Friday, December 4

Terbaru Dari KarnaDya


Sinopsis:

Novel ini menceritakan krisis kekeluargaan, pertembungan tradisi Timur dengan unsur-unsur Barat, serta generasi muda di tengah-tengah kemelut kehidupan.

Rafique, pemuda Malaysia yang pernah kehilangan kekasih, menjadikan penghijrahannya ke Jepun sebagai tempat melepaskan diri dari kongkongan memori itu. Berlatarkan kenyamanan Gunung Fuji, kekosongan di hati Rafique diis semula dengan satu kejadian yang tidak dijangka. Hujan lebat bersama ribut taufan, membasuh saki-baki kenangan yang masih merimaskan hatinya. Takdir menghidupkan semula sumbu kasih sayang itu.

Di Gunung Fuji, sekali lagi Rafique kehilangan sesuatu yang tidak ternilai. Apa terjadi di Gunung Fuji? Dapatkah Rafique mencari kehilangan itu?

Pulut Sakura Serunding Kasih memaparkan nilai-nilai sosial dan budaya masyarakat Jepun dan Melayu. Pulut sakura menjadi lambang nilai-nilai Jepun dan serunding mewakili lambang orang Melayu dalam adegan watak-watak di dalam novel ini.



Sinopsis:

“Kamu tahu tak? Seorang teman saya pernah berpesan, jangan pernah takut untuk bermimpi kerana adakalanya mimpi itu adalah cerminan masa depan yang akan mencorakkan perjalanan hidup kita,” ujar Dimas.
“Kenapa kita mesti ada impian? Kenapa tak biarkan saja hidup ini berlalu apa adanya?” soal Hani.

Siapakah Hani, gadis kelahiran Pahang, Malaysia itu? Siapa pula jejaka yang bernama Dimas? Di manakah mereka bertemu? Bagaimanakah terjalinnya pertalian antara dua insan yang mempunyai latar belakang yang berbeza? Adakah hubungan mereka berkekalan ataupun hanya sekadar ‘teman tapi mesra’?
Marilah kita sama-sama ikuti kisah cinta gadis Melayu ini dalam meniti saat-saat bahagia, suka dan duka dalam kehidupannya di samping jejaka Yogyakarta yang menawan itu.

4 comments:

kaknOOr said...

"Pulut sakura serunding kasih"

Akak memang menanti kemunculan novel ni....Penulis yg berasal dari Singapore dan sekarang penetap di Jepun. Tahniah untuk kak hajah lela impian menjadi kenyataan.

Masalahnya novel karnadya ni susah nak dpt di markas kena cari kat kedai2 buku yg besar di shopping mall..

Dyea said...

Tajuk pong bestt
unik 'pulut sakura - serunding kasih"
cover n blurb pun cantik, menarik n tertarik..

bole masuk list :D

Ju'A said...

tajuk lain dari yang lain...apa rasa yea "pulut sakura + serunding kasih"

tahniah untuk penulis Halijah Lela untuk novel Pulut Sakura Serunding Kasih

dd...cover yg cun bangat.....

Leyla Shuri said...

Salam kepada Kak NOOr, dyea dan Ju'A,

Saya memang mencari satu kelainan apabila memilih tajuk "Pulut Sakura Serunding Kasih".

Tajuk ini menghuraikan beberapa lapisan maksud tersirat yang pembaca akan faham setelah mencerna novel ini.

Harapan saya sebagai penulis novel ini agar pembaca lebih memahami adat dan budaya masyarakat Jepun yang saya fokuskan dalam novel ini.

Terima kasih, wassalam.