Tuesday, July 5

Terbaru daripada PTS

Tajuk : Cinta Kembali Bertasbih
oleh :A. Ubaidillah Alias
Harga: RM 25.50 / RM 28.50
ISBN-13: 978-967-5783-79-1
Tarikh Terbit: 5 Jul 2011
Jumlah Muka Surat : 736

Novel yang menceritakan perjalanan hidup Sofiy ar-Rahman yang merupakan abang kepada Fatimah az-Zahra yang membesar sebagai anak yatim piatu. Selepas kehilangan ibu bapa semasa kecil, Rahman membesar dengan agresif dan baran kerana mahu menjadi pelindung kepada adiknya Fatimah. Sikap samseng Rahman menjadikan pelajar dan guru di sekolah mengenalinya sebagai budak baran.

Selepas dia memasuki sekolah menengah, Rahman mula berubah sikap apabila dia jatuh hati pada seorang gadis bernama Rasima. Malangnya, kawan baik Rahman iaitu Safuan cemburu dan membuat fitnah padanya. Akibat fitnah itu, Rahman tersedar bahawa perjalanan hidupnya masih panjang dan dia mempunyai tanggungjawab terhadap adiknya Fatimah.

Di Kaherah, dia berkenalan dengan seorang dato' yang mempunyai pertalian dengan sejarah hidupnya. Secara tidak langsung dia diperkenalkan kepada anak dato' tersebut iaitu Uswatu 'Ulya yang belajar di Korea Selatan. Selepas pulang ke Malaysia, Rahman bertemu semula dengan watak-watak silam iaitu Rasima dan terhimpit dalam beberapa insiden. Konflik semakin sukar apabila beberapa watak lain muncul dalam hidup Rahman.

Bagaimana Rahman mengambil pendekatannya yang dahulunya agresif dalam mendepani semua situasi ini?

Tajuk : Aku, Dia & Gaun Pengantin
oleh : Lily Haslina Nasir
Harga: RM 15.50 / RM 17.50
ISBN-13: 978-967-5783-74-6
Tarikh Terbit: 29 Jun 2011
Jumlah Muka Surat : 232

"Selamat pagi Cikgu Zaza!" Wah, bahagianya menjadi cikgu!
Tetapi yang tidak seronoknya apabila murid-murid juga pandai mengkritik! “Mengapa muka cikgu nampak bulat seperti glob di sudut geografi?”

Kisah Zaza dilamar oleh Fariz heboh di sekolah. Musuh tradisi Zaza, Maliz dan Asyikin berasap kepala mendengar khabar itu. "Zaza tidak sesuai untuk Fariz! Gadis gempal tidak boleh bersama jejaka terhangat." Itu kata Maliz dan Asyikin. Zaza semakin berserabut, namun sempat berangan-angan.

Mahu gaun pengantin beropol-ropol ataupun yang kainnya berekor panjang seperti duyung? Oh, mahu berbaju kurung songket bunga tabur sahaja atau memakai gaun? Tetapi badan perlu kurus dahulu! Oh, peningnya!Bertambah ribut apabila Maliz dan Asyikin 24 jam sehari dan 7 hari seminggu mengekorinya. Ada-ada sahaja dua sahabat ini merancang misi sulit. Haih!


Tajuk : Dairi Cikgu Ayu
oleh : Ilya Alias
Harga: RM 9.90 / RM 10.90
ISBN-13: 978-967-401-027-0
Tarikh Terbit: 30 Jun 2011
Jumlah Muka Surat : 168

Mengisahkan kehidupan seorang guru baru bernama Ayu. Dia terpaksa berhadapan dengan murid-murid yang kurang memahami bahasa Inggeris dengan baik. Pelbagai cara dilakukan demi memandaikan anak-anak muridnya. Itulah pengorbanan seorang guru.

Di samping itu dia juga sentiasa menerima kiriman ucapan daripada 'seseorang' membuatkan dirinya sentiasa berdebar-debar. Maklum sahaja di sekolah itu hanya Cikgu Ayu yang pandai bergaya dan sentiasa menjadi contoh kepada guru-guru lain. Bahkan guru besar pun memujinya.

Ikuti kisah Cikgu Ayu dalam diari merah ini.


Tajuk : Diari Mat Kilang ; Dari Mersing ke California
oleh Ahmad Fairoz Daud
Harga: RM 9.90 / RM 10.90
ISBN-13: 978-967-401-024-9
Tarikh Terbit: 30 Jun 2011
Jumlah Muka Surat : 192

Mengisahkan Wan Mohd Musyris Bin Wan Embong ataupun nama timangannya Rambo, yang kembali bersemangat menulis diari. Semangat ini berpunca daripada rasa keterujaan dia mahu menaiki kapal terbang yang diidam-idamkannya selama ini.

Pelbagai pengalaman yang dilalui semasa Wan Mohd Musyris berada di California. Semasa di California, dia perlu juga menyampaikan hajat salah seorang penduduk kampung bagi melangsaikan hutang. Di samping itu juga Wan Mohd Musyris menerima kiriman sms yang tidak menyenangkan hati daripada seorang perempuan yang pernah disukainya suatu masa dahulu.

Tajuk : Tok Kenali
oleh : Hayati Ridwani
Harga: RM 24 / RM 27
ISBN-13: 978-967-5783-89-0
Tarikh Terbit: 24 Jun 2011

"Kisah Tok Kenali ulama tersohor ini dirungkai sendiri oleh cicit beliau dengan gaya penceritaan yang menarik, segar dan menyentuh sanubari. Menelusuri kisah hidup wali Serambi Mekah yang ditulis penulis baru yang berbakat besar ini membuktikan ilmu itu akar umbi kejayaan hidup...." - Abdul Latip Talib

No comments: