Wednesday, April 1

Sakti Cinta


TAJUK BUKU : SAKTI CINTA
PENULIS : ANITA ARUSZI
PENERBIT : iBOOK PUBLICATIONS
HARGA : RM23.90
CETAKAN PERTAMA : 2008
GENRE : DRAMA & MISTERI.
BINTANG : 4


-----------------------------------------------------------
Terbang burung di waktu senja,
Berlegar-legar di langit mega,
Ingin sekali hati bertanya,
Dimanakah saktinya cinta?...”

Apa Kata Saya :

Buku ini sedari awal sudah mencuri perhatian ramai pengikut setia penulis berbakat ini.. Saya perlu menunggu hampir 11 purnama sebelum saya mampu melihatnya berada di depan mata, memegangnya lalu mendakapnya ke dada….hmm, namun penantian saya itu saya rasakan cukup berbaloi. Buku ini mencuri hati saya dari sudut persembahannya yang penuh persoalan . Ia sebuah naskhah yang memberikan satu perspektif corak pembacaan yang sedikit berlainan rentaknya berbanding 2 naskhah terdahulu penulis ini; Dedalu Di Hati & Bunga Syurga.

Sakti Cinta (Sakti Cinta) membawa tema kasih sayang yang mendasari keseluruhan perjalanan naratif naskhah ini. Kasih sayang yang hilang antara sang ibu dan anak adalah sub tema kepada tema utama yang difokuskan penulis yakni kasih sayang yang tersembunyi antara seorang abang pada adik angkatnya yang dirasakan secara amnya bukanlah tema yang asing dalam penulisan kreatif tanahair namun ditangan Anita Aruszi tema ini diperhalusi dengan cukup baik agar nampak segar dimata pembaca juga sangat dekat dengan hati nurani kita.

SC membawa pembaca kepada kisah 2 insan, Dina Azura dan Diazey Hafizi yang dibesarkan dengan dimomokkan dengan pertalian adik beradik oleh kedua ibu bapa mereka walau hakikat mereka tiada pertalian darah. Si abang yang awal-awal sudah mengetahui rahsia itu mula menyukai“adiknya“ secara diam-diam dan kerna terbelenggu dengan bebanan perasaan itu dia mula menjauhi Dina, bertindak kasar dan sedikit keterlaluan padanya dan hingga pada kemuncaknya dia cuba mencabul kehormatan adiknya itu kerana keliru dengan dirinya sendiri. Rasa malu dan bersalah itu membawa dirinya jauh dari Dina dan keluarga. Dina yang tercari-cari silap dirinya dibiarkan terkapai-kapai mencari jawapan. Dina tanpa diduga juga didatangi rasa aneh yang sama dirasai abangnya itu. 10 tahun menghilang, Diazey pulang dan tindakannya menghindarkan diri dari Dina kerana peristiwa hitam dulu membawa padah pada diri sendiri. Perasaan itu makin kuat, namun dia gagal meluahkan misteri diri Dina yang sebenarnya. Dia takut akan kehilangan Dina buat selama-lamanya jika ia terbongkar. Dia bimbang Dina tidak dapat menerima tamparan hebat itu nanti andai rahsia yang disimpan erat oleh mereka bertiga selama 15 tahun terlerai. Kita percaya Tuhan itu maha kaya. Pertemuan Dina dengan Alma Katherine yang sudah sedari pandang pertama jatuh sayang padanya adalah titik tolak yang merungkai misteri diri Dina yang sebenarnya.


Dina Azura, Diazey Hafizi adalah peneraju utama yang menjadi nadi kekuatan naskhah SC ini. Saya cukup tertarik dan jatuh hati dengan perwatakan Diazey yang cukup misteri, cukup bersahaja, namun penuh berkarisma biarpun yang menjadi misteri latar belakangnya adalah watak Dina. Perwatakan 2 tonggak utama ini dibina dan diperhalusi penulis dengan cemerlang sekali. Saya sukakan watak Zurainissa & Alma Katherine yang saya rasakan adalah watak-watak pembantu yang begitu menguatkan jalan cerita juga persembahan naratif SC ini. Antagonis Hisyam Amar dan Marini kurang menyerlah sedikit. Saya rasakan mungkin penulis hanya mahu memfokus kepada watak putih sahaja. Natijah yang ditimpa pada kedua-dua watak hitam ini di penghujung cerita adalah penamat watak mereka.

Plot cerita dibina tidak berorientasikan jajaran kronologi dan setiap imej imbasan kembali yang disingkap, ia disampaikan dengan cukup kemas, berhati-hati tanpa sedikitpun menghilangkan tumpuan pembacaan. Pergerakkan plot yang selari dengan mood penceritaan telah menambahkan lagi keindahan warna SC. Penggunaan laras bahasanya juga mudah , tiada penggunaan unsur-unsur estetika yang berat untuk dihadam pembaca.

Buat penulis, sekalung tahniah atas persembahan hebat anda dalam Sakti Cinta. Semoga akan terus menghasilkan karya-karya yang cemerlang di masa hadapan. Saya menunggu kehadiran 2 naskhah anda; Hujan Rindu dan Rembulan Berdarah yang juga sudah mencuri hati saya awal-awal lagi...hehe

Bunga mawar bunga kenanga,
Bunga melur beraneka warna,
Jika mahu tahu Saktinya Cinta,
lekas-lekas beli naskhahnya.....

Selamat mencari dan semoga bertemu Sakti Cinta.

7 comments:

asfa86@blogspot.com said...

salam, Sakit Cinta..apa nak dikomen g novel2 yang ditulis anita semuanya bagus2 termasuk SC tak menyesal liza beli melalui anita datang dgan pos laju ja..kalau nak tahu certanya kena beli lah,liza tak sabar nak tunggu 2 novel yang kan keluar g harap2 MONTOP..Takniah mazni anita..dan selamat berjaya..

liza68 said...

Memang sakit nya Cinta bila kita simpan dalam sudut hati..

kucc_aprilsnow said...

liza, nita mmg penulis yg sgt berbakat...dia ada trademark dia yg tersendiri.

psst liza : sakti ye sayang, bukan sakit...hehehe

NickyAzrai said...

best best nya

Ju'A said...

tahniah nita utk Sakti Cinta...di doakan agar nita terus mempunyai sakti bagi menghasilkan karya2 yg meletopzzzzz.

tak sabau menanti 2 novel tuuuu......

liza68 said...

hai..kucc_aprilsnow..selamat berkenalan..saya liza dari brunei..

jujun said...

tgh menghayati 'Sakti Cinta'....