 'charming' Haqiem menjadi malap. Wataknya yg cute dan misteri menjadikan kita juga seperti Maya yang tertanya-tanya, siapa dia. Rasanya memang susah nak teka kerjaya Haiqal. Ada ke sesiapa yg dpt meneka dgn tepat? Saat kita mula merasakan manisnya cinta Maya-Haiqal, kilat datang menyambar. Ni bukan metafora, betul2 punya kilat sudah sambar itu heroin lah. Nasib baik la tak mati atau jadi hitam. Rentak cerita menambah debaran cinta bercampur debaran set2 seram tak seram sbb Maya tiba2 bleh nampak bayangan org yg mati tersiksa dlm keadaan yg kejam. ishhh Lynn Dayana, ko memang kejam. huhu...


Dalam Jika Benar Cinta, LD banyak menggaul unsur komedi dalam penyampaiannya dan aku sangat suka. Hak Cinta Terpelihara menonjolkan kelebihan LD mengendalikan banyak watak dalam ceritanya. TArikh Luput cinta dan Cinta Edisi Terhad menyerlahkan kelebihannya dalam mengalunkan kisah cinta-thriller. dan kehadiran Juara Carta Cinta menunjukkan bagaimana LD menggabungkan cinta-komedi-thriller sbg satu kisah yg sangat menarik :) Tahniah atas kelahiran novel ke5 ni. Lahirlah seorang lagi penulis prolifik Alaf 21. Semoga terus aktif berkarya.


sure fine whatever
rinn


blurb/gengkicap/sinopsis


"Mari Raikan Cinta!" - Haqiem
"Kembali sayangi aku" - Adnan


Ini kisah kejiranan yang gila. Ada pokok yg disiram air panas. sampai kiamat pasti tidak subur! Ada karipap yg berintikan julap, maka penatlah berulang-alik ke bilik termenung. Maya tersepit umpama inti sadwic yg dihimpit rapat oleh roti panas.


Jiran sebelah kiri selalu membuatkan dadanya terasa mahu pecah. Bekas kekasih yg tidak faham makna tidak. Kata hati Maya, sejarah lama tidak akan berulang kembali. Kata hati Haqiem, sejarah mengajarnya utk tidak melepaskan wanita idaman hati. Maka, remuklah jiwa Maya bila kerap diasak.


Jiran sebelah kanan pula membuatkan Maya pening. Besarnya bumi Malaysia, mengapa lelaki itu memilih utk membeli rumah di situ juga? Sudah beristeri, mengapa masih mencuri pandang pada dia?


Kehadiran lelaki yg tidak diketahui namanya itu membuatkan Maya gila! Lelaki ini kaya dgn teori.


Dunia Maya kacau bilau bak diserang garuda. Siapakah juara di dalam carta cintanya? Yang kanan? Yang kiri? Atau yg sering singgah di dalam hati?

Rinn Reviews: Mandatori by Ramlee Awang Murshid


Mandatori
Penulis: Ramlee Awang Murshid
Editor: Wan Rohana Wan Abdul Manaf & Sa'adiah Mohamad
RM19.90
Sabah/Sarawak: RM22.90
501 mukasurat
9789831240397
Cetakan Pertama 2000
Cetakan Ketujuh 2010


"Case Closed"


Cerita ini tidak semudah ABC, tetapi Amran, Bogart dan Carlos (ABC) menjadi penggerak rentak misteri thriller kisah ini. Setiap bab menaburkan kepingan2 jigsaw puzzle yg memberi klu-klu kepada pembaca. Setiap klu membuat kita memikir arah cerita ini. Di awal cerita yg kerap menginjak time frame dari past-present-future membuat pembacaan aku jadi berhati-hati kerana aku tak mahu keliru. Nyata garapan RAM sangat kemas menarik.


Mulanya aku sangka aku akan jadi pening sepertimana aku pening semasa membaca Rahsia Perindu yg sangat berbelit kisah dan character nya. Mandatori nyata berbeza. Walaupun melayarkan kisah konflik jiwa, ianya kemas dan mencemaskan. Walaupun tidak susah utk kita meneka di mana letaknya Norman dalam ABC, tetapi cara RAM menyingkap kisah hidup Norman membuat ianya kelihatan menarik utk diikuti.


Cerita bermula dgn matinya seorg lelaki yg tidak bersalah di tali gantung. Beberapa tahun kemudian, lelaki2 yg menjatuhkan hukum kepada Tassan mati terbunuh secara misteri. Amran adalah anak Tassan yg dibuang sekolah kerana terlibat dlm pergaduhan di sekolahnya kerana rakan2 yg lancang mengata dirinya sbg anak pengedar dadah. Kesabaran ada hadnya tetapi natijah yg diterimanya amat mengecewakan ibunya. Demi membantu keluarga, Amran ke laut mencari rezeki. Tetapi jejak pertamanya ke laut membawanya karam dalam dunia kecelaruan personaliti. Dalam dunia itu dia mengenal dendam, dia menjadi jaguh, dia menjadi penyayang, dia menjadi penegak keadilan yg sentiasa menjatuhkan hukuman mati mandatori di muncung pistolnya.

Kelvin, Juliana dan June yg pernah menghina Amran berjaya dalam kerjaya masing2. Sekali sekala kenangan kenakalan mereka dulu membuat mereka menyesal. Adakah penyesalan mereka boleh menerima pengampunan di mahkamah yg sentiasa menjatuhkan hukuman mati mandatori? Jika perlu memilih antara menyulam cinta atau melunaskan dendam, mana yg kita akan pilih?


Sangat banyak watak dlm kisah ini tetapi setiap satunya ada impact tersendiri. Bagi yg kurang gemar dgn watak yg banyak, mungkin akan sedikit pening :)


sure fine whatever
Rinn


blurb/gengkicap/sinopsis belakang buku:


Bermula dengan hukuman di tali gantung yg dikenakan ke atas seorg pemandu, Carlos menyimpan dendam menyimpan dendam menuntut keadilan. Seorg demi seorg yg menzalimi akan terpaku di mahkamah keadilan yg dicipta Carlos sendiri. Dialah pendakwaraya dan dia jugalah hakim. Bagi Carlos, peguambela sudah tidak perlu lagi kerana pendakwaan membawa erti kesalahan telah terbukti. Sesiapa yg diadilinya pasti akan menerima hukuman dgn sekali perbicaraan. Dan hukuman yang pasti ialah hukuman mati mandatori!

Sesi Bersama Penulis NB Kara





terima kasih Kaksu dari NB Kara atas makluman ini. So skrg kita nk tolong war-warkan mengenai sesi bersama penulis nbkara ni. details seperti di bawah :)


Sesi bersama Penulis NB Kara Sdn Bhd.
19hb Februari 2011 (Sabtu) / 2pm - 3pm / MPH Mid Valley
Temui penulis
Norhayati Berahim, penulis novel Hujan Pun Menari & Dari Kerana Mata
bersama penulis novel
Nora Ismail, penulis novel ...Dan Cinta Pun Tersenyum.
Temui mereka untuk sesi bersoal jawab dan juga borak santai.
Jangan lepaskan peluang keemasan ini!

Sunday, February 13

Terbaru daripada Jemari Seni


Tajuk : Impikan Mentari
Penulis : Shahzy Hana
Harga : RM18/RM21
Pesanan Online : 24 Feb 2011

Pernahkah anda mengalami rasa sedih seperti Izzati? Saat hati dilambung rasa bahagia melalui hari-hari indah, tiba-tiba Izzati ‘dihidangkan’ dengan babak bakal suaminya bermukah dengan adiknya sendiri?

Tunang yang amat dicintai dan mengakui amat mencintainya, telah membelah hatinya... nipis-nipis; berdarah parah, tidak mungkin sembuh. Lalu bagaimana kalau anda sendiri mengalami keadaan itu. Sedalam manakah luka anda? Masih percayakah anda pada insan bernama lelaki?

Izzati juga seperti anda, hilang keyakinan diri untuk jatuh cinta dan bercinta lagi.

Namun hatinya yang beku, cair jua dengan gigihnya Ikhman mengetuk hatinya. Hatinya yang berbunga kembali mekar di jenjang pelamin bersama Ikhman. Namun takdir rupa-rupanya masih mahu mengujinya. Ketika bunga-bunga bahagia kembali mewangi, dia disahkan menghidap sakit di ambang maut. Kuatkah dia untuk bergelut melawan sel-sel darah putih yang rakus menelan darah merahnya dan berjuang untuk terus hidup bahagia bersama suami tersayang?

* * *

SHAHZY HANA menulis tentang luka, cinta dan kuatnya hati seorang perempuan. Mampukah anda jadi setabah Izzati yang tak pernah jemu-jemu untuk Impikan Mentari?





Tajuk : Dia & Dia
Penulis : Bunick Firdaus
Harga : RM21/RM24
Pesanan Online : 24 Feb 2011

“Dia hadir dalam hidupku untuk menyembuhkan rawan yang bersarang di dada. Sedangkan dia yang pernah hidup dalam hatiku ini terpaksa mengusung dukanya sendirian. Kejamkah aku pada dia andainya aku tidak mampu mencintai dia sepertimana aku mencintai dia yang seorang lagi?”

Cinta dan kasih yang saling menagih; yang mana satu pilihan Arissa?

Mahupun Irfan biarpun Fazril; dia dan dia sering sahaja membuat hati gadisnya keliru. Telah pun Arissa cuba melarikan hatinya ini jauh-jauh, dayanya entah hilang di mana? Apa yang tidak kena dengan hatinya yang sekeping ini?

Dia memang lelaki penyayang. Namun selembut mana pun dia cuba mengubati hati Arissa yang luka, mana mungkin Arissa melupakan cinta pertamanya. Apatah lagi pada saat Arissa hampir menggapai bahagia, ujian pula datang bertimpa-timpa!

Antara memori dan harapan, yang mana satu jadi pilihan? Antara dikasihi dan mencintai, yang mana satu harus dicari?

* * *

Nukilan pertama BUNICK FIRDAUS ini cuba menyelami bilau hati seorang wanita pada dia yang mahu berkongsi hati dengannya. Bukankah ‘keliru’ itu maknanya hati sudah tersentuh? Biarlah Dia & Dia menjelaskan semuanya!