Thursday, May 31

Rinn Reviews: Bawah Pohon Sena by Nisyah

Bawah Pohon Sena
Penulis: Nisyah
Editor: Habibah Meliani
RM20.00
sabah/sarawak RM23
452 mukasurat




Kisah cinta ini ditangani Nisyah dengan nada yang matang dan comel sekali. Kisah cinta dlm novel sekarang banyak kelihatan muda mudi riang ria kanak2 ribena walaupun usia watak2nya menghampiri 30-an. Cara Nisyah menceritakan kisah Lili adalah lebih bersesuaian dengan umur watak dan sangat dekat dengan kehidupan realiti namun tetap merasa keindahan perasaan Lili dan Gibran dan kisah hati mereka yg comel. kisah cinta ini bukan cinta yang dari mata turun ke hati semata-mata, ia lebih kepada hati terus ke hati ;)


Kisah ini tentang Lili yang sudah 3 tahun mendirikan rumahtangga dengan Harith. Perkahwinan aturan org tua ini tidak menjadi seperti yg diharapkan Lili kerana dia sudah lama menyimpan perasaan terhadap Harith. Cinta Harith terlalu utuh untuk Suraya. Utk apa meneruskan sedangkan perkahwinan itu mendera perasaan mereka. Harith dilepaskan seikhlasnya dan dia pasrah meneruskan kehidupan. Malah dia cukup berani untuk hadir sama ke majlis perkahwinan mereka. Suraya dpt melihat cinta yang masih mekar untuk Harith. Suraya bersimpati dengan Lili namun semuanya telah berlalu.


Lili menemui ketenangan di satu sudut di lorong belakang pasar seni. Suara Gibran mendamaikan. Perkenalan mereka membawa kepada persahabatan. Teh tarik di bawah pohon sena mengeratkan lagi persahabatan mereka. Kedua-dua mereka adalah pencari bahagia namun tak terluah dalam kata-kata.




Gibran terasa tergugat apabila Hrith muncul mengumpan perhatian Lili dengan hadiran Puteri Diyana. Dia tak dapat meneka di mana letaknya hati Lili.




sure fine whatever
rinn





meRinnTis Blurb :

Kata mama, cinta itu pelik. Cinta akan hadir tanpa kita duga. memang betullah cinta itu pelik. Cinta takkan pernah hadir jika tiada izin daripada-Nya.


Tiga tahun Lili cuba membina istana kasihnya bersama Harith, namun takdir menentukan sebaliknya. Lantas dia pergi mengundurkan diri mencari tenang di lorong belakang Pasar Seni. Di situ dia bertemu dengan Gibran, si pemuzik jalanan yg mengubat hatinya dgn Ghazal Asmara.


Hati Lili baru sahaja ingin sembuh dengan kehadiran Gibran. Namun dia diuji dgn permintaan Suraya untuk menjadi ibu kepada Puteri Diyana. Dia rela atas dasar rasa simpatinya pada seorg teman. Lalu Gibran ditinggalkannya tanpa sebarang ucapan


Gibran, ibaratkanlah dia seperti bumerang...
Tapi, kalau dia jadi bumerang sesat?


Harith cuba utk meraih kembali cinta Lili namun hati Lili telah dibawa jauh ke Norway. Benarkah dia akan menemukan impiannya di sana? Atau bahagia itu menantinya di sini.


Kini NISYAH membuai perasaan kita dengan bahasa yang indah dalam melakar cinta bersama mereka di Bawah Pohon Sena.

No comments: