Monday, November 23

Review: Samudera Indah Nian by Mazni Darwisya



Tajuk: Samudera Indah Nian
Penulis: Mazni Darwisya
Penerbit: Jemari Seni Publishing
Cetakan Pertama 2009
isbn: 9789675118289
RM18.00
Sabah /Sarawak: RM21.00
422 mukasurat



Aku rasa buku ni baru sangat2 di pasaran tapi dah tiga pat orang dok rekemen suruh baca sbb diorang dah baca! fuh laju betui diorang2 ni kalau bab baca buku2 baru. Aku ja yg dah makin slow. Tapi terpengaruh jugak la.. so sebaik saja dapat novel ni by post dari Jemari Seni aku terus la baca. Paaaaaaaaaaatutla ramai suka, citer cinta selepas kahwin! hehe, tentula cerita manis lagi.


Mazni Darwisya membawa kita mengenali dunia 'mat selam', hero cerita ini. Memang terasa suasana cerita yang fresh dan sangat informatif. Membuka minda kita melayari prasarana agak asing bagi org mcm saya dalam dunia keluarga TLDM. Ilmu ini disulam dan diselangseli dengan kisah cinta manis yg mula berputik antara Amru dan Yasmin yang berkahwin atas kehendak keluarga.


Yasmin lebih bersedia utk menjalani hidup sbg isteri yg terbaik untuk Amru tetapi Amru tu la pulak yang tak ready. Pada malam pertama diorang dia meletakkan syarat, sekiranya dlm tempoh setahun diorang tak saling menyintai, perkahwinan mereka akan berakhir. Dalam tempoh itu mereka bebas utk keluar dengan pilihan hati masing2. Yasmin tiada masalah nak menerima syarat2 tu walaupun hatinya sedikit kecewa. Amru yg beria-ia meletakkan syarat, dan dia jugakla yg pertama kecundang. Hatinya helplessly fell in love with Yasmin. Yerla.. Yasmin tu baik, pandai masak dan mempunyai senyuman yang membuat hatinya kembang kecut.


Membayangkan ada lelaki lain bekerja rapat dgn Yasmin pun dah boleh buat dia cemburu tapi Amru ni tak membiarkan cemburu menguasai diri, dia pandai control lah. Kesian pulak kat Amru masa Yasmin kena gi Jepun 3 bulan tu, dah macam mamat gila bayang. Kepulangan Yasmin untuk membalas cinta Amru bertukar menjadi kejutan buat Yasmin apabila Amru terperangkap dijerat Maya. Kejadian itu membuatkan Yasmin meragui perasaan Amru kepadanya. Yg bestnya tu Amru bukan hero tipikal yg hanya berserah bila dipaksa kawin lagi satu. Dia siap bela diri lagi dirinya diperangkap Maya. Memang geram betul kat Maya yg obses sgt ngan Amru dan maknya yg ntah hapa2 nak paksa2 orang. Memang takut la org nak berbesan ngan dia.


Aku teringin pulak nak baca kisah lanjut Izhar ngan Aina. Sweet gak diorang tu ;) Izhar yang macho tu pun boleh jadi malu2 biler cakap ngan Aina yg nama tengahnya adalah 'gedik' hehe. BAgi yang sempat baca awal buku ni, boleh la join kuiz Jemari Seni yang terbaru. TArikh tutupnyanya 13 Disember, lambat lagi tu.. sempat lagi kalo korang nak join. :) Soklan pun sonangbaitu.


sure fine whatever
rinn

sinopsis/blurb:


Ibarat setianya Ali pada Fatimah
Ibarat kasihnya Muhammad pada Khadijah


Itulah yang Yasmin Nur Raihan impikan dalam perkahwinannya bersama Amru walau ikatan mereka diatur keluarga. Yasmin berharap Amru menjadi pendampingannya dunia akhirat. Pada Yasmin cinta kasih dan sayang mampu disemai dipupuk. Berbeza bagi Leftenan Komander Amru Iskandar, hakikat jodohnya bersama Yasmin sukar diterima . Lantas diletakkannya syarat pada malam pertama mereka. Yasmin akur malah bersyukur. Padanya Amru bagai seorg sahabat yg baru dikenalinya.


Segalanya berubah apabila Yasminmenapak buat kali pertama bercuti ke rumah Amru di Lumur. Entah bila pula timbulnya rasa rindu dan sayang di hati Amru; sikap dan keramahan Yasmin telah mengikat hati Amru pada wanita itu. Belum sempat diluahkan rasa hati, segalanya bertukar tragedi apabila Leftenan Maya Athira hadir antara mereka. Tidak seperti perempuan yg suka menyerah, Yasmin nekad mempertahankan rumah tangganya. Tetapi Amru... bagaimana?


Samudera itu indah... sepertimana indahnya cinta yg kita kemudi... ~Amru Iskandar


Nukilan pertama Mazni Darwisya
Samudera Indah Nian
berlatarbelakangkan Pangkalan TLDM Lumur. Kuatkah Yasmin pabila dilambung samudera hati... Berjayakah Amru mengemudi bahteranya? Biarlah Mazni Darwisya yang menjawabnya.

4 comments:

Qimi08 said...

Terima kasih, Rinn....

Tahniah untuk penulis Mazni Darwisya dapat menghasilkan sebuah novel yg menarik berlatar belakang kehidupan Tentera Laut ( ha ha ha rasa nak gi Lumut nak tgk semua kapal2 tu).

Cerita yang menarik minat kawan kita jiwang karat kawin pilihan keluarga..bersyarat...bercinta selepas berkahwin... insiden khalwat yg dirancang...

Jalan cerita yg teratur "sweet" bahasa yg ringkas dah mudah.

Kekuatan cerita ni terletak pada kisah kehidupan di TLDM Lumut. (pertama kali akak baca kisah TLDM )
Cume masa zaman sekolah dulu pernah baca novel "Pulanglah Perantau" kisah tentera darat di zaman darurat.Buku teks sastera.

dyea said...

Tahniah juga buat mazni,
walau ini percubaan yang pertama,
saya bg 4****
best!!

suka hero dia...tegas n tetap pendirian..
walaupun selalu diasak maya..
cuma heroin lak bertukar jd degil sat hehhe..
tp ttp suka min.

Bonda,
tak sangka banyak betul KD rupanya,
itu yang tersenarai dalam buku ni..
yang xde dalam buku ada berapa lg ya..
err...ada sapa2 bole bgtau?

n uniknya novel ni membawa kita mengenali lebih dekat dunia samudera navy.

Ju'A said...

Tahniah Mazni untuk novel pertama nini.Samudera Indah Nian memang sebuah novel yang indah untuk dibaca....

Cerita yang cukup menarik lebih2 lagi bagi pembaca yang suka cerita kahwin paksa @ pilihan keluarga....

Samudera Indah Nian juga membawa kita lebih mengenali dunia abang selam

kaknOOr said...

Tahniah Mazni.... macam dea juga akak kasi 4 *