Tuesday, February 2

Review: Aku Mahu Kamu by Aleya Aneesa



Aku Mahu Kamu
Penulis Aleya Aneesa
Penerbit: Alaf21 sdn bhd
Cetakan pertama : 2010
isbn: 9789831245964
RM19.90
Sabah /Sarawak: RM22.90
498 muka surat


"Kembalilah kerana kau adalah sebahagian dari diriku."

Nilah novel bonus terbaru Alaf 21 dari Aleya Aneesa. Tengok nama jer dah tak sabar nak baca dan memang biler dah start baca, tak bleh nak stop selagi tak tahu endingnya.

Ada la baca catatan AA kat bahagian helaian2 terakhir novel ni. dia ada tanya, siapa yg lebih menderita kehilangan anak, Ziyad atau Qisya, jawapannya pembaca la yg sedih sbb kena baca kesedihan kedua2 watak. Memang cerita yg tangkap nangis. Resipi yg terasa hampir sama dgn novelnya sebelum ini, "Bertakhta di Hati" tetapi ada aroma yg berbeza. Pasangan berkahwin yg dipisahkan takdir dan bertemu semula beberapa tahun kemudian, tapi kali ni perpisahan mereka berpunca dari peristiwa anak sulung yg mereka kasih sepenuh hati meninggal dunia kerana satu tragedi di rumah dan kesalahan itu diletak bulat2 atas bahu si isteri.

Tak sangka pulak ni asalnya adalah enovel yg bertajuk "CInta sebatang Pen Oren". So sapa2 yg ada follow enovel ni, boleh la mengetahui cerita lengkapnya melalui novel "Aku Mahu Kamu" nih.

Kisah cinta mereka tidak panjang masa sebelum kawin tu, dan memang berpunca dari sebatang pen oren yg comel. Perkenalan yg bermula dgn perbalahan demi perbalahan dan mula bertukar rentak yg lebih slow setelah Qisya meminta Ziyad berlakon sbg kekasih barunya di hadapan x pakwe dia yg sudah berkahwin tetapi mahu kembali kepada Qisya setelah menyedari dia telah melakukan kesilapan yg besar.

Ziyad bersetuju dgn syarat Qisya kena kuar dating ngan dia sbyk 3 kali.

Itulah permulaan kisah cinta mereka. Qisya dilamar dgn sebatang pen oren dan sebulan kemudian merekalah pasangan suami-isteri yg paling bahagia.

Menjelang usia 2tahun, Faiq mula menunjukkan sikap yg pelik. Qisya yg merupakan suri rumah sepenuh masa, sabar melayan kerenah anaknya. Namun semua tu adalah petanda Faiq akan pergi utk selamanya. Ziyad sgt2 frust dgn kematian Faiq dan menuduh kecuaian Qisya telah membunuh Faiq. Qisya lebih keciwa dgn tuduhan Ziyad dan meminta izin utk pulang ke kampung. Semasa di kampung dia cuba menghubungi Ziyad tetapi dia tidak diendahkan, lalu Firyal dilahirkan tanpa perhatian suami. Demi menebus kesalahan yg dihumban oleh Ziyad, Firyal ditinggalkan bersama Ziyad. Qisya anggap Ziyad lebih pentingkan anak dari dirinya, so dia tinggal kan Firyal sbg pengganti Faiq dan dia tak mau Ziyad dpt kaitkan hubungan dia dengan Firyal. Adus sampai hati Qisya tinggalkan anak dia.

Ziyad mengambil Firyal sbg anak angkat kerana wajah itu mengingatkan dia pada Faiq dan Qisya. Atas rasa syak, dia menjejak Qisya di kampung tetapi Qisya sudah pergi membawa diri.

Kisah mereka yg lebih matang bermula setelah 4 tahun berlalu dan Ziyad akan memastikan Qisya tidak akan pergi lagi. Lagipun rahsia Qisya sudah terbongkar kerana Qisya tak perasan yg ada saksi yg memerhatikan dia meninggalkan Firyal di hadapan rumah Ziyad 3 tahun yg lalu. Kenapa Justin tak pernah bgtau Ziyad langsung perkara itu sbb tu adalah kejadian yg paling penting dlm hidup Ziyad. Rasa mcm kurang logik sikit kat situ.

Sapa rasa nk baca novel tangkap nangis yg happy ending, bleh la baca novel baru ni :). Lepas ni kiter tunggu mininovela penulis ini pulak :D

2 comments:

kaypo said...

Lama aku tungguuuuu...makan bertahun sambungan cerita sebatang pen oren ni...akhirnya jumpa di versi cetak. Tahniah Aleya Annesa.

~marwati wahab @ aleya aneesa~ said...

terima kasih kaypo... terima kasih juga sebab tunggu, tp sori lambat benar siapnye...